ראיון חג

חיים בנט באולפן: מרגש לשמוע מה'חיידרים' את השיר שלי - 'אבינו אב הרחמן'

המלחין הדגול ר' חיים בנט, האיש שעומד מאחורי "אבינו האב הרחמן", "נר לרגלי", "עקיבא" ועוד מאות שירים מרגשים, חוגג 50 שנות יצירה - בראיון חג מיוחד באולפני 'כיכר השבת' (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יוחנן בלייך, עריכה: אריאל ליבא)

אין גן ילדים שלא שרים בו "אבינו האב הרחמן" ואין מסיבת חומש בלי "נר לרגלי דבריך" ושום קומזיץ לא יהיה שלם בלי "מכניסי רחמים" ו"כה אמר" וכמובן כלך להיטי הילדים של 'יהודים הם בני מלכים' מאחורי הלהיטים האלה ועוד שירים רבים שכמעט נשתכח שהוא זה שהלחינם, עומד המלחין החסידי הנודע, ר' חיים בנט.

בנט שחוגג בימים אלו 50 (!) שנות יצירה, הגיע לראיון מיוחד לכבוד חג מתן תורה לאולפני 'כיכר השבת' וסיפר על תחילת הדרך המוזיקלית כשהוא חושף סיפור משעשע במיוחד מההקלטות הראשונות של מקהלת 'רננו חסידים', כיצד הגיע עם משאית עמוסה בילדים מחיפה הרחוקה לאולפן בתל אביב, כשהוא מוריד 40 ילדים מול עיניו הנדהמות של בעל האולפן שתהה כיצד יכניס לאולפן כמות כזו של ילדים.

ר' חיים בנט מתייחס לאירוע ההפתעה שנערך לכבודו בערב חג הפסח, "זכיתי. הפתיעו אותי, אבי רוזן מקול חי ובני רובי שהשקיע את כל כוחו וזמנו באירוע הזה. נודע לי עליו רק כמה שעות קודם לכן וגם כשהגעתי לאולם הכל היה הפתעה. חשבתי שיהיה משהו קטן והופתעתי מאד".

לשאלה האם הוא התרגש הוא משיב בחיוך, "זה היה מרגש מאד. אבל אני תמיד בהתרגשות תמידית, כי ב"ה כל שבת כשבטיש של הרבי מסערט ויז'ניץ, שרים את השירים שלי, אין תחליף למקום הזה, זה הדבר שהכי מרגש אותי. גם מרגש אותי כשאני הולך ברחוב בבני ברק, בשמונה בבוקר ואני שומע מכל החיידרים את 'אבינו אם הרחמן' בכל המבטאים האפשריים, זה מרגש בצורה לא רגילה. אני מבקש מהשם הרבה כוחות ליצור עוד וב"ה אני עוד יוצר".

בנט מתייחס לקלטות הילדים שלו שהיו הראשונות במגזר, "זה היה מאד חדשני, 'יהודים הם בני מלכים' שכתבה הגב' יהודית שיקמן, הייתה עבודה מיוחדת, עשינו את זה נגיש לילדים וב"ה זה הצליח מאד. לא חשבנו שזה משהו יתפוס לכל כך הרבה שנים. התגובות שאני מקבל במשך השנים, מכל העולם הן מיוחדת, כי באמת השירים האלה עיצבו דור וזה משהו מיוחד במינו".

הוא מזכיר, כי הסולן של 'יהודים הם בני מלכים' כילד, היה הסופר החרדי המוכר חיים ולדר. "במסיבה שערכו לכבודי הוא הפתיע וריגש אותי בצורה לא רגילה. למרות שהיה באבל על בנו. הוא היה מיוחד כבר בתור ילד. הייתי גם המחנך שלו בחינוך העצמאי בחיפה וכשהיו לי אירועים והיה לי מסיבת חומש ולא יכולתי להשתתף בה הייתי אומר למנהל, "יש לי פה ילד, חיים ולדר, הוא אמנם רק בן עשר אבל אתה יכול להיות רגוע שהכל יהיה כשורה"".

כשר' חיים בנט מדבר על מקהלות הילדים עיניו נוצצות, "מקהלות ילדים זו אהבת חיי", הוא מצהיר. "השירה שלהם כל כך טהורה ומיוחדת כמו שכתוב בגמרא על ילדי הלוויים, שנקראו צוערי הלויים לפי שהיו מצערים את הלוויים בשירתם, גנבו להם את ההצגה, זה עולם מיוחד בפני עצמו, שעד היום אני עוסק בזה עם כמה מקהלות ילדים, אחת חסידית, אחת ליטאית. אני עובד איתם באולפן שלי בבני ברק והילדים באים פעם בשבוע לתנאי אולפן ולומדים איך לשיר ועם תנאים מקצועיים. השנה אני עובד איתם על אלבום חדש אמיתי שלי עם הילדים האלה, אלבום מושקע במיוחד".

ר' חיים בנט מתייחס לשינוי הגדול של המוזיקה החסידית בשנים האחרונות הן מבחינה טכנולוגית והן מבחינת התכנים ומספר על תחושותיו כאחד מראשוני היוצרים במוזיקה החסידית. "שירים אמיתיים הופכים לנכסי צאן ברזל, שירים אחרים נעלמים מהר מאד ואני לא רוצה לתת דוגמאות מאחרים".

הוא מספר גם על תהליך היצירה, "אני לא מרגיש את עצמי מלחין. כשאני רוצה להלחין זה לא הולך לי. הקב"ה מראה לי מי הבעה"ב. אני מבקש ממנו ופתאום אני מרגיש את עצמי מזמזם משהו אני מרגיש את עצמי צינור להשפיע בלבד".

"את 'מכניסי רחמים' לא הלחנתי ברגע. אם הייתי יושב ליד פסנתר לא היה יוצא ניגון כזה. הסתובבתי עם המילים כל חודש אלול ושהיתי בהם ופתאום מצאתי את עצמי מזמזם את הלחן", חושף המלחין הוותיק.

צפו בראיון המלא:

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר