"לא רק גור"

האיום החרדי על פניציה נותר בעינו; למרות ההסדר הכלכלי

אם היה נדמה כי ההסדר הממשלתי שהושג עם המפעל מחלל השבת יוביל להפסקת החרם של כלל הציבור החרדי, מתברר כי האיום נותר בתוקפו • וגם: נחשף מסמך הדרישות של נותני ההכשר (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
פגישת הרבנים עם בעלי המפעל (ארכיון. באדיבות המצלם)

פרסום ראשון: קריסת מפעל 'פניציה' והאיום כי הוא ייסגר בשל חרם חרדי בעקבות חילולי השבת הנעשים בו - עדיין רלוונטיים.

אם למישהו היה נדמה כי ההסדר הממשלתי שהושג היום (שלישי) עם המפעל יוביל להפסקת החרם החרדי, הרי שלפי הפרטים שהגיעו לידי 'כיכר השבת', מוטב שיתבדה.

תחילה לפרטי ההסדר: שר הכלכלה אלי כהן הגיע היום למפעל פניציה שבירוחם, על מנת לדון במצב התעסוקה המקומי, זאת כמובן על רקע החשש לגורל המפעל, והודיע כי הוא השיג הסדר לפיו הממשלה תעניק למפעל 15 מיליון שקל, שאמורים לוודא את הביטחון התעסוקתי של העובדים.

השר כהן ב'פניציה', היום (צילום: דוברות)

"הצדדים פועלים למצוא פתרון לסוגיית העבודה בשבת במפעל, שגרמה לציבור החרדי להחרים אותו", הוסיף שר הכלכלה. מנכ"ל פניציה מיכאל שוורץ הזהיר מנגד: ''אם החרם החרדי יימשך - המפעל ייסגר''.

מאחורי דבריו של אלי כהן באשר לאיום בחרם חרדי, מסתתר הסדר 'גוי של שבת', לפיו רק גויים יעבדו בשבת במפעל. השר הסביר: "זה כחול לבן, תוצרת ישראלית, כל מפעלי הזכוכית בעולם באשר הם עובדים 24/7, וכך זה נעשה עשרות שנים. הגישה שמנחה אותי, היא שמירה על הסטטוס קוו, ולכן החברה תקדם מתווה גוי של שבת".

אלא שכאמור ל'כיכר השבת' נודע, כי בוועדת הרבנים למען השבת לא מקבלים את ההסדר המדובר, והחרם החרדי על חברת 'פניציה' יימשך במלוא עוזו.

"גוי של שבת במפעל שבבעלות יהודית, אסור על פי ההלכה", אומרים ל'כיכר השבת' בכירים בוועדה. "ההסדר שאנחנו דרשנו, הוא גויים שרק ישגיחו על המפעל בשבת, אך לא יעבדו - הסדר אותו החברה מסרבת לקבל".

ייצור בקבוקי זכוכית. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

הבכיר מוסיף ומדגיש: "לא מדובר בחרם של חסידות גור, אלא בחרם של כל הכשרויות הנחשבות במגזר החרדי שמחרימות את 'פניציה' בגלל חילולי השבת".

"קל מאוד להפיל את גורל המפעל על החברה החרדית, אבל צריך לזכור שהחברה נקלעה לקשיים כספיים והייתה זקוקה לסיוע הממשלה - ללא כל קשר לחרם זה או אחר", מוסיף גורם חרדי אחר, המעורה בהליכים מול המפעל.

יו"ר הועדה למען השבת הרב יצחק גולדקנופף מסר ל'כיכר השבת' באופן רשמי: "לא מדובר בחרם של קהילה זו או אחרת במגזר החרדי. נושא השבת בוער לגדולי התורה, ועד שלא יעמדו בשורת התנאים - החרם לא יוסר".

הדרישות של 'העדה', בתיאום עם שאר ההכשרים (סריקה)

בתוך כך, לידי 'כיכר השבת' הגיע מסמך שהנפיק ועד הכשרות של 'העדה החרדית', הנחשף כעת לראשונה, ומגלה מה הם התנאים אותם דורשים בכשרות ממפעל 'פניציה', על מנת לקבל את כשרותם.

בבסיס התנאים: שיושבת כליל הייצור בכל השבתות והחגים, ושגויים יועסקו בהגבלה לצורך שמירה בלבד על המפעל - וללא מעורבות כלשהי מצידם בייצור.

העמדה של 'הועדה למען השבת' (צילום מסך)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר