רוצים ווקאלי איכותי? 'המבקר' ממליץ לכם

עם תחילתם של שלושת השבועות בהם לא שומעים מוזיקה מבקר המוזיקה של 'כיכר השבת', נתנאל לייפר, ממליץ על הלהקות ואמני האקאפלה היהודית שלא תרצו לפספס (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

במהלך שלושת השבועות, נוהגים רבים שלא לשמוע מוזיקה, ימים אלו כמו ימי ספירת העומר הם ימי ההיילייט של להקות האקאפלה בעיקר האמריקאיות שמשחררות אלבומים לקראת ימים אלו. באופן אישי אני מחבב מוזיקת אקאפלה במידה והיא נעשית בצורה טובה ומקצועית. יש משהו ביכולת לקחת קולות אנושיים וליצור מהם מוזיקה עשירה ומורכבת. במיוחד לאור ההתפתחות האדירה שחלה בנושא במוזיקה היהודית בשנים האחרונות.

בעשור האחרון להקות האקאפלה האמריקניות יוצרות מוזיקה מורכבת ואיכותית במיוחד שמבחינה מוזיקלית לא נופלת ממוזיקה עם כלי נגינה רגילים, כשהן משתפות פעולה עם מיטב אנשי הסאונד בעולם בתחום המוזיקה הווקאלית.

רבים שואלים אותי למי כדאי להאזין בימים אלו או בכלל לחובבי המוזיקה הווקאלית שבארה"ב היא ז'אנר חי ופעיל לא רק כמוזיקה לספירת העומר ושלושת השבועות ולהקות רבות לועזיות פעילות בו. עשיתי עבורכם סקירה מקיפה של השחקנים הגדולים והבולטים בתחום כולל גם נגיעות מהעבר של להקות שכבר אינן פעילות.

סדר הלהקות והאמנים מקרי לחלוטין ואין לייחס לו כל חשיבות.

להקת six13

מייק בוקסר ולהקת six13 הם מהיחידים שיוצרים מוזיקת אקאפלה מקורית בלחנים של חברי הלהקה, ובעיקר של בוקסר שגם אחראי על העיבודים המוזיקלים המושקעים של הלהקה.

ללהקה יש כבר שבעה אלבומים מלאים וגם קליפים רבים ומושקעים שחלקם זיכו את הלהקה בפרסים בתחרויות המוזיקה הווקאלית בארה"ב.

six13 היו גם מהלהקות הראשונות במוזיקה היהודית שיצרו ביטבוקס - תופי פה, ראויים לשמם וגם כיפיים להאזנה. ללא ספק אחת הלהקות הטובות ביותר בז'אנר.

בוקסר מעורב כמפיק וכמעבד גם בלהקות נוספות דוגמת המכביטס ו-Y-STUDS.

המכביטס

להקת ה'מכביטס' שהורכבה במקור מתלמידי הישיבה יוניברסיטי, היו הראשונים שפרצו את תקרת הזכוכית של המוזיקה הווקאלית עם ההצלחה האדירה של שירם "אור הנרות" שחצה את קו ה-20 מיליון צפיות ביוטיוב. מאז הוציאה הלהקה שלושה אלבומים ו-EP, כולם ביצועים לשירים מוכרים או פארודיות לשירים לועזיים שזכו למילים חדשות באנגלית.

סגנונה של הלהקה בתחילה היה קלאסי יותר ופחות כזה המסתמך על ביטבוקס ועיבודים מודרניים אך בסופו של דבר הלהקה יישרה קו ובאלבום השני והשלישי העיבודים מודרניים יותר אם כי עדיין הם שומרים על קולות חברי הלהקה ללא אפקטים אלקטרוניים כבדים שמשנים את אופי וצבע הצליל לחלוטין.

Y-studs

גם להקת y-studs מורכבת מתלמידי הישיבה יוניברסיטי מניו יורק, הלהקה הוקמה במקור על ידי מורדי ויינשטיין שכיום נמצא בכלל בלהקת six13. ללהקה יש אלבום ועוד EP נוסף ובו כחמישה שירים. סגנונה של הלהקה דומה ללהקת המכביטס, עיבודים הרמוניים עם מעט אפקטים.

ללהקה יש גם ביצועי מסדרון רבים ללהיטים, אותם הם מפיצים ברשתות החברתיות שם הם זוכים להאזנה רבה.

א.ק.א פלה

להקת האקאפלה של חיים דוד אייכלר היא מהראשונות שפעלה יחד עם איש הסאונד המעולה, מהטובים בעולם בתחום, אד בויאר.

רמת ההפקה של שמונת אלבומי הלהקה היא מהגבוהות ביותר אם כי הם עושים שימוש מסיבי באפקטים שמולבשים על הקולות ובמקרים רבים אם אינכם בעלי אוזן חדה במיוחד תתקשו לקבוע אם מדובר בכלל מדובר במוזיקה ווקאלית.

החומרים הם להיטים חסידיים מוכרים או גיור של חומרים לועזיים שזוכים לפסוק שמודבק עליהם.

להקת ביטחון

הלהקה הראשונה שיצרה מוזיקה ווקאלית ייחודית ומקורית. ללהקה יש שלושה אלבומים אחד מהם (אוכל נפש) עם שירים מקוריים ושניים אחרים עם קאברים. ההרמוניות של הלהקה מעולות, אך היא הייתה בתחילת הדרך של התחום בכל הנוגע לביטבוקס ולסאונד נכון.

למרות הסאונד והביטבוקס עדיין כדאי להאזין במיוחד לאלבום 'אוכל נפש' על שלל גווניו המוזיקליים ועיבודיו של מנהיג הלהקה, ג'ורדן גורפינקל.

יונתן שטרן

הוא אמנם צעיר יחסית ומאחוריו רק אלבום אחד שיצא השנה - "קולי" אך בהחלט מדובר במוזיקה ווקאלית ברמה שראויה לציון. שטרן הישראלי חבר אף הוא לאד בויאר המצוין שביצע את המיקסים לאלבום והעניק לו את רמת הסאונד שמאפיינת את מיטב אלבומי הז'אנר בארה"ב.

שטרן מבצע באלבום החדש גם שלושה שירים מקוריים שלו לצד 7 קאברים לשירים מוכרים נוספים. הפקה נוספת הקשרה לשטרן היא להקת 'רבותיי' שאמנם הוציאה רק כמה סינגלים, אך ברמה מספקת כששטרן הוא המפיק המוזיקלי של הלהקה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר