צפו בראיון

קידוש ה': "מוסר החזרי ההלוואות של החרדים - הגבוה ביותר"

אלי רבינוביץ, מנהל פעילות החברה החרדית בבנק הפועלים, מתארח באולפן "כיכר השבת" ומדבר על ההתנהלות הכלכלית בחברה החרדית, ומפתיע: החרדים מחזירים הלוואות יותר מכולם • צפו

(מנהל אולפן: אריאל ליבא)

בראיון באולפן 'כיכר השבת', מתאר אלי רבינוביץ', מנהל פעילות החברה החרדית בבנק הפועלים, את אופי עבודתו, האנשים אותם הוא פוגש והחוויות היום-יומיות שהוא צובר במפגשים עם לקוחותיו החרדים.

למה צריך מנהל קשרי לקוחות במגזר החרדי?

"הציבור החרדי יש לו צרכים שונים משאר המגזרים. צריך לדעת איך לשווק להם את הדברים הנכונים שמתאימים להם, פרסום שנכון להם ומוצרים שנכונים להם".

מהם עיקרי הבעיות בהם אתה נתקל במסגרת עבודתך עם הציבור החרדי?

"אני מקבל פניות מכל הסוגים. החל במתן עזרה לקבלת משכנתאות, או הלוואות לצרכים אחרים, נישואי ילדים או חגים. בכל שלב חיים של משפחה - אנחנו נמצאים שם. החל מלידה, בר מצווה, בת מצווה או חתונה".

איפה הכשל בציבור החרדי שהם צריכים עזרה בניהול התהליך הכלכלי, האם זה חוסר הבנה בכלכלה?

"הכשלים שואפים לאפס, לשמחתנו הרבה. הציבור החרדי מאופיין במוסר תשלומים גבוה מאוד. גם אם ח"ו קורה למישהו שהוא לא עומד בהחזר החודשי - תמיד יש עזרה הדדית והתערבות הדדית, מתערב עסקן כזה או אחר, ובוספו של דבר החובות משולמים".

אלי רבינוביץ', באולפן

יש בנקים שאומרים: "למה לנו להשקיע במגזר החרדי, זה לא כלכלי, אין הכנסות". יכול להיות שבנק הפועלים ראה משהו אחר אצל החרדים שלא מצאו בבנקים אחרים?

"מכיוון שלא לומדים לימודי ליב"ה במגזר החרדי, אז כל אחד שיוצא לעבוד נהפך ליזם והרבה פעמים גם מצליח. יש הרבה מאוד עסקים קטנים במגזר. אם זה בחנויות, אם זה בתוך בתים או במחסנים.

"אנחנו נמצאים שם, בעסקים הקטנים, כי בסופו של דבר הם צריכים ליווי. עסק קטן צריך לדעת איך להתנהל".

נושא שנפיץ מאוד במגזר החרדי הוא נישואי ילדים וקניית דירות: מה מיוחד אצלכם שהורה שמחתן ילד יבוא ויעזר בבנק הפועלים?

"אני אתן לך דוגמא: אנשים יותר נוח להם לקחת הלוואה מגמ"ח כי זה ללא ריבית. הבעיה בגמ"ח שההלוואות הן לתקופות קצרות. אז אדם שמחתן את ילדיו הרבים ולוקח הלוואה מגמ"ח ועוד אחת ועוד אחת, הוא לא יכול לעמוד בהחזרים והוא נחנק.

"ואז הוא מגיע לבנק לקבל משכנתא על הנכס שלו ואז הוא מקבל משכנתא יותר יקרה כי זו משכנתא שהיא לכיסוי חובות שלקח מהגמ"ח.

"אותו אדם, יכל לבוא לבנק ולבקש משכנתא לחיתון הילדים שלו והיה מקבל את זה בתנאים הרבה יותר נוחים ובפריסה הרבה יותר רחבה. אנשים צריכים לחשוב. אתה לוקח הלוואה מגמ"ח זה מצוין. אבל יש עוד ילדים שגם צריכים להתחתן".

איך משתלם לבנק לתת משכנתא לאדם שההכנסות שלו נמוכות?

"כמובן שאנחנו יודעים לבדוק את ההכנסות של מבקש ההלוואה, כמובן שיש לנו מגבלות וכשמגיע אדם לבקש הלוואה, אנחנו צריכים לראות שהוא יכול לעמוד בזה, כי המטרה שלנו היא לעזור לו ולא לגרום לו לבור יותר עמוק".

האם אתם פותחים דלת לכולם, בואו, העיקר לקחת הלוואות, או שאתם נותנים ייעוץ כדי שלא יגררו לבור תקציבי?

"מנכ"ל בנק הפועלים הקים את 'המרכז לצמיחה פיננסית'. גוף חיצוני שמטרתו לתת כלים לאנשים להתנהל בצורה פיננסית חכמה. יש שם סדנאות איך להתנהל כלכלית נכון, לכולם, גם מי שלא לקוח של הבנק.

"זוג צעיר שמתחתן, כמו שהוא צריך לקבל הדרכה בנישואין, כמו כן הוא צריך לקבל הדרכה פיננסית כיצד להתנהל נכון כלכלית. כי היום קל מאוד לקבל אשראי מכל בנק, והפיתוי הוא קל".

אומרים שלחרדים יש מוסר החזרים גבוה, זה נכון?

"כן. החרדים לא לוקחים הלוואה שהם לא יכולים לעמוד בה. הם משלמים בזמן את התשלומים, והמצב של מחיקת הכספים שואף לאפס ב"ה".

לסיום, יש לך עצה אחת או טיפ למנהל משק בית או זוג צעיר איך להתנהל נכון כלכלית?

"בן אדם צריך ללמוד להתנהל בצורה שקולה ולא להתפתות אחרי כל מיני דברים שאח"כ יהי לו קשה לצאת מהם. אנחנו לא נמצאים כדי לתת כסף לאנשים שלא יכולים לעמוד בהחזר החודשי.

"אנחנו קודם כל רוצים שהלקוחות שלנו ימשיכו איתנו ויהיו מרוצים מאיתנו, ויקבלו את ההכוונה הנכונה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר