בראיון מיוחד

יורש העצר הסעודי בן סלמן מאיים על איראן

הנסיך מוחמד בן סלמן, האיש החזק בממלכה הסעודית, פותח בראיון לעיתון 'א-שראק אל אוואסט' את כל הנושאים הלחוצים והכואבים ואפילו המביכים ביותר של הממלכה (העולם הערבי)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
מוחמד בן סלמן (צילום: הבית הלבן)

מוחמד בן סלמן, יורש העצר הסעודי הצעיר, בן ה-33 והאיש החזק בממלכה, מפתיע בראיון ארוך במיוחד לעיתון בערבית "א-שרק אל-אווסט" שיוצא בלונדון ומתייחס למתיחות העזה במפרץ הפרסי לאחר תקיפת מכליות הנפט בשבוע שעבר והיחסים הרעועים עם איראן.

"הממשל האיראני לא כיבד את נוכחות ראש ממשלת יפן כאורח באיראן, ובזמן שהיה שם הם הגיבו למאמצים שלו באמצעות התקפת שתי מכליות, כאשר אחת מהן הייתה בדרכה חזרה ליפן", אמר בן סלמאן בריאיון שהתפרסם הבוקר (ראשון). בן סלמן, שמכונה בעולם MBS, הצטרף לארצות הברית, שהטילה זמן קצר לאחר המתקפה את האשמה על איראן - יריבתה האזורית של סעודיה, שעימה היא נלחמת בעקיפין בתימן, במאבקה נגד החות'ים השיעים.

יורש העצר הסעודי האשים את איראן גם בתקיפה שביצעו המורדים החות'ים בנמל התעופה הבינלאומי בעיר אבהה, שבדרום מערב סעודיה, ביום רביעי האחרון והביאו לפציעת 26 בני אדם ואמר, "הם תקפו באמצעות המיליציות שלהם את שדה התעופה אבהה, מה שמצביע באופן ישיר על כוונות המשטר האיראני כלפי ביטחון ויציבות האזור".

"הממלכה לא מעוניינת במלחמה באזור, אך לא תהסס לטפל בכל איום על האינטרסים שלה, על ריבונותה ועל העם שלה", הזהיר, בן סלמן.

לדבריו, האירועים האחרונים מוכיחים "את חשיבות הדרישות שלנו מהקהילה הבינלאומית – לנקוט בעמדה נחרצת מול שלטון התומך בטרור, שמפיץ הרג והרס במשך עשורים, לא רק באזור אלא בכל העולם".

בן סלמאן התייחס בהרחבה לסנקציות המחודשות שהוטלו על איראן בידי ארה"ב לאחר ביטול הסכם הגרעין, "סעודיה תמכה בהחזרת הסנקציות האמריקניות על איראן, מתוך אמונה שהקהילה הבינלאומית צריכה לנקוט צעד נגד המדינה. מקווה שהשלטון יבחר להיות מדינה נורמלית ויפסיק עם האגרסיה שלו", אמר והוסיף, "לממלכה יש תפקיד חשוב בקהילה הבינלאומית, שבא לידי ביטוי בהבטחת העברות הנפט דרך המעברים החיוניים המקיפים אותנו, וזאת כדי להגן על היציבות הכלכלית העולמית".

הנסיך התייחס גם לשתי התקיפות הקודמות נגד הסעודים במפרץ, בחודש שעבר, הותקפו שתי מכליות נפט סעודיות בנמל פוג'יירה סמוך לחופי איחוד האמירויות, ואילו ביולי אשתקד תקפו המורדים החות'ים בתימן שתי מכליות נפט סעודיות שהפליגו ממערב לעיר הנמל התימנית חודיידה.

בן סלמאן אמר: "כל העולם ראה כיצד טיפלנו באירוע המכלית האיראנית בים האדום, בהתאם למה שמורה לנו המצפון והעקרונות שלנו וההסכמים הבינלאומיים. במקביל, אנחנו רואים שהממשל האיראני ושליחיו ביצעו פעולות חבלה בארבע מכליות נפט סמוך לנמל פוג'יירה, שתיים מהן סעודיות. הדבר מוכיח את הקו של הממשל הזה באזור ובעולם כולו. הראיות לכך רבות וחוזרות במשך שנים רבות".

"אל לנו לשכוח שהממשל הזה הכריז ב-1979 שבראש סדר העדיפויות שלו - ייצוא המהפכה. הוא שואף לזה על חשבון העם שלו ועל חשבון עמי האזור. המנוע הזה מסביר את התנהגות השלטון האיראני: ייצוא המהפכה דורש זעזוע של ביטחון המדינות באזור, הפצת קיצונית ועידוד עדתיות, ופגיעה בנכסי העם האיראני כדי לממן את מיליציות טרור ולחמש אותן".

הנסיך הסעודי טען כי ארצו דווקא פנתה לשלום למרות הגישה האיראנית: "למרות כל זאת, יד הממלכה הייתה מושטת לשלום עם איראן, וזאת כדי לחסוך מעמי האזור מלחמות והרס. הממלכה אפילו תמכה בהסכם הגרעין עם איראן, כי הממלכה לאורך ההיסטוריה לא חסכה שום מאמץ לפתור כל סכסוך ומשבר שעמדו מולה באמצעים דיפלומטיים.

"קיווינו שהשלטון האיראני ינצל את היוזמה הזו על מנת לשנות את ההתנהלות שלו כלפי מדינות האזור, ושזה יהיה צעד ראשון לחזרתה של איראן לקהילה הבינלאומית כמדינה נורמלית. אבל לצערנו, מה שקרה זה שאיראן ניצלה את היתרון הכלכלי שבהסכם כדי לתמוך בפעילות ההתקפית שלה באזור, והמשיכה להפר החלטות בינלאומית.

"הפזיזות האיראנית הגיעה לרמות חדשות – לאחר הסכם הגרעין גדל תקציב משמרות המהפכה, והתמיכה שלהם במיליציות באזור ובכל העולם גברה. כולנו ראינו את פעולות הטרור האיראניות שאירופה סיכלה לאחרונה".

"לכן הממלכה תמכה בהחזרת הסנקציות האמריקניות על איראן, וזאת מתוך אמונה בחשיבות של נקיטת עמדה נחרצת מצד הקהילה הבינלאומית כלפי איראן, ונקיטת הצעדים הנדרשים כדי לצמצם את היכולת של השלטון הזה להפיץ כאוס והרס בעולם", אמר יורש העצר.

בן סלמן עם מזכיר המדינה לשעבר טילרסון. צילום: שילה קרייגהד, הבית הלבן

על הקשר האיראני עם המורדים החות'ים הרחיב בן סלמאן: "סעודיה תמכה בכל המאמצים להגעה להסכם מדיני למשבר בתימן, אבל לצערנו החות'ים מקדמים אג'נדה איראנית על חשבון תימן והעם התימני. אנחנו לא יכולים לקבל נוכחות של מיליציות על הגבול שלנו, המטרה שלנו לא רק לשחרר את תימן מהמיליציות האיראניות, אלא להגיע ליציבות שגשוג ושקט עבור כל בני תימן".

"הרבה אנשים שכחו איך כל הסכסוך הזה התחיל, לאחר שכשלו ניסיונות הקהילה הבינלאומית להגיע לפתרון מדיני בין התימנים והמיליציה החות'ית. הממלכה יזמה את הפתרון המדיני, אך לצערנו הרב איראן, באמצעות המיליציות שלה, הרסה את המסלול המדיני בתימן, והחלה לכבוש ערים תימניות ולהשתלט על אתרים חיוניים. סעודיה ניסתה לפתור זאת בדרכי שלום, אך איראן נקטה במדיניות 'המצב הקיים' באמצעות כלי נשק במדינות ערב, ולצערנו הקהילה הבינלאומית לא עמדה מול הקו הזה של איראן".

"העמדה שלנו בנוגע לסיום המשבר הזה ברורה מאוד: אנחנו תומכים במאמצים להגיע לפתרון מדיני בהתאם להחלטת מועצת הביטחון 2216 וליוזמת המפרץ. הממלכה לא תקבל את המשך קיום המיליציות, וכדי להשיג את המטרה הזאת אנחנו נמשיך את הפעילות שלנו ואת התמיכה שלנו בעם התימני בשאיפה שלו לעצמאות ולריבונות, יהיה המחיר אשר יהיה".

בן סלמאן התייחס גם לשאיפות הסעודיות בסוריה הבוערת ואמר כי הסעודים ושותפיהם פועלים כדי "להביס את דאעש ולמנוע התבססות מחדש של ארגוני הטרור, לטפל בנוכחות האיראנית ובהשפעתה שפוגעת ביציבות בסוריה, ולהשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להגיע למעבר פוליטי בהתאם להחלטה 2254, באופן שישמור על אחדות סוריה".

בן סלמן התייחס גם לפרשה שהביכה במיוחד את הסעודים, רצח העיתונאי ג'מאל חשקוג'י, פרשה בה גם שמו שורבב כאחראי למחדל. הוא הודה כי "הנאשמים בפשע הם עובדי מדינה", לאחר שהכחיש את מעורבות הממשלה בממלכה בחיסול העיתונאי, אירוע שהביא אז לעליית המתיחות עם ארדואן.

ג'מאל חשקוג'י. צילום מסך: ערוץ היוטיוב koerberstiftung

"מדובר בפשע כואב מאוד. זה משהו שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה של הממלכה. הדברים האלה אינם חלק מהתרבות שלנו, וסותרים לחלוטין את העקרונות והערכים שלנו", אמר בן סלמאן כשהוא מתנער שוב מהאחריות לאירוע.

"עשינו בממלכה את הצעדים הנדרשים, בין אם במישור המשפטי כדי להעמיד לדין את כל מי שהיה לו יד בפשע הזה, או באמצעות נקיטת צעדים ארגוניים על מנת למנוע הישנות של פשע כזה. כל הצעדים האלה נעשו לפני הכול ואחרי הכול מתוך שמירה שלנו בממלכה על חיי כל אזרח סעודי ללא קשר לעמדות שלו, ואלה צעדים שלא הושפעו ולא יושפעו משום גורמים אחרים".

"אנחנו מדינת חוק, וזה לא מקובל שחיי אזרח יילקחו באופן הזה בשום פנים ואופן. לצערנו הרב הנאשמים בביצוע הפשע הם עובדי מדינה, ואנחנו שואפים למצות את הדין עד תום".

בן סלמאן פנה ל"כל מי שמנצל את הפרשה למטרות פוליטיות" וקרא "לחדול מכך ולהגיש את הראיות שיש לו לבית המשפט על מנת לסייע בהשגת הצדק". עוד אמר: "הממלכה פועלת להגיע לצדק ולדין וחשבון מלא בפרשה הזאת, מבלי לתת את הדעת למה שאנשים מפיצים מסיבות ידועות".

על ההחרפה ביחסים עם טורקיה לאור האירוע הנסיך אמר: "הממלכה שואפת להיות ביחסים קרובים עם כל המדינות המוסלמיות ובהן טורקיה. זה חיוני לאינטרסים האזוריים באופן כללי, ולעבודה האיסלאמית המשותפת באופן ספציפי".

מעמדו של בן סלמן בסעודיה עדיין חזק מאד, למרות שבשנה האחרונה התעוררה עליו ביקורת רבה בשל פעילותו הנחרצת ויש שיגידו אף האלימה כנגד מתנגדי המשטר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר