מאבק עיקש

יבואני הסיגריות האלקטרוניות: ליצמן מסכן את הציבור

פורום יבואני ויצרני מוצרי האיוד הגיש עתירה נגד משרד הבריאות והכנסת בטענה שהם דוחפים לשימוש בסיגריות על פני מוצרי האידוי שרופאים בעולם ממליצים עליהם (בריאות)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

בעתירה שהוגשה לפני כשבוע, בשם פורום יבואני ויצרני מוצרי האיוד, נטען כי חוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק, תשמ"ג 1983, אשר אושר בדצמבר אשתקד אינו אמור לחול על מוצרי איוד שאינם כוללים טבק. בעתירה, מתבקש בית המשפט לתת צו על תנאי כנגד משרד הבריאות וכנסת ישראל, תוך שהפורום דורש מבית המשפט שלא להחיל את החוק על מוצרי האיוד נטולי טבק, ואף לבטלו לגמרי.

לטענת הפורום, בניגוד מוחלט לנהוג במדינות מערביות דוגמת בריטניה, ניו זילנד וצרפת, בהן הממשלות החליטו לאמץ את מוצרי האיוד כאלטרנטיבה משמעותית פחות מסוכנת לסיגריות ואף כאמצעי לגמילה מעישון, בישראל החליט סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, בהחלטה תמוהה, כך נכתב בעתירה, להכליל תחת החוק גם את מוצרי האיוד למרות שאינם כוללים טבק.

בכך, טוען הפורום, ממשיך המשרד בהטעיית הציבור כי מוצרי איוד גורמים נזק בריאותי בדומה לסיגריות המכילות טבק, וזאת על אף שלדבריהם הדבר מעולם לא הוכח מחקרית. "ההחלטה של סגן שר הבריאות לנהל קמפיין נגד מוצרי איוד, להפחיד ולהטעות את הציבור בנוגע לנזקים האפשריים מהם, מעוררת תהיה לגבי המניעים האמתיים העומדים מאחוריה. לא ייתכן שמשרד הבריאות בישראל מתעלם לחלוטין מהמחקרים בתחום ומהנעשה בעולם, תוך שמעדיף את האינטרסים של חברות הטבק על פני בריאות הציבור", כך אמרו בפורום בהתייחס לעתירה.

בעתירה מציינים, כי לפי האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב, ישנן עדויות חד משמעיות כי מעבר לעישון מוצרי איוד במקום סיגריות רגילות מפחית את חשיפת המעשן לחומרים רעילים ומסרטנים המצויים בסיגריות רגילות. למחקר מצטרפות גם עמדות משרד הבריאות בבריטניה, לפיהן השימוש במוצרי איוד בטוח בכ-95% יותר מעישון סיגריה רגילה.

עוד טוען הפורום, כי גם בארץ כבר מתחילה לחלחל הסכמה מקצועית בנוגע למוצרי איוד ויתרונותיהם על פני סיגריות טבק בניגוד לאג'נדה שמנסה להוביל סגן שר הבריאות. כך בחוות דעת של ד"ר גיל סיגל, מומחה ברפואת א.א.ג וכירורגיה, אשר צורפה לעתירה, נכתב כי "בנקודת הזמן הנוכחית לא נמצאו עדויות בבני אדם לחשיפה לחומרים מסוכנים בתהליך האידוי של נוזלי האידוי. וגם אם ימצאו בעתיד חומרים הנפלטים בתהליך האיוד, כל עוד חומרת פגיעתם קטנה בעשרות מונים מאלו שנפלטים במהלך עישון של סיגריות בעירה, אותן הן באות להחליף, יש להמשיך לתמוך בהמלצה לעבור מסיגריות רגילות למכשירי איוד".

"החוק שנחקק התעלם מציבור המעשנים בישראל הכולל למעלה מ-1.1 מיליון אנשים ומונע מהם חלופה עדיפה בהרבה על סיגריות, ובכך חוטא משרד הבריאות למטרה שלטענתם עומדת בבסיס החוק, והיא למזער את הסכנות מן העישון", אומרים בפורום. "הכרזה בריש גלי כי מוצר איוד בכלל, וכזה ללא ניקוטין בפרט, הינו "ממכר ביותר ומזיק לבריאות" - טענה שאין לה שמץ של הוכחה, יש בה יותר הטעיה של הציבור מאשר שירות לו. הגיע הזמן שמדינת ישראל תתקדם ותאמץ את מודל הרגולציה האירופאי ביחס למוצרי האיוד, וכך תציל מיליוני אנשים מנזקי עישון הטבק".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר