בן חמו השתלח

ראש עיר התבטא באנטישמיות: 'את החרדים מנצחים בכיס'

ניסן בן חמו, ר"ע ערד, השתלח בציבור החרדי על רקע מגוריהם של חסידי גור בעירו, ושלף התבטאות מכוערת במיוחד, אותה נהגו לומר האנטישמים לאורך ההיסטוריה • במקום 'יהודים' - 'חרדים' (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
ראש עיריית ערד בעימות עם צעיר חרדי. ארכיון (צילום: באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, משתלח באופן בוטה בציבור החרדי, ומכריז כי הגיע למסקנה שאותם צריך לנצח דרך הכיס.

את הדברים החמורים הללו - שכידוע נאמרו בדיוק כך כלפי היהודים, על ידי גדולי האנטישמים לאורך ההיסטוריה - אמר בן חמו בראיון נרחב שהעניק למגזין Markerweek האחרון, של העיתון הכלכלי 'דה-מרקר'.

קודם לכן גולל ראש עיריית ערד את היסטוריית מגוריהם של חסידי גור בעיר ערד, התרחבותם במקום והיחסים המעורערים שלו איתם.

"האדמו"ר היה אדם חכם", פתח בן חמו את הפרק הזה בראיון, כשכוונתו לאדמו"ר רבי שמחה בונים אלטר, בעל ה'לב שמחה' מגור זצ"ל, שהפנה את חסידיו לעיר הדרומית הרחוקה. "הם גייסו 10 מיליון שקל וקנו דירות".

בעל ה'לב שמחה' מגור זצ"ל (צילום: ארכיון)

"החלטתי שאוכל לשנות רק אם אהיה ראש עיר", קפץ ראש העיר בזמן, ומתאר. "שכנעתי את אשתי, הגענו ב–2014 והתמודדתי בבחירות לראשות העיר. הביאו לי הסכם כתוב עם החרדים".

לדבריו, "הסבירו לי שמי שרוצה לשלוט בערד, חייב הסכם עם החרדים. הם הציעו לתמוך בי בתמורה להתחייבות לתת להם משרות ותקציבים. סירבתי ובאמת הפסדתי לטלי פלוסקוב".

אלא שכזכור פלוסקוב פרשה לאחר שנה, משום שנבחרה לכנסת ברשימת 'כולנו', ובבחירות החדשות לראשות העיר ניצח בן חמו - שמיהר להקים קואליציה ללא החרדים, מה שבין היתר הוביל לשנה של הפגנות הדדיות ואווירה מתוחה במיוחד בין חסידי גור לתושבים אחרים.

וויכוח סוער עם חסידי גור. ארכיון (צילום: באדיבות המצלם, ללא קרדיט)

בכתבה, פורס הכתב הדר חורש נתונים עדכניים ומעניינים באשר למצב הנוכחי בערד: הקהילה החרדית מונה כ-1,200 משפחות, שרכשו את ביתן במקום במחיר שנע, בממוצע, בין 150 ל-180 אלף שקל לדירה בת 3 חדרים. בשנת 2017 ירד קצב הגעת החרדים להתגורר בעיר, עד כדי הפסקה כמעט מוחלטת של קניית דירות בשנה האחרונה.

וכאן ראש העיר ערד מכריז, בגאווה בלתי מוסתרת: "היכולת שלהם לקנות דירות בערד נעצרה. זהו ניצחון כלכלי, ואנשים לא מבינים את זה".

"את החרדים צריך לנצח בכיס", קובע בן חמו. "כל ההפגנות לא מעניינות אותם. הייתי צריך לחשוף את הערך האמיתי של העיר, וכשהערך הזה נחשף, החרדים לא יכולים לקנות דירות יותר".

כזכור, בתחילת 2018 דווח על שיתוף פעולה מפתיע בין חסידי גור בערד לראש העיר המיליטנטי. הדבר אירע כאשר חברת רותם אמפרט הגישה בקשה להקים מכרה פוספטים בשדה בריר, הסמוך לעיר, ושר הבריאות יעקב ליצמן, חסיד גור, גיבה את מאבקו של בן חמו והפגין איתו נגד המהלך, שבסופו של דבר אכן לא התממש.

בן חמו עם ליצמן, בימי מאבקם המשותף (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash 90)

כעת, בראיון לדה מרקר, מודיע ראש עיריית ערד ניסן בן חמו: "זה היה שיתוף פעולה נקודתי וחד פעמי".

כאמור, בתפיסה על ניצחון דרך הכיס, אחזו גדולי האנטישמים לאורך ההיסטוריה - כלפי היהודים. "הם שונאים כשנוגעים בכיסיהם. הגיע הזמן שהגזע המתועב הזה יידע מה אנחנו חושבים עליו", כתב הגנרל אוולין יו בארקר, מפקד הכוחות הבריטיים בארץ ישראל בתקופת המאבק של היישוב בבריטים.

לפני עשור, בשנת 2009, נאלצו אדווין מרווין ג'וניור וג'ים אולמר, שני נציגים רפובליקנים בכירים ממדינת צפון קרוליינה, ארה"ב, להתנצל לאחר שבמאמר דעה בעיתון מקומי כתבו: "ישנה אמרה לפיה יהודים דואגים לפרוטות, והדולרים כבר דואגים להגיע אליהם בעצמם".

הגנרל האנגלי האנטישמי (מוזיאון המלחמה הבריטי)

פרסום הדברים גרר אחריו שערורייה, גל של גינויים וקריאות נרחבות להתפטרותם - גם מתוך המפלגה הרפובליקנית בה הם חברים. "ההתבטאויות של שני המנהיגים המובילים הללו מבחילה, חסרת מצפון ומבטאת דעה קדומה בצורתה העלובה ביותר", אמר הסנאטור היהודי ג'ואל לורי.

בעקבות הסערה הם כאמור פרסמו הודעה, באמצעות המפלגה, בה הביעו את התנצלותם על הדברים. אולמר הסביר כי דבריו פורשו באופן שלילי, על אף שכוונתו המקורית הייתה דווקא חיובית... וחברו מרווין הבהיר: "תמיד תיעבתי אנטישמיות בכל צורה, ואמשיך לנהוג כך גם בעתיד. אני מקווה שכל מי שנפגע יקבל את התנצלותי הכנה".

כעת, בישראל שנת 2019, מתברר כי ראש עיר מסוגל להשתמש באותה "האשמה" בזויה שהטיחו תמיד ביהודים - כלפי הציבור החרדי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר