לפי הוראת מרן

במדינה מוסלמית: סמינר חרדי ראשון נחנך בג'רבה

לאחר חרם של שנים ארוכות שאסר על לימודי צרפתית בבתי הספר היהודיים בג'רבה, השבוע נחנך סמינר חרדי בראשותו של הרב רפאל כהן מצפת ע"פ הוראתו של מרן הגר"ע (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב רפאל כהן על רקע הסמינר החדש (צילום: "יתד המאיר")

לאחר שנים ארוכות בהן היה חרם על לימודי חול בג'רבה, ובעקבות הוראת מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, השבוע נפתח סמינר חרדי חדש בקהילה היהודית בג'רבה שבתוניסיה.

בקהילה היהודית בג'רבה חיים כיום כאלף נפשות, רובם ככולם חרדים, כאשר אין בנמצא יהודים מחללי שבת, מכיוון שהצליחו לשמור על המסורת בשלמות, הרי שגם אלו שלא נראים למראית עין כחרדים, שומרים על קלה כבחמורה.

לפני שנים רבות החליטו רבני העיר לאסור על לימודי חול במוסדות היהודיים באי, כיוון שכאמור, החרמות של הרבנים התקבלו ע"י אנשי הקהילה ללא עוררין.

האיסור על לימודי חול נבע מכך שארגוני ההשכלה כמו אליאנס וכדומה, ניסו לשים דריסת רגל באי, ולאחר החורבן הגדול שנגרם לחלק מיהודי תוניס בעקבות לימוד צרפתית, החליטו הרבנים על נקיטת חרם על לימוד שפה זו במוסדות החינוך היהודיים בעיר.

דא עקא, שבשנים האחרונות תושביה היהודיים של האי נצרכו לרכוש השכלה כללית כדי שיוכלו לצאת ולהתפרנס, ומכיוון שלא יכלו ללמוד 'במסגרת הקהילה' שכאמור אוסרת על לימודי חול, נאלצו לרעות בשדות שרים והלכו ללמוד מקצועות אצל הגויים, דבר שגרם לנזקים רוחניים חמורים ביותר. כמו לימוד בנים ובנות בערבוביא, וכן לימוד תכנים של הגוים והאיסלם, ובעיקר, חשש התבוללות עקב לימוד יחד עם גויים.

בצר לו כשהגיעו מים עד נפש, נכנס לתמונה מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ובאופן תקדימי הורה לרב רפאל כהן ראש מוסדות 'יתד התשובה' מצפת כי על זה נאמר "לא תוכל להתעלם", ולכן עליו להיכנס לעובי הקורה, ולבנות סמינר איכותי לבנות.

"מי זה חסיד שוטה רואה אישה בנהר ולא הולך להציל אותה", ג'רבה טובעת בנהר, וא"א שלא להציל אותה", קבע מרן במכתב מיוחד.

לדברי אחד ממקורביו של הרב כהן: "מרן "הפיל' על הרב את המלאכה, בתחילה נתקל הרב בהתנגדות חריפה של תושביה הוותיקים של ג'רבה שאמרו לו כי הם לא יתנו יד לגדוע את המסורת רבת השנים באי, מאחר ולתפיסתם הוראת רבני הדור הקודם, אינה ניתנת לשינוי מכל סיבה שלא תהיה.

באותה תקופה היה הרב רפאל נוסע הלוך ושוב, ג'רבה -ישראל, כדי לראות מה ניתן לעשות כדי להציל. הוא היה יושב באופן אישי בבתי משפחות מהקהילה, ומשדל את בנותיהם לעזוב את בתי הספר הגויים.

הדברים הגיעו לכך שבהנהלת בית הספר הגוי ביקשו לברר, מהי הסיבה בשלה בנות רבות עוזבות את הלימודים, כשהתשובה היתה שרב אחד מצפת מגיע ומשכנע את הבנות לעזוב.

אולם, כאמור, למרות שדבריו עשו פירות בקרב משפחות רבות, עדיין המשימה לא הפכה להיות קלה, ואדרבא השלטונות ניסו למנוע את כניסתו של הרב לג'רבה.

"בצר לו, החליט הרב לפנות לגר"מ מאזוז כדי שיסייע לו עם תושבי הקהילה. ואכן הרב מאזוז כתב מכתב בו בין היתר הסביר ליהודים כי מדובר במצב של "עת לעשות לד' הפרו תורתך", וכדי למנוע התבוללות ושאר מרעין בישין עדיף ללמד לימודי מקצוע במוסדות היהודיים".

חבר מועצת עיריית ירושלים מטעם ש"ס צביקה כהם בג'רבה (צילום: "יתד המאיר")

לאחר דין ודברים, מה שהוחלט לעשות, בהסכמת רבני ג'רבה, מתוך הבנה שאין כאן שום התנגשות עם החרם הקדום, אלא אדרבא תוספת וחיזוק גדר וסייג לתורה, להקים בית ספר עם תכנית לימודים יהודית מוקפדת. הרבנים הסבירו, כי עיקר החרם היה שלא לייסד בית ספר לצרפתית, אבל הקמת סמינר כזה, שכל התכנים בו יהיו ברוח התורה והיהדות, אינם נוגדים לחרם.

אכן, לאחר שהתרצו כל הצדדים, נוסד סמינר 'כנפי יונה' בברכת ובעידוד רבני המקום, לפני כ-3 שנים הניחו את אבן הפינה לבניית מבנה הסמינר המהודר לנשים שישמש אותם ללימודי החול, ויוכלו לצאת ולהתפרנס בכבוד.

לדברי אברהם, שהיה בחנוכת הבית: "בית הספר החזיר עטרה ליושנה בתחום הצניעות, והעלה את רמת הצניעות בג'רבה ב- 70 אחוז. מכיון ש'תקנון' הצניעות של בית הספר מחייב מלבד את התלמידות גם את ההורים וכל בני המשפחה. בכך כמובן גם נפתרה הבעיה המרכזית של ההליכה לבתי ספר של גוים, ולמצער גם של השעמום הגדול שהיה מנת חלקן של נערות רבות. שכעת עסוקות בלימודים ובמבחנים, ומקימות בתים נאמנים בישראל.

"הלצה המטיבה לבטא את המצב החדש והחיובי ששורר כיום בג'רבה מיום הקמתו של סמינר 'כנפי יונה' שם. כאשר עד היום מקובל היה להתמרמר שהיתה נולדת בת, כמקובל במדינות 'צפון אפריקה', אך הנה הפתעה, מאז שהוקם סמינר 'כנפי יונה' בג'רבה, כולם שמחים ורוצים שיהיו להם בנות."

'כנפי יונה' בג'רבה הוא העתק של אותה שיטה סמינרית שהוקמה על ידי רבי רפאל בצפת. הסמינר בצפת הוקם, לפני חמש עשרה שנה, בשל סירובם של הסמינרים המקומיים לקבל בנות ספרדיות. רבי רפאל כהן נחלץ חושים, ובמקביל למוסדות 'יתד התשובה' - הקים את סמינר 'כנפי יונה', שההדגשה בו על רמתן הרוחנית של הבנות, עבודת ה' ויראת שמיים.

השבוע, כאמור הושלמה המלאכה והבניין הועמד על תילו בהשתתפות נרחבת של נציגי הממשל, דבר שנתן גושפנקא לסמינר "כנפי יונה", וייתן לו, כך לפי דברי המנהלים, הכרה ממשלתית רחבה.

בשולי מעמד 'חנוכת הבית' לסמינר, נרשם רגע מעניין, כאשר המנחה הנרגש מר צבי עמאר, שהסמינר קרוי על שמה של אמו - מרת 'כנפיטא', בירך את צביקה כהן חבר מועצת העיר ירושלים. צפו בוידאו

הרב עם שגריר ארצות הברית (צילום: "יתד המאיר")
הרב עם שר התיירות התוניסאי (צילום: "יתד המאיר")

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר