דיפלומטיה באיראן

האירופאים מנסים להציל את הסכם הגרעין

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, המבקר באיראן הודיע כי מערכת עקיפת הסנקציות האמריקאיות תיכנס בקרוב לפעולה, זאת כדי לשכנע את האיראנים לדבוק בהסכם הגרעין (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

האירופאים ממשיכים במאבקם לשמר את הסכם הגרעין עם איראן, זאת למרות שהאיראנים עצמם הודו כי הפרו חלקים מההסכם.

שר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, התיחס הבוקר (שני), למערכת ה"אינסטקס" - מערכת התשלומים שמקימה אירופה כדי לעקוף את הסנקציות האמריקניות על איראן וכך לאפשר את המשך הסחר איתה ואת הצלת הסכם הגרעין, ואמר כי היא צפויה להיכנס לפעילות בקרוב.

מאס, הנמצא כעת בביקור רשמי בטהרן, ייפגש היום עם נשיא איראן חסן רוחאני ועם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף.

"זה מנגנון מסוג חדש, ולכן לא פשוט להפוך אותו למבצעי", טען מאס בשיחה עם כתבים, "אבל כל הדרישות הפורמליות כבר התמלאו, ואני מניח שנהיה מוכנים להתחיל להפעיל אותו בעתיד הנראה לעין".

כזכור, פרשה ארה"ב בשנה שעברה מההסכם עם איראן והחזירה את הסנקציות על הרפובליקה השיעית הקיצונית. האיראנים מיהרו למהר ולאיים כי אם האירופאים ייכנעו אף הם לסנקציות האמריקניות תחזור איראן להעשיר אורניום בדרגה גבוהה. בשל האיומים הקימו כאמור, האירופאים את מערכת התשלומים החדשה.

למרות המאמצים לכאורה שעושים האירופאים כדי לשמר את ההסכם, תקף הבוקר דובר משרד החוץ האיראני, עבאס מוסאווי, את מדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין ואמר: "עד כה לא ראינו צעדים מעשיים ומוחשיים מצד האירופים כדי להבטיח את האינטרסים של איראן. טהרן לא תדון בשום נושא מעבר להסכם הגרעין".

מחרתיים יגיע לטהרן ראש ממשלת יפן שינזו אבה. אבה מגיע לטהרן שבועות אחדים אחרי שנפגש עם נשיא ארה"ב טראמפ. ההערכה היא שהיפנים חוששים מאיומי איראן לסגור את מצר הורמוז, שדרכו עובר שליש מהנפט הנסחר דרך הים.

בשבוע שעבר מסרה לשכת ראש הממשלה, כי נתניהו שוחח עם אבה בטלפון והדגיש בפניו שיש להמשיך ללחוץ על איראן כדי לבלום את תוקפנותה באזור. בישראל מעוניינים מאד בסנקציות על איראן תוך תקווה שהן ימנעו מאיראן את היכולת הכלכלית לפתח את תכנית הגרעין שלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר