האלטרנטיבה החרדית

'המכלול' חצה את רף ה-200,000 ערכים

האתר שהוקם על מנת לאפשר אלטרנטיבה חרדית ל'ויקיפדיה', חצה בסוף השבוע את רף ה-200,000 ערכים ונמצא במרחק נגיעה מויקיפדיה, לה 246,303 ערכים (חרדים)

כיכר בשיתוף המכלול | כיכר השבת |
(צילום: המכלול)

ארבעה וחצי שנים לאחר שהוקם 'המכלול', בסוף השבוע האחרון האתר החרדי הבנוי על 'חוכמת ההמונים' חצה את רף ה-200,000 ערכים ונמצא במרחק נגיעה מויקיפדיה העברית, העומדת כעת על 246,303 ערכים.

אתר המכלול, הבנוי בתבנית דומה לשאר אתרי ה'ויקי' השונים, הוקם על ידי הרב יוסף קמינר, חסיד גור בשנות ה-30 לחייו, לאחר שהתרשם כי ערכים מסוימים בויקיפדיה לא עולים בקנה אחד עם ערכי הדת היהודית וכן חסר בה מידע רב על יהדות והעולם החרדי. האחרון יצאה עם יוזמה יומרנית למדיי והחליט להקים את האנציקלופדיה-המקוונת-החרדית לראשונה, במטרה ליצור אלטרנטיבה ויקיפדית לציבור החרדי.

בסיוע מומחים, ביניהם אנשי קרן ויקימדיה, ויקיפדים ותיקים, ורבנים שנתנו הסכמה למיזם, הרעיון יצא לדרך בהקמת 'מכון המכלול' לפני כחמש שנים, אשר היוותה תשתית לאתר האנציקלופדי.

במהלך השנים עיקר הפעילות באתר הייתה יבוא וסינון ערכים מויקיפדיה העברית, כשאלו עברו את השינויים הנדרשים והותאמו לאופי האתר. ערכים שנמצאו בעיתיים או שלא תאמו לאופי האתר הופנו לטיפול עריכתי ובינתיים בתוצאות החיפוש לא ניתן להציגם עד שיתוקנו.

ראוי לציין, כי יבוא הערכים מויקיפדיה פועל בכפוף לרישיון הויקפדי. אגב, רעיון זה של יבוא ערכים נעשה בעבר בראשית דרכה של ויקיפדיה בשפת האנגלית, כאשר זו הוקמה בעזרת יבוא של ערכים רבים מאנציקלופדית 'בריטניקה'. בהמשך, אתרי ה'ויקי' בשפות השונות, ביניהם ויקיפדיה העברית, פעלו בצורה דומה ובנו את התשתיות שלהם באמצעות יבוא ערכים מויקיפדיה בשפת האנגלית, לאחר שעברו שינויי גרסה לשפות השונות בהתאמה.

מלבד גיור הערכים האינטנסיבי, בראשית השנה הנוכחית במכלול יצאו במבצע "מכלול העולם החרדי", במסגרתו נכתבו מאות ערכים הנוגעים לאורח והווי החברה החרדית. במסגרת זו אף נערך מרתון בחדש כסלו מרתון לכתיבת עשרות ערכים חדשים בין לילה, כשאף צפויים להיערך מרתונים נוספים.

נכון להיום, 'המכלול' זהו אתר ה'ויקי' השני בגודלו בישראל אחרי 'ויקפדיה' העברית. כרבע מיליון גולשים בו מידי חודש ונמצאים בו 200,529 ערכים שנכתבו, יובאו וסוננו על ידי חלק נרחב מ-2,231 משתמשים רשומים.

רק לשם השוואה, ויקיפדיה בשפת העברית הוקמה בשנת 2003 ונכון להיום ברשותה 246,303 ערכים, אשר נכתבו על ידי 25,838,369 משתמשים רשומים. נציין, כי ב'ויקיפדיה' גם משתמשים שאינם רשומים יכולים לבצע עריכות ואף לבנות ערכים, לעומת 'המכלול' שם רק משתמשים רשומים יכולים לבצע עריכות ושינויים, בכדי לאפשר את הבקרה של הוועדה הרוחנית באתר.

במכון 'המכלול' מסבירים, כי בשלב זה רוב הערכים בויקיפדיה העברית כבר הובאו לאתר. "הפער הקיים בין שני האתרים", לדבריהם, "הוא בעיקר של ערכים אשר אינם תואמים לאורח החיים החרדי או של כאלו שלא היה חשוב ל'מכלולאים' לייבא בשלב זה. בשל כך, בחודשים הקרובים עורכי האתר, הכותבים בהתנדבות מלאה יש לציין, יתמקדו בעיקר ביצירת ערכים חדשים. ואולי בעוד מספר חודשים נראה את המכלול כאתר ה'ויקי' עם הכי הרבה ערכים בעברית".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר