נאום זיכרון

הגר"ד לאו: "כאב המשפחות - משותף לכולנו"

הרב הראשי ישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו השתתף בעצרת הזיכרון המרכזית בעיר מודיעין ונאם על קדושת חללי ישראל: "מחבקים את משפחת השכול" (חדשות)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: באדיבות המצלם)

הרב הראשי ישראל ונשיא בית הדין הגדול הגאון רבי דוד לאו השתתף אמש (שלישי) בעצרת יום הזיכרון המרכזית בעיר מודיעין ונאם על קדושת חללי ישראל.

נאומו המלא של הרב הראשי הגר"ד לאו:

כשהנביא ירמיהו מדבר אחרי חורבן בית המקדש הוא מדבר על החורבן של ירושלים עיר הקודש, הוא מדבר על גלות של רעב, צמא וחוסר כל ובכל זאת מדגיש ואומר, אבל יחיד עשי לך בכי תמרורים. גם כשהתמונה היא גדולה ונוראית, גם כשזה חורבן גדול של עם.

אסור לנו לשכוח שמדובר גם באבל של משפחה, אבל יחיד, אבל של אבא שלא יתן יד לבנו, אבל של אמא שלא תשמע את קולו של בנה, אבל של אשה שחסר לה איש נעוריה שכבר לא תרקום איתו את הבית אשר הם חלמו עליו. אבל של ילד וילדה שאיבדו הורה, מי שיכל להיות עבורם הדמות שכולנו מצפים אבל הוא איננו.

נכון שהבכי הוא בכי של העם אבל אסור לשכוח בתוך זה גם את העולם הגדול של אנשים פרטיים. את העובדה שיש מי שלא זכה לגדל את ילדיו לתורה ולהוליכם לחופתם והם לא זכו שיילך עמם.

אני מבקש תמיד בימים אלו להישיר מבט ולהרהר במשפחה שאבדה יקר לה, אנו תמיד מדברים על חיילים וחיילות אבל ביום זה אנו גם זוכרים את האזרחים שיצאו מהבית לשגרת יומם ונתקלו במרצחים שבחרו כלי משחית זה או אחר.

אנשים רצו רק לחיות באדמת אבות רק לחיות בביתם ולא עשו רע לאיש ואת זה נטלו מהם. איזה עם אדיר יכולנו להיות אם היינו זוכים שהיו כל אותם נופלים אשר כל אחד ואחת מהם יכול היה לצמוח ולתרום לעצמו ולעם ישראל כולו.

אתמול הייתי בבית החולים ברזילי לבקר פצועים. פגשתי חייל צעיר שהגיע מדרום אפריקה יחד איתו חיילת שהגיעה מלונדון ומכל העולם הגיעו כדי להגן על ארץ חמדת אבות כדי לאפשר לה להיות נחלת בנים.

שאלתי אותו, אתה יוצא מכאן עוד כמה ימים לאן תחזור הרי המשפחה שלך בדרום אפריקה, והוא עונה לי מה השאלה בכלל, אני חוזר לחבריי יש לנו משימה להשלים, לדאוג לביטחונו של עם ישראל. הדברים הללו לא מובנים מאליהם.

אנו מבקשים לומר, נכון שבני המשפחות זוכרים יום יום ואינם צריכים יום בשנה עבור זה, אך ביום זה אנו מבקשים להשלים את מילותיו של הנביא ולהציב בפנינו תמרור, הכאב הזה שאותם משפחות חוות כל השנה הוא כאב משותף לכולנו, עם אחד אנחנו, רק שלפעמים אנו נותנים לאויבינו להזכיר שאנו עם אחד וכדאי לזכור גם ביום יום. הם מציבים לנו תמרור ואומרים לנו האבל הזה צריך להיות עבורינו סימן לעם אחד כל השנה.

אחי ואחיותי בני עם ישראל כולו אנחנו מחבקים כולנו את משפחת השכול, מחבקים באהבה ובהערצה ומבקשים לומר להם ליבנו איתכם כל הזמן גם אם אנו מבטאים זאת באופן בולט רק יום בשנה. שלא יהיה ספק בלבכם, אנחנו רוצים לקחת את התמרור הזה איתנו ולזכור שעם אחד אנחנו.

יש לנו סיבה משותפת אחת לישיבתנו כאן על אדמת אבותינו ואבות אבותינו ארץ שהנחיל לנו אלוקים בדמם, במסירותם ובמאמציהם של הבנים והבנות שאת זכרם אנו מזכירים היום.

תהא הדמות הזו עבורינו כתמרור לכל השנה אשר קורא לכולנו נהיה עם אחד גם ברגעי שמחה ולא נמתין לרגעי כאב כדי להושיט יד איש אל אחיו.

נזכור שאנו מכירי תודה לאלו שמסרו נפשם ומתפללים "אנא ריבונו של עולם עזור לנו שלא יהיה המשך לרשימה הכואבת והצעירה הזו. הגיעה השעה שכולנו מייחילים ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום".

מיזם "אמץ חלל"

בתוך כך, היום (רביעי) יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, יצא לדרך מיזם הנצחה ראשון מסוגו בהובלת הרב הראשי לישראל הגר"ד לאו יחד עם ארגון הrca (הסתדרות הרבנים אמריקה), בו במהלך השנה הקרובה יונצחו כלל חללי מערכות ישראל ופעולות האיבה על ידי כ-1,400 קהילות הrca ברחבי ארצות הברית.

כל קהילה תקבל רשימה של כ-18 חללים אותם היא תיקח על עצמה להנציח בדרכה שלה, אם בלימוד משניות, כינוס מרכזי לזכרם, לימוד אודות מורשתם וכן חיבור עם משפחות החללים.

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו אמר כי "יום הזיכרון לחיילי צה"ל ולחללי מערכות ישראל, הוא יום קשה למשפחות רבות. זה גם יום שמחייב אותנו לחשבון נפש, בעיקר סביב השאלה כיצד זכרם ומורשתם של הנופלים הקדושים יזכרו. הקדושים, שמסרו נפשם למען עמם וארצם, ראויים למפעל הנצחה לא רק במדינת ישראל אלא בעולם היהודי כולו".

במכתבו המשותף עם ארגון הקהילות בארה"ב, כתב הרב לאו: "סברתי שמן הנכון הוא להקים עמכם מיזם 'אמץ חלל', בו הקהילות בארצות הברית תקבלנה על עצמן להשתתף בהנצחה ולהעלות את זכרם של הנופלים. זהו חיבור נכון בין יהדות הארץ ליהדות התפוצות, כשכולם חשים רגש הכרת תודה והערכה לאלו שמסרו נפשם".

עוד מוסיף הרב הראשי: "אני מברך את ראשי הrca אשר אנו פותחים את המיזם יחד איתם מתוך מטרה לצרף בהמשך את כלל הקהילות היהודיות בעולם לפרויקט חשוב זה של ערבות הדדית בין העם היהודי בכל רחבי העולם, אנו מקווים כי הפרויקט יעמיק וייקבע כמסורת לכל השנים הבאות ועם ישראל כולו, לא רק תושבי ישראל ינציחו ויזכרו את הקדושים שנפלו למען עם ישראל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר