תוצאות התחקיר

הרמטכ"ל: נעשו שגיאות ותקלות בחאן יונס

דובר צה"ל פרסם הערב את סיכום הרמטכ״ל לממצאי צוותי התחקיר והלמידה מהמבצע המיוחד בחאן יונס ב-11 בנובמבר 2018 בו נהרג סגן אלוף מ' מהכוחות המיוחדים (צבא וביטחון)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
הרמטכ"ל כוכבי בביקור בגבול עזה (צילום: דו"צ)
דובר צה"ל מסר הערב (ראשון), כי בשבוע האחרון סוכמו על-ידי ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, ממצאי התחקיר המבצעי וממצאי צוות הבחינה והלמידה של המבצע המיוחד בחאן יונס, מיום 11 בנובמבר 2018 בו נהרג סגן אלוף מ' הי"ד וקצין נוסף נפצע באורח בינוני.
הממצאים הוגשו לאחר תהליך תחקיר ארוך ומקיף ולאחר מספר הצגות תחקירים של הצוותים המקצועיים אשר תחקרו את המבצע. סיכום הרמטכ"ל נערך בהשתתפות מפקדי מערך המבצעים המיוחדים, סגן הרמטכ"ל, ראש אגף המבצעים, ראש אגף המודיעין, מפקד חיל-האוויר וראש צוות הבדיקה המטכ"לי, אלוף (מיל') ניצן אלון.
כזכור, פרטי האירוע לא פורסמו בצורה מסודרת על ידי צה"ל ובישראל ניזונו מהתקשורת הפלסטינית. על פי הודעת גדודי עז אדין אל קאסם, כוח צה"לי חדר לרצועה ברכב אזרחי לעומק של 3 ק"מ מזרחית לח'אן יונס והגיע עד מסגד אסמאעיל אבו שנב שם חיסל את נור אלברכה הבכיר בעז אדין אלקסאם. אלברכה משמש כראש מערך המנהרות של חמאס ונחשב לבכיר במיוחד בארגון הטרור.
על פי ההודעה, הכוח נחשף בצאתו מהמסגד ובעת שניסה להיחלץ החלו חילופי יריות שלוו בחיפוי אווירי ישראלי עד לחילוצו של הכוח.
לאחר האירוע, מינה הרמטכ"ל דאז, רב-אלוף (מיל') גדי איזנקוט, צוות בראשות אלוף (מיל׳) ניצן אלון, לבחינה וללמידה של האירוע ולגיבוש המלצות ברמה המטכ"לית, הרב-זרועית, והבין-ארגונית של המערכים המבצעיים המיוחדים. בצוות לקחו חלק מספר קצינים בכירים בסדיר ובמילואים, וכן נציגים בכירים מגופי בטחון נוספים.
הצוות פעל בהתבסס על מסקנות התחקיר המבצעי שהוביל מפקד מערך המבצעים המיוחדים, תת-אלוף ג׳, ולצד צוותים מקצועיים חיצוניים נוספים שפעלו לתחקור המבצע.

הרמטכ"ל קיבל את ממצאי התחקירים כפי שהוצגו לו על ידי ראש אגף המודיעין, אלוף תמיר הימן, ואלוף (מיל׳) ניצן אלון, ושיבח את תהליך התחקור והלמידה הנוקב והמקצועי.
הרמטכ"ל קבע כי משימת המבצע לא בוצעה, הביע צער עמוק על נפילתו של סא"ל מ' וציין את הגבורה שהופגנה על-ידי הלוחמים. הרמטכ"ל ציין, כי מניתוח השתלשלות האירועים במבצע עולות מספר שגיאות ותקלות שהביאו לחשיפת הכוח, המצביעות על פערים בשיטת הביצוע ובתהליך ההכנות. מתברר כי הסגן אלוף מ' נהרג מאש ידידותית.

כמו כן, הוצגו שורת מסקנות ולקחים הקשורים בתהליך התכנון של המבצע המיוחד, בשיטות המבצעיות שבשימוש המערך המיוחד, בפיקוד ובשליטה על מבצעים המיוחדים ובהתארגנות המערך. כן גובשו לקחים באשר לממשקים בין מערך המבצעים המיוחדים לרמה המטכ״לית. דובר צה"ל הוסיף כי הטמעת הלקחים מתבצעת כבר בימים אלה ולאורם מגובשת תכנית העבודה של המערך בראייה רב-שנתית.

הרמטכ"ל סיכם, כי למערך המבצעים המיוחדים הישגים יוצאי דופן לאורך שנים אשר תרמו רבות לביטחון המדינה וכי המערך הינו חיוני, מקצועי ואיכותי ומהווה זרוע חשאית שאין שני לה. הרמטכ״ל הדגיש כי הוא משוכנע ביכולתו המבצעית של המערך להמשיך ולפעול להובלת מבצעים הכרחיים לביטחון ישראל כפי שכבר בוצעו בהצלחה, הלכה למעשה בחודשים האחרונים מאז האירוע.

הרמטכ"ל ציין לחיוב את תפקוד הלוחמים בשטח ואת שרשרת הפיקוד בשטח ובחפ"ק ובפרט את סא"ל א' אשר פעל בקור רוח, אומץ לב וגבורה ואפשר את חילוץ הכוח.

הרמטכ"ל שיבח את כוחות חיל-האוויר וגורמי הרפואה של חיל-האוויר על פעילות חילוץ שהתאפיינה באומץ לב, במקצועיות ובאיכות מבצעית הראויה לכל שבח.
ראש הממשלה ושר הביטחון בנימין נתניהו קיים דיונים ביטחוניים בשבועות האחרונים בו הוצגו לו תוצאות תחקיר מבצע חאן יונס.
ראש הממשלה ושר הביטחון נתניהו הגיב ואמר: "הלקחים יופקו וההמלצות יישומו. מברך על אומץ ליבם של הלוחמים והטייסים שפעלו בתנאים קשים מאוד, ועל פעולת החילוץ ההירואית. אני מבקש לחזק בשם אזרחי ישראל את משפחתו של סא"ל מ' על גבורתו ופועלו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר