"שכנ"ק"

מתחם גולובנצ'יץ: חילוקי דעות בין סאטמר ל'העדה החרדית'

מכתב שהוציאו מטעם הועד שהקימו בחסידות מהר"א מסאטמר בנוגע למגורים במתחם בעיר בית שמש, גררה תגובה חריפה ב'קול העדה' של העדה החרדית • האזינו (ארץ)

שימי שפר | כיכר השבת |
הפגנה במתחם בתקופת הבנייה במקום (צילום ארכיון: יעקב לדרמן, פלאש 90)

חילופי האשמות קשים בין גורמים בעדה החרדית לבין חסידות סאטמר (מהר"א) ברקע המאבק בנושא המגורים במתחם גולובנציץ' בבית שמש.

מדובר במאבק מתמשך שהחל לפני כמה שנים נגד המשפחות והאברכים שבחרו להתגורר במתחם גולובנציץ' בטענה שמתחם המגורים כולו נבנה על שטח של בית קברות עתיק.

במהלך השנים הוציאו רבני העדה החרדית מודעות וקריאות לציבור הרחב שלא לרכוש דירות במתחם, ואף נערכו הפגנות ומחאות רבות בשטח המתחם בעיר בית שמש.

יש לציין שרבני העדה החרדית מצדדים לאורך כל הדרך בעמדת ארגון 'אתרא קדישא' נגד עבודות הבניה במתחם, בעוד שראב"ד העדה החרדית הגר"מ שטרנבוך הכשיר את המתחם, ולמעשה המשפחות שבאו להתגורר במקום סומכים בין היתר על דעתו ההלכתית בנושא.

המאבק נמשך גם בשנה האחרונה, כאשר המשפחות שנכנסו לדירתם החדשה החלו לסבול מהצקות ומרדיפות של אנשי העדה החרדית, שאף הדביקו את הכינוי שכנ"ק (שוכני קברים) לדיירי המתחם.

שיאו של המאבק התרחש לפני כמה חודשים אז קיבלו מנהלי תלמודי התורה של ה'קנאים' בבית שמש הוראה חד משמעית, שלא להכניס למוסדות ילד שהוריו מתגוררים במתחם השנוי במחלוקת.

בחסידות של האדמו"ר מהר"א מסאטמר הקימו וועד מיוחד לנושא - 'ועד משמרת חומותיך', שעסק בנושא, ותומך עקרונית בעמדת הראב"ד, שם הגיבו בחריפות להחלטה, ובמכתב שהוציאו ביום רביעי האחרון הם קוראים למנהלי המוסדות לבטל לאלתר את ההחלטה.

וכך הם כותבים: "מקצה הארץ שמענו קול זעקת הורי הבנים והבנות, שבאו ונתיישבו בבית שמש במטרה לחנך ולגדל את צאצאיהם על דרך אבותינו על טהרת הקודש, אולם בהיות שהם קנו מקום מגוריהם באחוזה שנויה במחלוקת, קיבלו מענה ע"י הנהלת כמה מהמוסדות שבנותיהם אינן מתקבלות בין כותלי המוסד".

עוד כותבים חברי הוועד. "בפרט בימים אלה, כאשר הרשעים רוצים לכפות על המוסדות לציית לחוקיהם ולהביאם לשמד נורא, אין מנוס מלהושיט עזרה לכל אב ואם שרוצים לחנך על דרך התורה והיראה".

אשר על כן הם כותבים, כל הנהלת מוסד שאינם מקבלים תלמידים באמתלא של כתובת דירה, גורמים לכך שההורים יהיו מוכרחים לשלוח את ילדיהם למוסדות שמקבלים תמיכה מהממשלה הציונית, וכי מדובר בפשע ובגידה גמורה בשיטה ובדרך של רבני העדה החרדית לאורך הדורות.

גורמים בעדה החרדית הגיבו בחריפות למכתב, ובהקלטה ששודרה ב'קול העדה' בליל יום חמישי, נשמע הרב יצחק וייס כשהוא תוקף קשות את חברי הוועד ומאשים אותם כ'עזי מצח', ואף בכך שהם שיתפו פעולה בגלוי ואף מאחורי הקלעים בעד חילולי הקברים כדבריו.

עוד מאשים יצחק וייס. "בזמן שאברכים בני תורה חטפו מכות ומסרו את נפשם, כשהפגינו נגד חילול הקברים, לא שמענו שום תמיכה מחברי הוועד, כאשר הם מתרצים את שתיקתם בכך שהם אינם מעוניינים להתערב במחלוקת בין גדולי ישראל, אך כעת הם פתאום מתערבים ולוקחים צד בנושא של אי קבלת תלמידים למוסדות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר