פרשנות

ההלם של אריה דרעי - והבחירות // ישי כהן

בקשת הסליחה הנדירה של יו"ר ש"ס השר דרעי • עיתוי הבחירות - בימי הסליחות • היערכות המפלגות החרדיות • וגם: כך תקלעו נכון לתוצאות האמת, יותר מהסקרים. רמז? תהמרו... / טורו של ישי כהן (פרשנות)

ישי כהן | כיכר השבת |
ההתנצלות של אריה דרעי (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת. תמונה ראשית: יונתן זינדל, פלאש 90)

ההלם של דרעי

סמוך לחצות ליל חמישי האחרון, קומת הסיעות במשכן הכנסת. השר אריה דרעי מסיים ישיבת סיעה, ופוגש מולו את כלי התקשורת. בזמן שכל ראשי הסיעות החלו בהפרחת ססמאות בחירות, דרעי בחר להתנצל ולבקש סליחה מראש הממשלה בנימין נתניהו. השליתי אותו שהסיפור עם איווט יסתיים, טעיתי, ביבי צדק; איווט רצה להפיל אותו, אני מתנצל - אמר יו"ר ש"ס.

מעטים האירועים בהם דרעי מתנצל, בטח בשידור חי לעיני עם ישראל. הפעם דרעי הבין שהוא הושפל על ידי החבר הטוב ביותר שלו בפוליטיקה הישראלית. חבר שקיבל הכל - וסירב. חבר ש'בגד', ויצא לדרך חדשה: גרירת המדינה לבחירות, תחת מסווה של הסתה כבדה נגד הציבור החרדי.

לאחר חצות לילה דרעי עזב את משכן הכנסת, כשהוא לא מאמין שזה עתה הכנסת ה-21 התפזרה, כארבעים יום לאחר שהושבעה. ביום שלמחרת הוא התאושש, וכינס מסיבת עיתונאים, שם בחר ללכת על הראש של איווט, כדי להעביר מסר: זה נגמר, הפעם באמת.

בכדי לחסוך לכם את שלל האמירות החריפות של דרעי נגד החבר לשעבר, הנה סיכום: אני פגוע, כואב. איווט שקרן, סחטן ומסית. לקינוח: דרעי השווה את דבריו של איווט על הציבור החרדי לדברי הנאצים ימ"ש. "חסר שלא טען שיש לנו אף ארוך או שאנו לא מתרחצים...", אמר.

העם עייף

אל מערכת הבחירות הזו יוצאים ראשי המפלגות החרדיות מחוזקים. 'יהדות התורה' וש"ס עם הישגים אדירים בכנסת ה-21. אם נדייק - הישג אחד: שמונה מנדטים לכל סיעה. כעת הם יצטרכו לשכפל את ההישג. כל ירידה, תיחשב לכישלון. היעד ברור: שוב - שמונה מנדטים.

בשיחות עם חברי הכנסת החרדים אפשר לשמוע צליל של תקווה. "העם כבר עייף, ובבחירות חוזרות לא צפוי אחוז הצבעה כללי גבוה. נעבוד קשה להביא את כלל המצביעים שלנו לקלפי, ולא נופתע אם נסיים עם תשעה מנדטים".

בש"ס הכיוון ברור: הפיכת עצרות הסליחות של חודש אלול לעצרות בחירות, בתקווה להפוך את מעמד 'הקבלת פני רבו' בסוכות לחגיגת הניצחון. "אין סיבה שנרד משמונה מנדטים. הוכחנו לעם שאנחנו נאמנים לביבי, אנחנו רק נגדל", הסביר ח"כ בסיעה.

ב'יהדות התורה' יצטרכו לעבוד קשה בשביל המנדט השמיני: פינדרוס נכנס בזכות עשרות קולות בלבד, שגם הם בספק, ויתכן שלולא הוקדמו הבחירות, נציג הליכוד במקום ה-36 היה נכנס במקומו.

לשון מאזניים

"עם שבעה מנדטים השגתי, מה שלא השגנו עם 17 מנדטים", משפט ששמעתי בקדנציה הקודמת מפיו של אריה דרעי, שוב ושוב. לאחר הבחירות הבין דרעי שעם 16 המנדטים של הציבור החרדי הוא לא יכול לעשות כלום; הוא כלוא בידיו של החבר לשעבר.

אריה דרעי, משה גפני ויעקב ליצמן מכוונים ליעד אחד: להסביר לציבור שאיווט אינו רלוונטי, כי הוא לא יהיה חלק מממשלת ימין. כך, הם מקווים, ציבור הימין יעזוב אותו, ואיווט יזכה רק לקולות של הציבור האנטי-חרדי, אלו שחונים כעת ב'כחול לבן'.

במידה ויצליחו, גוש הימין יזכה ל-61 מנדטים ללא איווט, כך שתהיה ממשלת ימין-חרדים-דת"ל, ללא ה'טובות' של ליברמן. כתוצאה מכך, חוק הגיוס יעבור - עם תיקונים, חוק הגיור ומתווה הכותל יטופלו. לאחר מכן, ירצה איווט להיכנס לממשלה? לא נפסול, הם אומרים.

אך במידה וייכשלו, ואיווט שוב יהיה לשון המאזניים של הממשלה הבאה, הרי שראשי המפלגות החרדיות יצטרכו לחשב מסלול מחדש. איווט לא יתפשר על חוק הגיוס, לאחר שגרר את כולנו לבחירות בפייק-משבר הגיוס. החרדים יצטרכו להתפשר. לא תהיה ברירה.

פייק סקרים

ולסיום, טיפ לקוראים. בחודשים הקרובים תתעוררו מדי בוקר לסקר חדש. מהובלה של 'כחול לבן' ועד 'התרסקות' של ש"ס. אלא שהפעם תזכרו מה התרחש פה לפני חודשים מספר: אף סוקר לא דייק, ואפילו לא התקרב לתוצאת הבחירות. כך שההימור שלכם, שווה יותר מסקר 'מקצועי'.

אם שכחתם, הנה תוצאות הסקר האחרון של ד"ר מינה צמח ומנו גבע, ארבעה ימים לפני הבחירות: 'הליכוד' - 26. בפועל סיעת 'הליכוד' קיבלה 35 מנדטים, ויתכן שהייתה זוכה גם במנדט ה-36. 10 מנדטים הפרש (!). הלאה. 'העבודה' - 11 מנדטים, בפועל המפלגה התרסקה ל-6 מנדטים בלבד. ש"ס קיבלה בסקר 5 מנדטים, בפועל זכתה ב-8 מנדטים (!). ולקינוח: 'זהות' של משה פייגלין וחיים אמסלם זכתה בסקר ב-5 מנדטים, בפועל היא לא עברה את אחוז החסימה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר