טור דעה

פג תוקפו של הסטטוס קוו / דוד רוזנטל

אם נצליח לכפות על החילונים לשמור שבת, לא יקח הרבה זמן וגם הם יאמצו את המאבק על זכותם לכפות על החרדים את תפיסת עולמם, ואז נצטרך להיאבק על חינוך חרדי (טור דעה)

דוד רוזנטל | כיכר השבת |
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

השבוע כתב השר אריה דרעי מכתב לראשי סיעת יהדות התורה, ליצמן וגפני, במטרה לכנס "דיון דחוף משותף נוכח פריצת הסטטוס קוו בשבת בערים השונות". בעקבות זאת ש"ראשי ערים רבות מרשים לעצם לפרוץ את הסטטוס קוו העירוני הקיים בהן, בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת או מתן היתרים לאירועים ומיזמים המתקיימים בשבת". במכתבו מבקש הרב דרעי לקיים דיון דחוף כדי לגבש עמדה משותפת כיצד מתמודדים עם המצב החדש. מכתב מעניין, אך מסוכן מאד, ובמיוחד בתקופה זו.

הפגיעה בשבת כואבת לכל יהודי שומר שבת, אך גם חשוב לדעת את מגבלות הכוח. איננו מאסכולת "אתחלתא דגאולה", מדינת ישראל איננה ראשית צמיחת גאולתנו, אנחנו בגלות אבל במדינה של יהודים. ובמצבנו זה, חשוב מאד לדעת שיש דברים שאין יד ישראל תקיפה, ואין בכוחנו לכפות על אחרים. ועל כל כפייה שכן נצליח, נחוב חוב ציבורי ופוליטי שבמוקדם או במאוחר נאלץ לשלם אותו. אף הישג פוליטי איננו בחינם.

הדתיים הלאומיים (הכיפות הסרוגות) מאמינים בתפיסה של הרב קוק כי מדינת ישראל היא יסוד כסא כבוד ה' בעולם, מדינת ישראל לדידם היא אתחלתא דגאולה, מדינת ישראל היא עניין דתי לחלוטין. ומדינה שהיא לדידם מלכות ישראל ואתחלתא דגאולה, חשוב להם מאד הציביון היהודי שלה. כי פגיעה בציביון היהודי זו פגיעה בגאולה. אך תפיסתם איננה תפיסתנו.

תפיסת הציבור החרדי היא שהמדינה היא עניין טכני בלבד בלי משמעות דתית, כמו שבניין המשותף יש וועד בית, כמו שלשכונה יש מתנ"ס, ובכל שכונה יש מרכול, כלומר צורך משותף של הרבה אנשים החיים יחדיו ומארגנים מנגנון משותף לסיפוק הצרכים, כך גם זה מהותה ותפקידה של המדינה. התארגנות טכנית לסיפוק צורך משותף, ולצורך טכני אין זהות דתית.

סיפר לי פעם יהודי חשוב מהיישוב הישן בירושלים מהקבוצות האידאולוגיות הכי רדיקליות בהתנגדותן למדינה ולציונות, כי אחרי כל המאבקים שניהלו על היהדות ועל שמירת הדת, הם הבינו שיש שני סוגי מאבקים. הסוג הראשון הוא המאבק על "אתם לא תגידו לנו איך לחיות", על הזכות של הציבור החרדי לחיות כפי השקפת עולמו. והסוג השני הוא מאבק על "אנחנו נגיד לכם איך אתם צריכים לחיות". המלחמות על הסוג הראשון תמיד הוכתרו בהצלחה, והמלחמות על הסוג השני תמיד נכשלו.

כעת, במאבק על הסטטוס קוו ושמירת השבת בערים חילוניות מובהקות, אנחנו נמצאים במובהק במאבק מהסוג השני, מאבק שנידון מראש לכישלון, ומאבק שעליו נשלם מחירים כבדים מאד חברתית ופוליטית. כי אם נצליח לכפות על החילונים לשמור שבת, לא יקח הרבה זמן וגם הם יאמצו את המאבק על זכותם לכפות על אחרים, החרדים, את תפיסת עולמם, ואז נצטרך להיאבק על חינוך חרדי ועל אי גיוס לצבא.

הציבור החרדי הוא מיעוט, וצריך להבין את מגבלות כוחו של המיעוט. כל דרישה כעת לכפות ערכיםניהודיים/חרדיים/דתיים על הציבור הכללי, רק תשחק לידיהם של יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. תהיה זו טעות לתת להם מתנה גדולה שכזו לפני הבחירות, ותהיה זו בכייה לדורות אם נעניק להם על מגש סטטוס קוו את ראשות הממשלה הבאה בלי חרדים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר