הדרמה בחסידות

כינוס ב'גור': מי שלא פועל לפי הוראות הרבי - אין מקומו כאן

המחנכים והרבנים בחסידות גור התאספו היום לכינוסים בכל עיר ועיר, קראו תהילים וקיבלו הנחיה: "יש דין של 'הוצא את המקלל', תלך מכאן. לא צריך באלימות, אבל אסור לתת לו להיות פה" (חסידים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
(צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

על רקע המתיחות בתוך חסידות גור, נערכו היום כינוסים למחנכים ולחשובים מקרב אנ"ש בשטיבל'ך של החסידות ברחבי הארץ, כינוס אחד בכל עיר, בהם נאמו גדולי רבני החסידות.

בכינוסים השתתפו רבנים, מגידי שיעורים ומשגיחים בישיבות, מלמדים בתלמודי תורה, מדריכי חתנים ושורה של עוסקים בתחומי החינוך בחסידות.

הכינוסים נפתחו באמירת פרקי תהילים, וכפי שהגדיר הרב יצחק מאיר טאומן, ה"חוזר" של הרבי, בכינוס שנערך בירושלים, התפילות היו בשל חילול ה' שנגרם מהאירועים האחרונים בחסידות.

"לא אמרנו תהלים שהרבי יצליח. הוא גברא דמאריה סייעיה, אמרנו על עצמנו שנינצל מחילול ה'", אמר. דברים ברוח דומה נאמרו גם בכינוסים האחרים.

הנואמים עמדו בדבריהם כי אם יש אנשים בחסידות שאינם רוצים לפעול על פי ההנחיות של האדמו"ר ולפי ההוראות המקובלות, הם אינם חייבים להישאר בחסידות.

המשמעות: בחסידות החליטו שלא לסבול יותר אנשים שמדברים ופועלים כנגד המערכת של האדמו"ר, ומי מהם שימשיך ייפלט החוצה ממוסדות החינוך ומבתי המדרש. העברת המסר הדרמטי נעשתה אמנם בצורה נקייה, כאשר הרבנים הורו למחנכים ולגבאים להודיע לאותם סוררים כי הדלת פתוחה בפניהם והם יכולים לעזוב את החסידות אם רצונם בכך.

גאב"ד קוממיות, הרב משה מנדלזון היה הנואם בכינוס בעיר אשדוד, בהשתתפות עשרות מחנכים ורבנים, בראשות הרב גרוס, רב הקהילה בעיר.

בדבריו אמר בין היתר, "יושב אותו זקן (האדמו"ר. ש.כ.) בירושלים ומקבל את כולם באהבה. דומני שמאז משה רבינו אין מנהיג וצדיק שאפשר לומר עליו מה שאיתא במדרש על משה: שרץ לפנינו כסוס ונפלו עצמותיו במדבר, כמה שמשקיע בשבילנו שנהיה יותר טובים ברוחניות ושיהיה לנו טוב בגשמיות".

"ומה אומרים? אמריקה איז אנדערש, דארטן קען מען נישט, (ארה"ב שונה, שם אי אפשר. ש.כ.) אז מגיע הצדיק ואומר קען מען יא (אפשר. ש.כ.), ואם יש מישהו שלא מוצא חן בעיניו ומחזיק עם מכשיר לא כשר, שיילך למקום אחר, אין לנו עניין להיכנס לספר השיאים שיש לנו הכי הרבה חסידים, יש צדיק ומנהיג ואנחנו מקבלים את ההשפעות דרכו ומצווים לשמוע בקולו".

הוא הוסיף, "זקן ממרא דינו במיתה, והחתם סופר שואל בתשובה, מדוע, הרי אולי צודק במה שטוען, ואדרבה שיתווכחו בלימוד ויראו מי צודק, אלא אומר החת"ס שהעניין של הנהגה זה מעל הכל, ומי שכופר בהנהגה אין זה משנה מה יטען".

"ההוראה היא שלא ללכת בדרכים שלא התירו לנו ואין למחות באלימות גם כשמאוד כואב, אנחנו יש לנו הדרך שלנו, ולא נסטה מזה, וכן אין לדבר מהנושא הכואב הזה, ועל הגבאים לעמוד על כך".

בירושלים אמר הרב טאומן, "יש דין של 'הוצא את המקלל', תלך מכאן. לא צריך באלימות אבל אסור לתת למקלל להיות פה".

דברים שרוח דומה נאמרו גם בכינוסי החסידות בערים בני ברק, חיפה, בית שמש, חצור, ערד, קריית גת ותל אביב - בכולם הדגישו כי מי שאינו מעוניין, אינו צריך להישאר בחסידות - אך התריעו שוב בפני החסידים שלא לנקוט כלל באלימות נגד הפורשים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר