צפו בראיון

רבה של שטרסבורג: "אנטישמיות? אולי כדאי שניכנס לפרופורציות"

בראיון מיוחד ל"כיכר השבת", מתייחס הגאון רבי אברהם וייל, רבה של שטרסבורג שבצרפת, לשלל האתגרים הניצבים לפתחה של יהדות ארצו - בהם מגמת העליה לישראל • צפו (בעולם)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

הגאון רבי אברהם וייל, רבה של שטרסבורג, המשתתף ב'ועידת רבני אירופה' הנערכת בבלגיה, מספק בראיון שהעניק ל'כיכר השבת' התייחסות לנושאים העומדים בראש סדר יומם של יהודי צרפת בפרט ויהדות אירופה בכלל.

כבוד הרב, האם באמת יש גידול באנטישמיות באירופה?

"בהחלט כן, זו המציאות. אנחנו בשטרסבורג סבלנו מזה בחודשים האחרונים. אין באמת מה לעשות אלא להתחזק. באחד מבתי הקברות שחוללו בשטרסבורג, עשינו באותו יום הכנסת ספר תורה בבית הגדול של שטרסבורג עם ציבור של מעל 1,500 משתתפים".

איך מתמודדים עם האנטישמיות ביום יום?

"האמת שבשטרסבורג, זה היה נקודתי בבתי קברות. כרגע ב"ה זה לא נוגע באנשים. אנחנו לא סובלים ברחובות מקללות והצקות בגלל שאנחנו יהודים, יש תחושה של שקט ושל חיים יהודים פורחים".

אז מה, התזה על האנטישמיות בצרפת היא הפרזה?

"אני חושב שקצת מגזימים בישראל, ברור שיש אנטישמיות בצרפת ובאירופה. אך צריך פרופורציות, תמיד יש רצון להגזים, אבל האמת שזה לא נורא כמו שזה נשמע".

הרב הגיע בשבת לבית העלמין המחולל; איך הדבר נודע לרב?

"הגעתי לראות את האנדרטה לאחר שנודע לי על כך במוצאי שבת. דווקא האנדרטה הזו לא חוללה כלל על רקע אנטישמי, סתם מישהו עשה את זה. לגבי בית העלמין כבר הכל סודר ושופץ ע"י השלטונות תוך יומיים מהרגע שזה קרה, והיא שילמה את כל ההוצאות".

השלטונות תומכים בקהילה?

"השלטונות וגם התושבים נתנו לנו תמיכה מלאה, חלק מהם הגיעו אף לעצרת שהקהילה היהודית קיימה. יש עדיין מצבות בבית קברות מרוחק יותר עדיין יש שם מצבות שבורות, ובמצבות האלו עדיין לא טיפלו".

הרב אמר בזמנו שצרפתים שעולים לארץ - מתקלקלים; אתה עדיין קורא לצרפתים לא לעלות לישראל?

"יש הרבה ארגונים בישראל שהתחילו לטפל בבעיית הקלקול. אותם ארגונים בונים קהילות ומוסדות אשר יתאימו לאווירה הצרפתית, ולכן בהחלט הקריאה שלי מלפני שנתיים השתנתה, כי הנתונים השתנו. במידה ויהיה לי חבר קהילה שירצה לעלות, אמליץ לי לבדוק היטב האם הכל מסודר ומותאם עבורו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר