בעקבות חילופי השילטון?

מולדובה מתחרטת: השגרירות לא תעבור לירושלים

בראיון ל'כיכר' מספר אחד היהודים המקומיים בבירת מולדובה - קישינב מה גרם להחלטה להעביר את השגרירות מת"א לי-ם ואיך שתי הממשלות שהוקמו במדינה קשורות לישראל (בעולם)

אילוסטרציה, מולדובה (צילום: shutterstock)

במסגרת הכאוס השלטוני במולדובה, החליטה אחת משתי הממשלות המכהנות על העברת השגרירות המולדובית בישראל מירושלים לתל אביב, כעת לאחר שהוכרע המאבק, מספר ל'כיכר' אחד התושבים היהודיים המקומיים, כי השגרירות לא תועבר לירושלים.

במולדובה שולטת כבר מספר שנים "המפלגה הדמוקרטית של מולדובה", בראש המפלגה עומד אוליגרך עשיר גדול בשם ולדימיר פלחוטניוק, שהוא אינו משמש בתפקיד פוליטי, אך לדברי התושבים הוא שולט שליטה ללא מיצרים על המפלגה, והוא זה שמינה את ראש הממשלה, ועוד תפקידים בכירים.

המצב היה יציב במשך כעשור, כאשר בבחירות האחרונות, שנערכו לפני כשש שנים המפלגה זכתה לרוב מוחץ והיא יכלה להקים קואליציה לבדה, כאשר כל השרים היו ממפלגת השלטון המרכזית.

לדברי איתן, יהודי לא מקומי, שלרגל עסקיו נמצא במקום כבר שנים רבות, "הסיאוב מהשלטון הגיע לשיא ובבחירות האחרונות העם מאס בעשירים והחליט לבחור במפלגות אחרות. כך יצא שהמפלגה המרכזית של פלחוטינוק הצליחה להתברג רק למקום השלישי".

"מכאן התחילו הקשיים, בדומה לישראל גם במולדובה נותנים ארכה של שלושה חודשים כדי שראש הממשלה יצליח להרכיב ממשלה, אך בדומה לישראל הוא לא הצליח, כי רוב המפלגות היו עוינות לו. לכן החליט לפזר את הפרלמנט וללכת לבחירות חדשות. בינתיים, הוא לא ידע שמאחורי הקלעים מתבשל מהלך פוליטי כנגדו. ואכן, ביום האחרון רגע לפני פיזור הפרלמנט הגיעו נציגי האופוזיציה והציגו רוב לתמיכה בממשלתם".

מכאן ואילך העלילה החלה להתפתח, ראש הממשלה מטעם המפלגה הדמוקרטית פאבל פיליפ ויו"ר המפלגה ולדימיר פלחוטניוק, ניסו בכל כולם לשמר את שלטונם וכך נוצר מצב די אבסורדי, כאשר הממשלה הישנה עדיין מנסה להחזיק את שלטונה בכוח, ואילו הממשלה החדשה טוענת כי היא בשליטה החדשה מכוח הרוב לה היא זכתה בפרלמנט.

לדברי התושבים המקומיים: "ראשי הממשל הישן ניסו למנוע את הפארסה של המפלגות הקטנות ע"י הטיית דעת השופטים, תחילה ניסו לטעון כי המועד של הגעת הבחירות עבר ולכן חייבים ללכת לבחירות. אך מכיוון שהיה לחץ גדול של ממשלות אירופה בית המשפט המולדובי לא פסק לטובת הממשל הישן".

לאחר שפלחוטוניוק הבין כי ב'טובות' זה לא ילך, הוא עבר לשיטות אחרות. לדברי אחד התושבים: "הוא שכר מאות אנשים מהכפרים שיקימו אוהלים ליד המוסדות הממשלתיים, כדי לא לתת לממשל החדש להיכנס לתפקיד, בנוסף, הוא ניצל את העובדה שהוא משלם לשוטרים, והם גם הצטרפו ל"מפגינים" כדי לא לתת למפגינים להיכנס".

מצב זה היה יכול להימשך כמה חודשים מבלי להגיע לפתרון ממשי, אלא שכאן התאחדו באורח פלא גם רוסיה וגם ארצות הברית נגד הממשל הישן ודרשו מהם להתפטר ולפנות את מקומם לאנשים החדשים שנבחרו בצורה דמוקרטית.

כאשר ראו אנשי הממשל הישן שהלחץ עליהם גובר, החליטו לנסות למצוא חן בעיני האמריקאים, וכך באורח פלא באותו זמן יצאה ההכרזה מטעם "המפלגה הדמוקרטית", כי הם מוכנים להעביר את השגרירות שלהם בישראל לירושלים. כמו כן, הודיעו על הענקת שטח הענק בעיר הבירה קישנב שבמולדובה לשגרירות האמריקאית.

חג סוכות האחרון במולדובה (באדיבות המצלם)

המהלכים הללו היו לצנינים בעיני אנשי המשטר החדש, ונשיא המדינה שהוא מהמפלגה הסוציאליסטית - ששייכת לממשל החדש, הכריז קבל עם, כי המפלגה הדמוקרטית נואשת והיא לא יכולה לעמוד בהתחייבות הסרק שהם נתנו כדי למצוא חן בעיניי האמריקאים. הנשיא קרא לעם שיצאו היום (ראשון), להפגנה ענקית ושיכריזו שהם תומכים בממשלה החדשה, כאשר במקביל גם אנשי המשטר הישן הכריזו על הפגנה מה שעלול להביא למלחמת אחים במדינה הקטנה.

איתן ממשיך לתאר מה קרה במדינה: "ביום שישי שיגר נשיא המפלגה הדמוקרטית את יו"ר הכנסת של מולדובה לוושינגטון כדי שידבר על ליבם של האמריקאים שימשיכו לתמוך בממשל הישן, ככל הנראה היו"ר לא הצליח לדבר על ליבם של האמריקאים ואז יו"ר המפלגה, ראש הממשלה ושאר חבריו החליטו כי תם זמנם והחליטו לפרוש - ולברוח מהמדינה".

"מהרגע שהתקבלה ההחלטה לעזוב את המדינה, 6 מטוסים פרטיים יצאו לרחבי העולם בין היתר: לאיסטנבול, לאוקראינה ואף לרוסיה, מפחד ההמון הזועם. בינתיים, מנקודת מבט ישראלית נראה שהחלום הוורוד של העברת עוד שגרירות לירושלים – נגוז", אומר איש העסקים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר