בתוך שבועיים

תוגש בקשה לפירוק עמותת ועדת הרבנים לענייני תקשורת

הרשות לתאגידים במשרד המשפטים תבקש בשבועיים הקרובים לפרק את עמותת 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת' לאור הליקויים שהתגלו, כך נודע ל"כיכר השבת" (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: Zack Wajsgras/Flash90)

פרסום ראשון: הרשות לתאגידים במשרד המשפטים תבקש בשבועיים הקרובים לפרק את עמותת 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת', כך נודע ל"כיכר השבת".

על פי המידע שהגיע ל'כיכר השבת', הרשם יבקש לתפוס את כל נכסי העמותה ולהסמיך את המפרקים הזמניים שימונו לפעול ליישומה של תוכנית הבראה לעמותה, ולדאוג להמשך תקין של ועדת הרבנים לענייני תקשורת.

מינוי המפרקים נדרש לאור הליקויים החמורים שנתגלו בתפקוד העמותה ומנהליה, ולאור ממצאי דו"ח רשם העמותות שפורסם ב'כיכר השבת'.

בחודש מרץ האחרון נכתב דו"ח שני של רשם העמותות, המפרט את התנהלות עמותת ועדת הרבנים ומציג אותה כמי שפועלת בניגוד ל'חוק העמותות'. על פי הדו"ח, עולים חששות כבדים לשורת עבירות חמורות. יודגש, כי בכתבה מובא חלק מזערי בלבד ממאות המקרים הבעייתיים שחשף הדו"ח.

בתחקיר ענק שפורסם כאמור ב'דה מרקר' על ידי העיתונאי נתי טוקר, על התנהלות ועדת הרבנים, המבוסס על מסמך רשם העמותות, נראה כי הדו"ח הכספי ל-2007 העיד על הכנסות של 620 אלף שקל, כמו גם על העובדה שבהמשך הכנסותיה צנחו ל-20 אלף שקל בלבד, למרות שהפעילות נמשכה כרגיל.

מאחורי הקלעים פועל מזכיר הוועדה יונתן לבקוביץ, שמאז שנת 2016 אינו מורשה חתימה, אבל גורם חרדי המעורה בנעשה יודע לומר שעדיין "הוא הבוס". השם הבכיר והפחות מוכר מה'וועדה', הוא זה של יהודה דוויק, תושב בני ברק, שמוביל מהלך להשתלטות על כל שוק הסלולרי החרדי, והכנסותיו בחודש - דרך חברה בתחום שמנהלת אשתו - מגיעות ליותר ממיליון שקל.

בעלי חנויות העידו על כך שמכשיר הנמכר דרך הוועדה יקר הרבה יותר מאשר מכשיר שמוכר היבואן. כך לדוגמה, מכשיר נוקיה כשר מדגם 3310 נמכר על ידי דוויק ב-345 שקל, בעוד משווק יכול לרכוש אותו ישירות מהיבואן ב-220 שקל בלבד; מכשיר בשם אפטק נמכר על ידי הוועדה ב-235 שקל, אבל משווק יכול לרכוש אותו ישירות מהיבואן ב-150 שקל.

"נוסף על כך", נכתב בסיכום הביקורת של רשם העמותות, "נראה כי העמותה אינה מקדמת את מטרותיה הרשומות, ואינה מדווחת כנדרש בחוק. כמו כן, הדיווחים המעטים שכן הוגשו על ידי העמותה, בחלוף שנים רבות מהמועד הקבוע לכך בחוק, אינם תקינים ואינם מבטאים לכאורה הלכה למעשה את הוצאות העמותה והכנסותיה".

"מהמידע שהתקבל בידי הרשם, עולה כי הדיווחים שנמסרו על ידי העמותה אינם משקפים את פעילותה הממשית של העמותה, ומכל מקום, קיים חשש ממשי כי העמותה פועלת באופן שמביא תשואה כלכלית לגורמים קשורים, מבלי שהדבר יקבל ביטוי במסמכיה, בניגוד לחוק העמותות".

עוד נכתב בדו"ח: "נוסף על כך, עולה חשש כי חברי ועד העמותה וחברי ועדת הביקורת: אינם ממלאים את תפקידם בעמותה, לרבות אי שמירה על נכסי העמותה; מוסרים לרשם מידע חלקי, ובחלק מהמקרים אף עולה חשש כי מסתירים מידע מהרשם".

בתגובה לטענות הללו, מסרו בוועדת הרבנים לענייני תקשורת ל'דה מרקר': כי "הוועדה נוסדה על ידי גדולי ישראל ומוכוונת על פי הוראותיהם בלבד. כל ההאשמות מקורן בגורמים אינטרסנטיים בלבד. כל לקוח שרכש מכשיר כשר עשה זאת מבחירתו החופשית, ובחר להיכפף להוראות הרבנים ולהגן על עצמו ובני ביתו מפגעים רוחניים. כל גורם הפוגע במטרה יסודית זו מונע את חירותו של הלקוח, ומנסה לנצל את תמימות הצעירים, או שמא את חולשת המתמודדים, בפיתויי צריכת דקות בכמות מופרעת לתכנים שנאסרו על ידי הרבנים, וזאת על פי רוב באמצעות צלצול-ניתוק טלפוני טורדני. אין זכות לאף גורם להחדיר במוצר של כשרות מסוימת אופציות שאינן באישור הגורם המכשיר".

לדבריהם, "חברה שחרתה על דגלה לחבל במוצר כשר, ועוד לגרוף הון כלכלי, לא תתהדר בטיעונים שכביכול נמנע מהציבור לקבל את המגיע לו בזכות. היא מנגישה לציבור מפגעים רוחניים באמצעות קווים ופונקציות טכנולוגיות לתכנים שנפסלו על ידי הרבנים".

"השוק החל להתפרע במחירים", טוענת הוועדה בתגובתה. "בדרך כלל תחרות מיטיבה עם הלקוחות, אך במקרה הזה לא אחת יצרו היבואנים קרטל מחירים ו/או תיאום עמדות לגרוף הון על חשבון הציבור החרדי שהינו קהל לקוחות שבוי. רמת המחירים עלתה באופן לא הגון והוגן. בהמשך יצאו לשוק גם זיופים שונים ומכשירים שאינם כשרים שנמכרו כ'תומך כשר'. ראשי הקהילות ראו בכך פגיעה ערכית במכשיר הכשר ודרשו בעצת רבניהם למסד יבוא ושיווק מפוקח, לרבות רמת מחירים סבירה. למצער, גם כאן ננקטה דרך לא הוגנת, שבסופו של תהליך גרמה נזק לקהל הלקוחות".

לסיום, מבהירים בוועדה: "היבואנים סיפרו למשווק על מחיר מסוים למכשיר, ובמקביל הוציאו לשוק מכשירים במחיר מופחת, וזאת כדי להמשיך לשלוט במחירים. השיווק באמצעות גורם שאושר על ידי הוועדה עמד על מחיר זעום ומגוחך של כ-10 שקל למכשיר. היבואנים גם החרימו יוזמה עצמאית לשיווק מכשירים באמצעות תחנות חלוקה מוזלות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר