ביזיון השואה

האתר בו נרצחו היהודים יהפוך לבניין מגורים

בעיר פולטבה שבמזרח אוקראינה מתכוונים לשנות את ייעוד אתרי ההנצחה בעיר לזכר 5000 יהודי העיר שנשחטו על ידי הנאצים ולהפוך אותם לבנייני מגורים. היהודים זועמים (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
אנדרטה בעיר פולטבה (צילום: ויקיפדיה)

אם למשהו היה עוד ספק על זכרון השואה האוקראיני או יותר נכון על שכחת חלקו של העם האוקראיני ברצח יהודי אוקראינה, הסיפור הבא מוכיח זאת שוב. עיריית פולטבה, עיר המונה 300 אלף תושבים במזרח אוקראינה, אמורה לדון בשבוע הבא בשינוי יעוד של אתר בו נרצחו 5,000 יהודי העיר בשואה, ולאשר את מכירת השטח והפשרתו לבנייה למגורים.

ההחלטה זכתה לגינויים רבים הן מצד הקהילה היהודית באוקראינה שזועמת על המהלך ואפילו מצד מכון הזיכרון האוקראיני. למרות הגינויים וחרף התערבות של משרד התרבות האוקראיני, העירייה מתעלמת וממשיכה בהליכים.

על פי נתוני יד ושם, נרצחו באתר המדובר כ-5,000 מיהודי העיר שהיוו כעשרה אחוזים מתושבי העיר באותה עת. פולטבה הייתה ידועה כאחד המרכזים היהודיים החשובים באוקראינה. בעיר נולד יצחק בן צבי נשיאה השני של מדינת ישראל. לעיר גם הקשר חרדי מעניין, כיוון שבה הודפסו לראשונה שני עיתונים חרדיים חשובים, הפלס (בגלגולו המקורי) והמודיע.

על פי הדיווח ב'ידיעות אחרונות', שגריר ישראל באוקראינה, יואל ליאון, פנה במכתב לראש העיר פולטבה, אולקסנדר שאמוטה, בבקשה לעצור את המהלך.

במכתבו לראש העיר כתב השגריר ליאון: "קיבלתי פנייה ממספר ארגונים לגבי נושא דחוף שנוגע לכוונה לשנות את יעוד האתרים בעיר "פושקריבסקי יאר" ו"מחסני הארטילריה" למכירה. כפי שאתה יודע במקומות האלה ממש, ולפי מספר עדויות, כולל של מוסדות אוקראינים, אלפי יהודים ולא יהודים נרצחו ונקברו שם".

עוד הוסיף השגריר: "כנציג של מדינת ישראל, כילד של ניצול שואה, אני פונה אליך בשם אלה שלא יכולים לדבר עוד וקורא למצפון שלך ולמצפונם של חברת מועצת העיר שלה - לעצור את אי־הצדק ההיסטורי הזה. הקשב לקולם של הקורבנות שמופיע בספר בראשית: '"קול דמי אחיך צועקים אליי מן האדמה'".

באופן מוזר, אוקראינה שנחשבת למדינה בה האנטישמיות נפוצה למדיי, בחרה לא מזמן נשיא יהודי חדש בשם ולדימיר זלנסקי. כעת יהיה מעניין לראות האם הוא יתערב במשבר שנוצר בפולטובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר