אפליית הספרדיות

מרגי חושף: כך המנהלים מונעים הקמת סמינרים ספרדים

בעוד כחודש תלמידות היסודי ייצאו ל'חופש הגדול', רובן יידעו לאיזה סמינר הן ממשיכות, אך לא מעט בנות אינן יודעות היכן הן ילמדו, הסיבה? מוצאן • יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי בראיון כואב (ארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(מנהל אולפן: אריאל ליבא)

חבר הכנסת יעקב מרגי מונה, שוב, לתפקיד יו"ר ועדת החינוך. מרגי לקח קרוב ללבו את נושא אפליית הבנות בסמינרים, בנות שכל חטאן הוא היותן מזרחיות. בראיון כואב ל'כיכר השבת' הוא מדבר על הבעיה והפתרון, השיחות הכואבות עם ההורים והבנות והמלחמה במנהלים ומדוע לא הגיע הזמן שהספרדים יקימו סמינרים?.

בפתח הראיון התייחס מרגי לנושאים הפוליטיים והבחירות החוזרות: "ליברמן יצא מתוסכל וחבול ממערכת הבחירות האחרונה. הדרך היחידה שלו להשתקם ולשפר את מעמדו הפוליטי זה לצאת בקמפיין אנטי חרדי כדי להעצים את כוחו הפוליטי."

"הוא בא בתרמית לציבור הבוחרים שלו, הוא התחייב שהוא יתמוך בממשלה ימנית. ולמעשה הוא שיתק את המדינה שנה שלמה, כי גם פעם שעברה הבחירות היו בגללו והניצחון של ליברמן היה מתנה למנהיג החמאס".

ליברמן הוא סמל אדום כמו יאיר לפיד? תשבו איתו בממשלה?

"אני חושב שבפוליטיקה לא צריך לצאת בהצהרות כי המציאות יותר חזקה מהצהרות. אך אין ספק שצריך לטפל בו וצריך להסביר לציבור מי זה איווט ליברמן, הוא מוכן להקריב הכל, לשתק את המדינה ולגרום נזקים של מיליארדים, הכל בשביל גחמה פוליטית"

הוא ראוי להיות חבר של הציבור החרדי? לבוא לשמחות שלנו וכו?

"אני לא הייתי מזמין אותו אלי לארוחת שבת ולא יושב איתו במסעדה, מעולם גם לא הייתה לי איתו חברות. אך יחד עם זאת עם מחר אצטרך לשתף איתו פעולה בחוק שטוב לציבור החרדי – אני אשתף איתו פעולה. עם לפיד לא הייתי יושב כי הוא מסית נגדנו".

ליברמן לא מסית נגדנו?

"אל תשכח שהוא היה שותף שלנו הרבה שנים, ועכשיו הוא הפך את עורו ונעשה שונא לחרדים. אך הוא שונה לחלוטין מלפיד".

"תארו לכם שליברמן היה אומר שהאתיופים לא לגיטימיים לשבת בממשלה הבאה, האם זה היה עובר בשתיקה של התקשורת? ברור שיש פה מוסר כפול של התקשורת, והם מקבלים בשיוויון נפש את ההסתה כנגד החרדים".

יש אפליה בישראל של תשע"ט?

"אני שואל אותך שאלה, סמינרים וישיבות שקובעות מכסה במוסדות שלהם האם זו אפליה? ברור שזו אפליה, אנחנו מתמודדים היום עם מוסדות שלא מקבלים תלמידים ספרדים יותר מהמכסה של 25-30 אחוז. אז ברור שיש אפליה".

ח"כ פינדרוס היה בראיון באולפן 'כיכר' וטען כי אין אפליה, וגם לבנות האשכנזיות יש בעיות?

"אדם שהוא שבע, יודע שיש אנשים רעבים? פינדרוס היה ראש רשות בביתר עילית ונלחמנו בו קשות על האפליה שלו. הוא האדם האחרון שהייתי שואל אותו אם יש אפליה בסמינרים".

מה הפתרון?

"הפתרון הוא כזה: שלב ראשון למנוע את הרישום המוקדם, כי כבר מכיתה ז' הם רושמים את הבנות הספרדיות הטובות ואז הם אומרים שהמכסה שלהן כבר מלאה בבנות. אני מוכן שהסמינרים האשכנזיים יצהירו ויקיימו, כי הם לא מקבלים אף תלמידה ספרדית אחת. אנחנו נתמודד ונצליח לבנות סמינרים מעולים עם בנות מעולות. כי מה שקורה עכשיו זה שהם לוקחים את הבנות הטובות ומשאירם לנו את הפחות טובות".

אז למה הספרדים לא עושים את זה כבר עכשיו?

"אני לא דן אף אחד, המציאות היא שכל הורה רוצה בשביל הילדים שלו וודאות מוחלטת ויש היום סמינרים ממותגים כסוג ג', סוג ב' וכו' זו המציאות, ועמה אנו צריכים להתמודד. חלק מההתמודדות, זה אם הם לא יעשו רישום מוקדם".

"אני אומר לך שאנחנו נצליח להעמיד סמינרים טובים, וכמו שהצלחנו בעולם הישיבות כך גם נצליח עם הסמינרים רק הבעיה שמנהלי המוסדות משרד החינוך ורשויות המקומיות מונעת ממנו לעשות את המהלכים האלו".

אחד הדברים שבשלה ש"ס הוקמה, זו בגלל האפליה תטפלו בה, תדפקו על השולחן?

"אנחנו שואפים ששנת הלימודים תסתיים וכל הבנות יהיו מסודרות. מרן הרב עובדיה זצ"ל ביקש ממני להיכנס לסוגיית הבנות בירושלים, אז היו 540 בנות שלא היו מסודרות בתחילת שנת הלימודים. כיום, הצלחנו להוריד את זה למספרים נמוכים הרבה יותר זה דבר חסר תקדים שלא היה. אני אילצתי את שר החינוך לכתוב למנהלי הסמינרים תקנון לרישום".

מדוע אתם לא מטילים את כל כובד משקלכם, תפתרו את הרישום המוקדם, מה הבעיה?

"מה לעשות אנחנו לא נמצאים בעולם מתוקן. בעולם נורמלי לא היה אמור להיות בכלל אפליה. צריך להיות בחברה החרדית סמינרים לפי איזורי רישום. בדיוק כמו אצל החילונים והדתיים".

אתם חוששים מיהדות התורה?

"כשאתה יושב בקואליציה חלק דברים אתה מקבל וחלק לא. לכן אין לנו ברירה אנחנו חייבים להתפשר כי יהדות התורה שמה דגל אדום על רישום אזורי. בירושלים מדובר על מחדל של עיריית ירושלים, שכבר במשך שנים רבות לא בנו סמינרים חדשים ויש מצוקת מקום. באיזה תיכון יש מעל 50 בנות בכיתה?".

למה בת ספרדייה אמורה להיות בת ערובה בידי עסקנים?

"אותם מנהלי המוסדות שלא מתנהגים במידת הרחמים, הם לא יקבלו שכר על חינוך אלא יקבלו עונש. ואני אומר לך שאני מרחם על אותם מנהלי מוסדות ואני נשען על מרן הרב שטיינמן שאמר עליהם "גאווה", והם יתנו על כך את הדין לא אני".

איך אתה מצליח לדבר עם הורים כאובים, מה אתה אומר להם?

"שאלת אותי מאחורי הקלעים מה מביא אותך לדמעות, הדברים האלו גורמים לי לחלישות הדעת ובשנים עברו אף גרמו לי לבעיות בריאותיות. במיוחד בשנה הראשונה שהייתי יו"ר וועדת החינוך אימהות שבכו לי הייתי רגיל כי נשים דמעתן מצויה, אך שגבר התקשר אלי ובכה ממש נשברתי מזה. בכל הקיצים האחרונים לא יצאתי לחופשה בכלל, כי מה אני אגיד לאמא שבוכה שאני בחופשה?".

לסיום, אתה לא חושש ממנהלי הסמינרים?

"אני לא באתי לרצות אף אחד בפוליטיקה, אני חדור תחושת שליחות של מרן הרב עובדיה יוסף זצ"ל לפני כמעט עשר שנים ומאז אני מחויב לזה והציבור נושא עיניו לזה. בנוסף, אין לי בנות כלל, אך גם אם היה לי לא הייתי רוצה שילמדו במקומות אשכנזיים שהנפש שלהן לא תישרט. והראיה מהבנים שלי שחברים שלי שלחו לתפרח ולאופקים ואני שלחתי לבאר מים חיים בבאר שבע".

"אני מאמין שעוד שנתיים שלוש נהיה במצב אידיאלי, והיד הקשה שאנחנו שמנו חינכה במעט את מנהלי הסמינרים. ואנחנו גרמנו להורים הספרדיים להאמין בסמינרים הספרדיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר