הסיפור המלא

הסכסוך שמסעיר את עולם הפיוט המזרחי

סערה בעולם הפיוט המזרחי בעקבות מכירתו של קורס המקאם של הפייטן והמוזיקאי הנודע זיו יחזקאל שמתנגד באופן ברור למכירתו של הקורס וטוען כי זה שלא על דעתו (אנשים)

איציק אוחנה | כיכר השבת |
(צילום: כיכר השבת)

אלו שעוקבים אחר עולם הפיוט המזרחי נחשפו בימים האחרונים לסערה מתוקשרת וקרב בין הפייטן והמוזיקאי הבינלאומי, זיו יחזקאל, למנהלו לשעבר. בשנים האחרונות יחזקאל, היה עורך קורסים שבהם היה מלמד פייטנים וזמרים את המוזיקה המזרחית ברמה מקצועית לעומקה ולכל פרטיה, מי שהיה מנהל את הקורסים ללימוד 'המקאם' היה מאיר בן שבת..

יחזקאל התפרסם בשל המוזיקליות הנדירה שלו שכבשה את הבמות בארץ ובעולם הערבי שנדהם מהידע שלו ומיכולות הביצוע שלו במוזיקה הערבית והמזרחית.

לפני תקופה, החליט יחזקאל להפסיק את מסלול הקורסים ונפרד מהעבודה המשותפת עם בן שבת - שהחליט להמשיך ולמכור לכל מי שמעוניין את צילומי הקורס שהגיש יחזקאל.

המודעה על מכירת הקורס

"הדבר שכולם חיכו לו, התגשם!!!", נכתב במודעת הפרסום של בן שבת, "קורס "המקאם" על הארדיסק ובאיכות HD ובמשלוח עד אליכם. המוסיקאי זיו יחזקאל, המפורסם בכל העולם באופן הלימוד הייחודי שלו, אצלכם על המסך, כל תיאוריית המוסיקה הערבית, עולם החזנות והשירה, הקצבים והמקצבים ותפיסות העולם המוסיקליות".

ההרצאות נמכרו בסכום לא מבוטל של 1800 ש"ח אם כי צריך לציין כי מדובר בכ-90 שעות צפיה והאזנה.

זיו יחזקאל מרגש במסדרון 'כיכר השבת'

עם פרסום מכירת הקורס מיהר הפייטן להתנער מכך ואמר לתלמידיו כי המסחר בצילומים מפריע לו. הדבר אף פורסם בהקלטה בקולו שעלתה לרשת כשהוא מסביר את הרקע להחלטתו להפסיק עם הקורס: "אין לי קשר למכירת צילומי הקורסים, למרות שזה פורסם בחשבון פייסבוק בשם "המקאם" שמזוהה איתי. המתכונת של קורס "המקאם" מבחינתי הסתיימה, אני עובר לתקופה חדשה ושונה בעניין הקורסים".

לדברי יחזקאל, את צילומי ההקלטות של הקורס צריך לתת בחינם ולא לסחור בזה: "מכיוון שאני משכתי את ידי מלימודי "המקאם", אני לא רוצה שזה יהווה לאף אחד מכשול מלהתקדם. הבעתי רצון שהצילומים יעברו מאחד לאחד בחינם ללא תשלום ומסחר".

לצפיה בראיון מיוחד עם זיו יחזקאל באולפן 'כיכר השבת'

יחזקאל אף הוסיף, כי הוא מתנגד להעלאת כל התכנים לרשת להורדה בחינם בשל התחושה שהדבר יוזיל את הקורס וכי יש לשמור על כך כמשהו בעל ערך עבור מוזיקאים שירצו ללמוד.

מאיר בן שבת מסר בתגובה ל'כיכר השבת': "קורס "המקאם" זכויותיו כקנין רעיוני ורוחני, כמו התיעוד, ההקלטות, הסרטונים, כולם שייכים במלואם למאיר בן שבת. באופן כללי כל ההתפתחות של הקורס והניהול נמצאים כבר כמה שנים במשבר בין הצדדים, ובימים אלו הדברים נמצאים לקראת בירור סופי, הן על פי דין תורה, ויעוגנו חוקית על ידי רשויות החוק".

"מציע לכל מי שמביע דעה, מפרסם, מעביר ומתעדבק, או שמביע את הסכמתו לפיזור חינמי של התכנים, לשקול שוב את מעשיו ולחזור בו, הן מחשש גזל, והן מהעבירה על החוק הכרוכה בכך. מאיר בן שבת נמצא כשלושים שנה בלב העשייה בכל מה שקשור לעולם הפיוט והחזנות, הן בתיעוד, הן ביוזמת פרוייקטים, והן בשיתוף פעולה עם מגוון רחב של אמנים".

הפעם נוצרה סיטואציה של חילוקי דעות שהפכה לוויראלית במיוחד, גם היא תטופל ותיסגר על הצד הטוב ביותר. מוסיקה ואמנות אינם יכולים להתקיים באבק של לשון הרע, מאבקים, כוחניות, ויוזמות הנראות כברוכות, אך אינם אלא אמצעי בזוי להכרעה ללא דין. וה' הטוב ישפוט".

הפייטן זיו יחזקאל מסר בתגובה ל'כיכר השבת': "תהלות לאל, מזה 7 שנים אחראי מרכז "המקאם" למהפכה תפישתית ותודעתית של ממש בשטח המוזיקה המזרחית השרשית וכמו כן לשינוי השיח הציבורי מסביבה ובתוכה. כל זה קרה בזכות אוהבי שירה וניגון אמיתיים שעשו צעד אמיץ לתוך עולם של למידה ושיח שהיה זר בשעתו וכעת הופך להיות השפה הרשמית במבואותיה המתחדשים של מסורת עתיקה, שפה שמנגישה אוצר חמקמק לכל פה ולב – לעשותו".

"יחד, חוזרת המוזיקה בשטח זה אט אט לצביונה המקורי כחכמה, שכן "ודאי לא יקרא חכמה למה שאין בו עיון".

"כיום, לאחר 7 שנות הפצת השפה והוראת תיאור החכמה מבחוץ והשלמת בניית היסודות שלה אני מרגיש שהגיע הזמן לבניית הבניין האמיתי ולהפיץ דעת מכמניה מקרוב ומבפנים, תורה שבעל-פה כפי אשר זכיתי לקבלה ממורי המיוחד פרדי צדוק ע"ה במשך 11 שנים בהן פתח לי "אוזן לימודים" ושאותה אשתדל בכל כוחי להעביר הלאה בתכניות החדשות. אני שמח על הדרישה והעניין הרב שיש מסביב לשיעורים מה שמעיד על הערכת הקהל לעבודתי ועל הצימאון הגדול לתכנים שבשיעוריי".

"אני סומך על עם ישראל שידע איך להתמודד עם ההתרגשות סביב הפרטים מבלי להיכשל בדברים שגרמו לימים אלה של בין המיצרים להתהוות כל השאר, אני מניח שיידון היכן שסוגיות מהסוג הזה נידונות. כרגע לא מתקיים שום תהליך שכזה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר