טור דעה

האלימות המתמשכת: כך המשטרה תצא מה'ברוך' בו היא שרויה

אתם שם במשטרת ישראל, טובי המוחות שיושבים - כך לפחות אנחנו מקווים - ומנסים למצוא את שביל הזהב ליציאה משרשרת המשברים האחרונים: לאבי רבינא יש עצה בשבילכם (טור)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: מתוך התיעוד האלים האחרון)

מדינה משותקת, אתיופים המכלים את זעמם על עוברי אורח תמימים, אוטיסט שמוכה עד זוב דם, סתם אזרח חרדי שפאותיו נמשכות באלימות אנטישמית - כל אלה ועוד הן חלק מהחוויות הסוערות שלי ושלכם, הציבור החרדי וכלל אזרחי ישראל.

המשטרה, שהייתה אמורה להגן עלינו ולאפשר התנהלות תקינה ונורמלית במרחב הציבורי, לא רק שאינה מצליחה לעשות זאת, אלא היא זו שמניעה את הסיטואציה, תוך איבוד שליטה מוחלט.

תחושת הזעם החזקה, שמציפה אותנו בימים אלו, היא מוצדקת ואף מעבר לכך: לאיש במדינה אין את הזכות לגרום לי או לך סבל, בגלל הסבל שלו. לכן היא מופנית פעם כלפי המשטרה, ופעם כלפי מפגינים אלימים שנוטלים את החוק לידיהם ובשם הסבל הפרטי שלהם מתירים לעצמם להתאכזר לעוברי האורח, תוך גזילת זמנם של אנשים שבסך הכל רוצים לחזור הביתה ומהר, לעתים אף תוך סיכון בנפש ונטילת החוק לידיים.

גם אני לפעמים חווה סבל או אי נוחות ברמה כזו או אחרת; הרכב מתקלקל לי, חם לי ואני עצבני או שסתם בא לי להיות מיליונר ואני לא - שוויון מוחלט לא יכול להתקיים. ובכל זאת איני מוצא את עצמי גורר פחים למרכזו של הכביש ומעלה בהם אש.

משיכת הפאות האכזרית (באדיבות המצלם)

המשטרה, שאמורה להתמודד עם הסיטואציות הקשות, מוצאת את עצמה דווקא יוצרת ומלבה אותן. לאחרונה דוברות המשטרה עסוקה בהזמת השמועות שהסדרה המלוקקת והיפה מדי "מחוז ירושלים" מומנה מכספה. אולם, גם אם נניח שהסדרה היא לא "מטעם", עדיין נעשה עוול למציאות.

אנו נחשפים אליה, למציאות, כאן ב'כיכר השבת' - ובחיים עצמם: שוטרים אלימים ולא אמפתיים שמתנהגים באלימות נטולת רסן כלפי האזרחים.

הבעיה הגדולה נעוצה בעובדה שהמשטרה איננה ערוכה בכלל לעידן החדש, הדיגיטלי והתקשורתי, בו הכל מוקלט, מתועד ומופץ, ולכן היא מוצאת את עצמה בשוקת שבורה: מן הצד האחד אם היא תפנה הפגנה כמו שהיתה נוהגת עד היום - בכוח ולעתים אפילו באלימות - מן הסתם ידלפו סרטונים קשים לצפייה, מה שכמובן יגרור את ההפגנה הבאה, או אז ייאלצו השוטרים לנקוט שוב באלימות לה הם רגילים כלפי המפגינים - מה שיגרור את ההפגנה הבאה, וכך נמצא את עצמנו בלופ אין סופי של הפגנה, אלימות משטרתית והפגנה שכנגד האלימות.

נראה שלמשטרה לא תהיה ברירה, והיא תיאלץ להתעדכן ועבור לאמצעים של העידן החדש: הגברת השימוש בטכנולוגיה, והפחתת הכוח והאלימות באמצעות תיעוד המפגינים מפרי החוק, ועידוד חקיקה שתעורר הרתעה - החל מקנסות כבדים, דרך עיקולים ועד צו עיכוב יציאה מהארץ.

אנשים שמרשים לעצמם לקחת את החוק לידיים, ולגזול ממני ומכם את הזמן ואת החופש, ייאלצו לחשוב שוב ושוב האם כל זה שווה להם בשביל קיום ההפגנה בה הם חפצים.

שוטרים מול מפגינים אתיופים (צילום: דוברות המשטרה)

במילים אחרות: המשטרה תיאלץ לעבור מהידיים - לראש. פחות אלימות פיזית, ויותר חשיבה עמוקה ואסטרטגיה נבונה; פחות שוטרים שבאים בשביל לתת מכות, אך יותר ויותר אנשי תרבות מוכשרים ונינוחים. כך המשטרה תצא מה'ברוך' בו היא שרויה.

אולי השוטרים ייהפכו למיותרים, אבל המשטרה תשיב לעצמה את השליטה בסיטואציה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר