"תעוזה ועוז רוח"

פרס יוקרתי לסוכני המוסד שהבריחו את 'ארכיון הגרעין'

הצוות החשאי של סוכני המוסד, שהצליחו למלט את 'ארכיון הגרעין' העצום מתוך איראן, לא יקבלו פיזית את הפרס, לידיהם, כחלק מהאיפול על זהות המעורבים במבצע ההיסטורי (ביטחון)

ב. ניסני | כיכר השבת |
חשיפת ה'ארכיון' לעולם (צילום: Miriam Alster/Flash90)

פרס 'ביטחון ישראל' יוענק השנה לצוות 'המוסד' שביצע את הפריצה המתוחכמת ל'ארכיון הגרעין' באיראן בשנת 2018, בעזרתו הצליחה ישראל להוכיח כי איראן פעלה לפיתוח נשק גרעיני - מה שהוביל את ארה"ב לצאת מ'הסכם הגרעין' שזו חתמה עם המעצמות.

את ההחלטה קיבלה ועדה בראשות שר הביטחון בנימין נתניהו, לאור הצלחת המבצע, שהשפעותיו בזירה הבינלאומית עדיין קיימת - האחרונות שבהן: החלטת איראן להפחית את מילוי מחויבותיה ב'הסכם הגרעין' והמתיחות במפרץ הפרסי מול כוחות ארה"ב והמדינות החברות בברית עמה.

הפרס היוקרתי ביותר במערכת הביטחון, פרס 'ביטחון ישראל', יוענק כאמור בחודש הבא למוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, בעקבות מבצע הפריצה וגניבת ארכיון הגרעין האיראני בינואר 2018, שנחשפה ארבעה חודשים לאחר מכן במסיבת עיתונאים דרמטית שערך ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעברית ובאנגלית.

נתניהו חושף את הארכיון (צילום: עומר מירון ובן פרץ, לע"מ)

פרטי המבצע, למי שהספיק לשכוח: במרחק של 1,600 ק"מ מישראל, הצליחו סוכני ארגון הביון הישראלי הפועל מחוץ לגבולותיה, להניח את ידם על הארכיון הגרעיני החשאי שהאיראנים כינו 'פרויקט עמאד', למלטו מהמדינה ולהבריחו ארצה.

בשלב מסוים של המבצע, הבחינו כזכור באיראן בפעילות חריגה, ופתחו במרדף אחר הסוכנים, אך אלו יצאו בכל זאת את גבולות הרפובליקה האסלאמית ללא פגע - רגע לפני שעלו על עקבותיהם.

ארכיון זה, של הפרויקט הצבאי הגרעיני, הועבר על ידי איראן למתקן סודי בטהרן, בחודש פברואר 2016, ובישראל גילו זאת בזמן. מאותו רגע, פתח 'המוסד' במעקב מודיעיני על כל הנעשה במתקן החשאי.

והעיקר, כפי שעמד בבסיס ההחלטה על הענקת הפרס לסוכני המוסד - מהחומר הרב שהושג כתוצאה מהפריצה, בתוכו סרטי ווידיאו, תוצאות ניסויים וכמות עצומה של מסמכים מדעיים, עלתה המסקנה המשכנעת כי איראן התכוונה לייצר נשק גרעיני, תוך שהיא משקרת לקהילייה הבינלאומית, במהלך השנים שכבר היה אסור לה לעשות זאת.

כך נראה הארכיון מבפנים

שלושה מרכיבים עומדים מאחורי קבלת הפרס כעת: תעוזה ועוז רוח של המפקדים והצוות, טכנולוגיה פורצת דרך, והשפעה ענקית ברמה העולמית על מהלכי ארה"ב, הזירה הבינלאומית וסבא"א, בדגש על החלטת הנשיא טראמפ לסגת מהסכם הגרעין עם איראן.

יצוין, כי חברי הצוות המצומצם שפעלו באיראן יוזמנו לטקס הענקת הפרס בבית הנשיא, אך יהיו תחת איפול ובשל כך לא יקבלו את הפרס לידיהם באופן פיזי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר