עשרות מיליונים במרמה

חשד לסחר ומרמה בנכסי הקדש 'עץ חיים'; 5 חשודים נעצרו

המשטרה עצרה חמישה חשודים בחשד לסחר בנכסיו של הקדש "עץ חיים" הוותיק בירושלים וקבלת עשרות מיליוני שקלים במרמה. בין העצורים - ארבעה מ'נאמני' ההקדש ויועץ נדל"ן (חדשות, חרדים)

קובי רוזן | כיכר השבת |
בית הכנסת 'עץ חיים'. ארכיון (צילום: הדס פרוש - פלאש 90)

מזה כשנה וחצי מנהלים חוקרי ההונאה של משטרת ישראל חקירה סמויה בחשד לסחר בנכסיו של הקדש "עץ חיים" הוותיק בירושלים על-ידי נאמניו וקבלת עשרות מיליוני שקלים במרמה, עבור הנכסים.

בשעות הבוקר המוקדמות (שני) הגיעו חוקרי המשטרה לבתיהם של חמישה החשודים, ארבעה הם נאמני ההקדש והחמישי הוא יועץ הנדל"ן, כולם בשנות ה-50-70 לחייהם, והם נעצרו לחקירה.

החמישה חשודים בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, הפרת אמונים בתאגיד, רישום כוזב במסמכי תאגיד, עבירות לפי חוק איסור להלבנת הון ועבירות מקור של מיסוי במקרקעין במידה והעסקה דווחה בחסר או שלא בתום לב.

במשטרה מציינים כי עניינה של החקירה הוא חשד לסחר בנכסיו של ההקדש בירושלים, שהחל לפעול טרם קום המדינה, וצבר לאורך עשרות שנים מאות נכסים בירושלים, שרובם נמצאים באזור מרכז העיר ירושלים.

חקירת המשטרה העלתה חשד נגד 4 מ'נאמני' ההקדש, שלאורך השנים האחרונות פעלו יחד עם יועץ נדל"ן - על פי החשד בניגוד לאינטרסים של ההקדש, שמטרתם לשרת ציבור רחב לו הוענק ההקדש, והחלו ל'רוקן' אותו מנכסיו באמצעות מכירתם לחברות ויזמי נדל"ן שונים, ובדרך זו שלשלו עפ"י החשד לכיסם עשרות מיליוני שקלים.

עוד עלה החשד, כי החשודים מסרו תצהירים כוזבים באשר למצבם המשפטי של הנכסים, שהציגו אותם כנכסים ציבוריים במקום נכסי דת, וזאת במטרה שידונו בבית משפט אזרחי לאישור העסקאות ומכירתם, עפ"י החשד במחיר נמוך משמעותית משווים האמתי.

בשעות הצהריים יובאו החשודים בפני בית משפט השלום לדיון בעניינם.

כזכור, לפני כשנה וחצי נחשפו ב'כיכר השבת' עיקרי הפרשה, כאשר הרכב ההקדשות בבית הדין הרבני בירושלים בראשות האב"ד הגאון רבי שלמה שטסמן והדיינים הגאונים רבי יצחק זר ורבי עידו שחר, הוציא צו האוסר את מכירת נכסי הקדש "עץ חיים" בירושלים.

דייני ההרכב סקוו בהחלטתם את ההיסטוריה של הקדש "עץ חיים" שהינו המוסד התורני הוותיק בירושלים, שהוקם על ידי רבה של ירושלים הגאון רבי שמואל סלנט, בשנת תר"א (1841). ובמשך למעלה ממאה ושבעים שנה עמדו בראשו ובנשיאותו ארזי הלבנון אדירי התורה ובכללם הגרא"ז מלצר, הגר"א קוטלר והגרי"מ טוקיצ'ינסקי.

"בין כתליו הרביצו תורה ענקי תורה ומוסר כמו הצדיק הירושלמי רבי אריה לוין, הגאונים בעלי 'דרכי דוד' 'וגידולי שמואל', ואף הגרא"מ שך מסר בו שיעורים שבועיים במשך תקופה ממושכת. בשנת תרצ"ו (1936) נחנך בניין הישיבה ותלמוד התורה ברח' יפו בסמיכות לשוק 'מחנה יהודה' בירושלים. בניין זה הוקם וכונן כהקדש וכך גם נכסים רבים נוספים שהוקדשו על ידי נדיבי לב לטובת הישיבה. נכסים אלו נוהלו על ידי נאמני ההקדש שמונו ופוקחו על ידי בית הדין הרבני האזורי בירושלים".

הדיינים ציינו כי הגיע להרכב ההקדשות בבית הדין הרבני האזורי בירושלים מידע מדאיג על התנהלות נאמניו הנוכחיים של ההקדש בעשור האחרון. בעקבות מידע זה פתח בית הדין בבדיקה ואף קיים שני דיונים בנוכחות נאמני ההקדש ובאי כוחם.

בבית הדין ציינו כי "הבדיקה והדיונים העלו ממצאים לכאוריים המעלים חשד כבד להתנהלות שערורייתית של נאמני ההקדש והמסייעים על ידם ובכללה מכירת נכס הקדש המרכזי – בניין הישיבה והתלמוד תורה – ללא אישור בית הדין ולאחריה נקיטת מהלכים משפטיים להפקעת סמכותו של בית הדין, פעולות מניפולטיביות להשגת אישורים מבית הדין (בהרכבו דאז) למכירת כעשרים נכסי נדל"ן בירושלים תוך הטמעת תמורתם בנכס הרשום על שם עמותה וחברה פרטית וכשגם הוא נמכר מיד לאחר מכן ליזמי נדל"ן".

דייני בית הדין הדגישו בהחלטתם כי "בית הדין הוא אביהם של ההקדשות ולכך מחויב לוודא שהתנהלות ההקדש מתוקנת בתכלית ושנאמניו – שלוחי בית הדין – ממלאים תפקידם בנאמנות ובשלמות כמצופה וכמחויב".

בית הדין ציין כי "עולה חשד של ממש שהקדשות עץ חיים אינם מתנהלים בצורה מתוקנת ושאפוטרופסי ההקדש לא קיימו לכאורה את חובת נאמנותם כלפי בית הדין, ההקדש והמקדישים. בית הדין הודיע כי ייתן החלטה נפרדת על מינוי מנהל מיוחד להקדשות עץ חיים ועל סמכויותיו, ובינתיים הושעו הנאמנים הקיימים".

בנוסף, הטיל בית הדין צו עיקול על כל נכסי הקדשות "עץ חיים" ואסר על נאמני ההקדש, מנהליו ועובדיו לבצע העברות רכושיות של נכסים או כספים השייכים להקדש.

בעקבות ההחלטה של בית הדין פתחה המשטרה בחקירה סמויה שהבוקר הפכה לגלויה עם מעצרם של חמישה חשודים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר