ההורים מודאגים

החופש הגדול בעיצומו: הקייטנות החלו ואיתן גם הסכנות

האם ילדה בת 11 יכולה לשמור על 20 זאטוטים בני 3-6? החופש הגדול בעיצומו וקייטנות הגנים עומדות להסתיים בעוד כשבוע. כיצד ניתן להתמודד עם החופש ועם הסכנות שבקייטנות (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: נועם מושקוביץ, פלאש 90)

החופש הגדול התחיל באופן רשמי לפני כשבועיים, וההורים מתחילים להרגיש את המועקה; איך הם יעברו חודשיים עם הילדים, איזה סידור הם ימצאו להם, וההשלכות של החופש שמשפיעות לכל השנה.

'כיכר השבת', יצא לדבר עם ההורים המודאגים, שוחח עם הגננות ומפעילות הקייטנות. ובעיקר דיבר עם המומחים האם תתכן האפשרות שילדה בת 11 תשמור על 20 זאטוטים בני 3-6.

הבעיה העיקרית של ההורים החרדיים - הבנות מגילאי גן עד גיל 8 שיאו לחופש הגדול וצריכות בימי החופש מסגרת מסודרת שתפקח ותשמור עליהם גם לאחר סיום הקייטנות הרשמיות.

מחירי הקייטנות

בשנים האחרונות, החופש האמתי יש לומר מתחיל רק לקראת סוף יולי. משרד החינוך בשיתוף הרשויות המקומיות דואג כי המסגרת החינוכית תמשיך בתשלום נפרד. כאשר בכל רשות התשלום שונה והמחירים נעים בין 200 ל-500 שקל, בלי צהרון כמובן.

במודיעין עילית לצורך ההמחשה: צהרון לילדה למשך שלושה שבועות עולה 225 שקל ברשת גנים מסוימת, ואילו ברשת מתחרה המחיר עולה 300 שקל בלי ארוחה חמה.

בבית שמש הקייטנה עד השעה אחת, תעלה לכם 100 שקל, אך מחיר הצהרון יקפוץ לכם ל600 שקל כולל ארוחה חמה, ועד השעה 16:30 (חצי שעה יותר מהרגיל).

בירושלים, לעומת זאת, תאלצו לשלם על הקייטנה 310 שקל - ברשת 'בית יעקב', ועוד 280 שקל על הצהרון. המחיר הוא מחיר יחסית מוזל לשאר הרשתות הפועלות בירושלים.

בפתח תקווה, המחירים לא שונים בהרבה משאר הארץ, וממוצע המחירים שם עומד על כ-650 שקל לקייטנה וצהרון גם יחד, ברשתות החינוך החרדי.

כל המחירים האלו, הם מחירים שמפוקחים או ע"י הרשות העירונית או ע"י משרד החינוך, ואף לעיתים מסובסדות על ידם, אך מה קורה כשמגיע ה-1 לאוגוסט, וההורים נאלצים לשלוח לקייטנות פרטיות, ללא פיקוח של מחירים, והכי גרוע ללא פיקוח של בן אדם בוגר ואחראי.

שמשי, הורה לשלוש בנות בירושלים, אומר ל'כיכר השבת': "כל מחיר שהקייטנות יבקשו ממני - הן יקבלו, ואם פעם הייתי בודק בציציות המדריכות ומוודא כי יש אחריות של מבוגר היום כבר התייאשתי, ואני מוכן לתת הכל כדי שלילדים יהיה סידור לימי החופש. אין לי ברירה, עיקר העבודה שלי במשך השנה, מתנקזת בעיקר לימי החופש הגדול ולכן אני מוכן לתת הכל אני לא יכול להישאר עם הבנות אפילו לא לשעה מיותרת בבית".

זהבה מבית שמש, אומרת ל'כיכר השבת': "אין סיכוי שאשלח את הילדים שלי לקייטנה מבלי שאוודא שהכל מפוקח ומתואם מראש. לעולם לא אשלח את הילדים לקייטנה בה המדריכה פחות מגיל 18, לא אכפת לי המחיר ולא אכפת לי על העבודה שלי מבחינתי הילדים מעל הכל".

ולדר: כדאי לתת לילדים אחריות

דיברנו עם עשרות הורים ושמענו מהם דעות חלוקות בעניין הקייטנות, כל אחד ואחת חושב אחרת מחברו, 'כיכר' פנה למומחים כדי להבין את משמעות הדברים:

המחנך חיים ולדר, אומר כי הוא בעד לתת לילדים עצמאות: "אני חושב שכדאי לתת אחריות לילדים. כמובן שלא צריך להיות טיפש ולאפשר להם לקחת אותם למסעות והרפתקאות מיותרות. אך בגדול ילדים גדולים יותר תמיד שמרו על הקטנים יותר - התופעה הזו תמיד הייתה ולא קרה שום דבר".

"זה שהיום ההורים נהיו היסטריים ופחדניים זה לא אומר שזה נכון. אנחנו צריכים להפוך את הילדים לבוגרים יותר, ולהטיל עליהם משימות מורכבות שיחדדו להם את האחריות המוטלת על כתפיהם".

עו"ס מירה קרני, מנהלת מרכז הפניות והסיוע מהמועצה לשלום הילד, אומרת ל'כיכר השבת': "קייטנות לילדים מחויבות ברישוי ופיקוח של מחלקות החינוך ברשויות המקומיות ומשרד החינוך. בהיעדר קייטנות זמינות במחיר ששווה לכל נפש בוחרים לעיתים הורים לאלתר פתרונות ארעיים. החוק אינו מבהיר מהי ''השגחה ראויה'', ואחריות כבדה זו מוטלת על ההורים, שנדרשים לבחון האמנם מי שמשגיח על ילדיהם מסוגל לעמוד במטלה מורכבת זו. כאשר ילדים צעירים משגיחים על ילדים צעירים יותר, יש לבחון בכובד ראש את יכולתם ומוכנותם לכך, נסיבות המקום בו הם נדרשים למשימה החשובה, משך הזמן בו מדובר, מספר הילדים שבאחריותם, גילם של הילדים, היכולת להזעיק עזרה באופן מיידי במצבי חירום ועוד. מדובר באחריות גדולה מאין כמותה ויש לנהוג במשנה זהירות בכדי להבטיח את שלומם ומוגנותם הן של הילדים המשגיחים והן של הילדים המושגחים."

בנוסף, כדי שהחופשה תהיה בטוחה יש להקפיד על כמה כללים, שהמועצה כתבה במיוחד לקוראי 'כיכר השבת': "לדעת היכן ילדיכם נמצאים ועם מי. לשנן לילדים שוב ושוב את "כללי הזהב": לא ללכת עם זרים או לעלות איתם לרכב, לא להתפתות לקחת מזרים ממתקים או מתנות, לא למסור פרטים מזהים לזרים, גם לא בטלפון ולשתף את ההורים אם חלילה מישהו נוגע בהם בצורה לא מותאמת".

"אסור להשאיר תינוקות וילדים צעירים במכונית או בבריכה לבדם, אפילו לא לרגע קצר. בדקו באופן אישי ודאגו לוודא שאף ילד לא נשאר ברכב, או בסביבה של מיכל מים מכל סוג".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר