האזינו לפודקאסט

הגרש"ב סורוצקין - בראיון נדיר: "רק אחוז אחד לשם שמים"

הגרש"ב סורוצקין התארח באופן נדיר ומיוחד בפודקאסט התורני המצליח בארה"ב "הדליינס" והתייחס לנושאי איסוף הכספים, יחסם של גדולי הדור לנושא איסוף הכספים - וההתנהלות עם הכסף (חרדים)

הגרש"ב סורוצקין (צילום: יעקב נחומי, פלאש 90)

הגאון הרב שלום בער סורצקין התארח לראיון נדיר בפודקאסט התורני של ר' דוד ליכטנשטיין בו מתארח בפרק זה גם הרב בנימין גולדשמידט מקהילת פארק איסט במנהטן.

הרב סורוצקין התייחס באופן נדיר לסוגיית איסוף הכספים עבור רשת הכוללים שלו ויחסם של גדולי הדור לנושא גיוס הכספים.

האזינו לראיון החל מהדקה 1:16:00

הגרש"ב סורוצקין התייחס לשאלה בנוגע למזגנים בחדרים בישיבה שלו, מה עם החז"ל של פת במלח? ואמר, "זו שאלה טובה אמרתי לתלמיד חכם אחד ששאל אותי למה אתה משאיר לבחורים את המזגן כל הלילה? אמרתי לו - אני אעשה איתך דיל, באותה שעה שאתה בבית שלך מכבה את המזגן, תתקשר אלי וגם אני אכבה בישיבה... הוא אף פעם לא התקשר.. חז"ל אמנם אומרים 'פת במלח וכו' אך גם אומרים "אם אתה עושה כן".

"שאלו אותי, למה אני לוקח בחורים ופותח להם ישיבה בכפר, רחוק מהעיר, תן להם להתמודד!

אמרתי להם, שאנשים שעושים דיאטה הם לא מקיפים את עצמם בעוגות וסוכריות, אדרבה, הם מנסים להתרחק מלראות כאלו דברים, אל תביאנו לידי נסיון".

הרב סורוצקין התייחס גם לסכומי הכסף שמקבלים האברכים ואמר, כי "אברך מקבל 2400 שקל, מתוכם הדתות מתקצב אברך ב-700 ש"ח, אנחנו מקווים שעכשיו נכנס לקואלציה ואברך יוכל לקבל יותר".

בראיון נשאל הרב סורוצקין, "כשר' חיים בריסקער חזר מהועידה של אגודת ישאל הוא אמר שהוא לא חוזר לשם יותר, כי אמרו לו שזה ארגון שיביא' תורה ליטאית עם כסף גרמני' ('ליטושע תורה מיט דייטשע געלט') עכשיו הוא רואה שזה 'דייטשע תורה מיט אליטוושע געלט' אז הוא לא חוזר יותר... איך אתה ר' שלום בער מצליח לעשות' ליטוושע תורה מיט א דייטשע געלט'?

כלומר, איך אתה מצליח להביא כסף אך עדיין לשמור על צורת הלימוד הישיבתית ורוח הישיבה המקורית.

ר' שלום בער השיב, "הישיבה בנויה על דרך טעלז עם גדולי עולם כראשי ישיבות, ואפילו יש לנו בחורים חסידיים בישיבה, גדולי ישראל כמו הרב שטיינמן ליוו את הישיבה ויש סייעתא דשמיא, הרב שטיינמן היה כל כך קשור לישיבה עד שבשבוע האחרון לחייו כשהיה בסכנת חיים, הוא שאל את הנכד שלו: "תגיד לי, סורוצקין שילם? סורוצקין השיג את הכסף לאברכים?" זה היה בראש שלו עד הדקות האחרונות שלו", הוא אמר שכל כסף שנותנים לזה זה עושה לו עצמו נחת רוח, וכעת ר' חיים קנייבסקי מלווה את הישיבה כאילו זו הישיבה שלו.. הכל בסייעתא דשמיא".

"הרב שטיינמן שאל אותי: כמה מתוך מה שאתה עושה זה לשם שמיים? אמרתי לו - 95 אחוז זה לשם עצמי, וחמש אחוז זה לשם שמיים... אמר לי הרב שטיינמן - חבל... אם היית עושה עוד חמש אחוז לשם עצמך, אז היו יותר ישיבות וכוללים...".

נכנסתי לרה"י בערב ר"ה, בקשתי ברכה שאזכה לאחוז אחד לשם שמיים. רה"י אמר לי: "שלום בער, בשבילך אחוז אחד זה יותר מדי...".

"בחנוכה של אותה שנה, הייתי אצל ר' חיים ומישהו שאל אותו 'איך ר' שלום בער מצליח כל כך'? ר' חיים ענה לו:"שלום בער - כולו לשם שמיים". כמה ימים אח"כ ר' חיים נתן לי מכתב עבור נדיב, והוא כתב שם משהו נדיר וביקש מהנדיב לתת לי כמה מליוני דולרים, הוא נקב בסכום עצום!

אמרתי לו, בבקשה, תשנה את זה תכתוב מליון אחד, אז אולי יש סיכוי שהוא יתן לי, אבל כמה מליונים, אין סיכוי...

אז ר' חיים ענה לי :"ככה יצא משמים...".

לא ויתרתי, הלכתי לרב שטיינמן כדי שיבקש מר' חיים לשנות את זה לסכום קטן יותר, הרב שטיינמן ענה לי:" אני אגיד לך את האמת, כמה שנים אני עוקב אחרי ר' חיים, כל מילה שלו - מכבדים בשמיים! אם הוא אמר שזה משמיים, אני לא מתעסק עם זה...".

הרב שטיינמן סיפר לי באותה הזדמנות שהיה מעשה עם בעל ההפלאה שנתן ברכה לרוטשילד וכתב לו במכתב שתהיה לו 'עשירות לדורות' ובאמת היה עשיר לדורות, אך כל נכדיו נהיו גויים.

אמרתי לרב שטיינמן, אני חשב שיש מחלוקת בינו לבין ר' חיים, ר' חיים אמר 'שלום בער כולו לשם שמיים', והרב שטיינמן אמר שלר' שלום בער אחוז אחד לשם שמיים זה יותר מדי.

אמר לי הרב שטיינמן: שולם בער, לא הבנת אותי, אמרתי שבשמיים מתחשבים בכל מה שאומר ר' חיים, אך כאן, אני צודק...

מה היה בסוף? כל מה שר' חיים כתב במכתב, הגביר נתן!".

הגרש"ב התייחס גם לסיפורים שהסתובבו ברשת ואמר, "כל הסיפורים עלי שהגביר נתן לי צ'יק ואמר לי תכתוב סכום, זה נערישקייט, לא היו דברים מעולם. מעולם לא כתבתי צ'יק, אמנם אני משכנע אנשים בדרך נעימה להוסיף אפסים לציק... עם בדיחות ועם כבוד התורה אפשר לשכנע אם מסבירים להם את הזכות הגדולה".

"רק אצל זבולון התורה מזכירה את איזור מגוריו: "זבולון, לחוף ימים ישכון" מדוע? כי הוא גביר, צריך לדעת את הכתובת שלו...", הוא מוסיף בהלצה.

הוא נשאל על כך שעולם התורה נהיה מודרני מאוד באיסוף הכספים, עושים דינרים, מאצ'ינג והרבה יחצנות, הרבה גבירים מתלוננים על זה ואומרים: אנחנו רוצים לתת להחזקת תורה ולא לדברים אחרים.

"1.8 אחוז מכל התרומות זה ההוצאות שלנו לדברים שמעבר, כל השאר הולך ישירות לאברכים לחלוקות ערב פסח ולצוות הרמים. מעולם לא עשיתי דינר בגלל זה, אני לא רוצה להוציא סתם כספים, לעומת זאת, המצ'ינג לקח רק 4 אחוז לעלויות, כל השאר נשאר כסף נקי לצרכי המוסדות והאברכים", משיב הרב סורוצקין.

"נסיים בסיפור נחמד, פעם הגעתי לגביר אחד לבקש תרומה, והא אמר לי שהרב שלו אמר לו לתת תרומות רק אחרי הבדלה, אז שאבוא במוצ"ש, אמרתי לו שבדרך כלל אני משתדל להיות בשבתות בבית ולא להסתובב בעולם אז לא אוכל להגיע, אך הוא התעקש.

זה היה יום שלישי, ביקשתי ממנו להיכנס ורק שיתן לי כוס יין לשתות, הוא הסכים בחפץ לב, לקחתי את היין והתחלתי: " הנה א-ל ישועתי אבטח ולא אפחד....", כך אמרתי את כל הפסוקים כולל הברכה של בורא פרי הגפן עם הניגון של הבדלה ושתיתי את הכוס, כשסיימתי אמרתי לו הנה בבקשה, עשיתי הבדלה, אתה יכול עכשיו לתת את התרומה...

וב"ה זה נגמר טוב מאוד...".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר