מאמר דעה

תפסיקו עם הגישה הפטרונית / מיכאל מלכיאלי

הכישלון המחפיר צריך ללמד את מקבלי ההחלטות לקח. עליכם לחזור למודל הקודם של לימודי אקדמיה במסגרות חרדיות. זו הדרך היחידה שבה חרדים יוכלו ללמוד במספרים גדולים (דעה)

ח"כ מיכאל מלכיאלי | כיכר השבת |
כותב השורות. ח"כ מכאל מלכיאלי (צילום: שלומי כהן)

לפני תקופה פרסם מבקר המדינה דו"ח ש- 76% מהגברים החרדים נושרים בדרך לתואר - ולמדינת ישראל לא אכפת'. מהדו"ח עולה תמונת הכישלון של תכנית המדינה באמצעות המועצה להשכלה גבוהה בלימודי אקדמיה לחרדים.

ראשית חשוב להדגיש, הציבור החרדי האליטה הם לומדי התורה תלמידי הישיבות ואברכי הכוללים. אלו שלמרות הקשיים בוחרים לוותר על החיים הנוחים ושוקדים על תלמודם. אך אנו מודעים לכך שיש בחברה החרדית רבים שרוצים לפרנס בכבוד את בני משפחותיהם ובוחרים במסלול האקדמי.

את הדאגה לאלו אנו מבטאים במאמר זה שמציג את הכישלון הממשלתי המתמשך במתן מענה לחרדים המבקשים ללמוד לימודים אקדמיים תוך שמירה על העולם הערכי שלהם והקפדה על קלה כבחמורה.

האמת ראויה להיאמר שהחטא הקדמון היא תכנית החומש ללימודי אקדמיה לחרדים שבאה לעולם בשנת 2012, שכולה ראיה פטרונית של המועצה להשכלה גבוהה שראשיה סברו וסוברים שהם מבינים את הציבור החרדי טוב יותר מנציגיו.

האקדמיה החרדית החלה את צעדיה הראשונים בראשית שנות ה-2000. למרות הקשיים מבית ומחוץ הצליחו מספר גופים חרדים לפתוח מסגרות חרדיות של לימודי תואר באמצעות התקשרות עם האוניברסיטאות המובילות בישראל.

הצלחת המהלך הייתה ברורה מספרם של הסטודנטים החרדים עלה ושיעורי ההצלחה היו גבוהים לאור המעטפת שידעו המסגרות החרדיות להעניק לתלמידים והבנה נכונה של הצרכים של הסטודנטים החרדים. וכן גם בעיית ההדרה והפרדה לא באה לעולם, שכן הלימודים לא התקיימו בקמפוסים של האוניברסיטאות.

פרופ' מנואל טרכטנברג שכיהן כראש הות"ת במל"ג, החליט בשנת 2012, לשנות את השיטה. אנחנו נביא את החרדים לקמפוסים אמר. נחייב את האוניברסיטאות והמכללות להקים מסגרות בתוך הקמפוסים עבור החרדים והחרדים הם בטח ינהרו לשערים הפתוחים של האקדמיה. בתכנית הושקעו מאות מיליוני שקלים.

כל המומחים שעסקו בלימודי אקדמיה לחרדים צעקו שזה לא יעבוד, שהחרדים לא יבואו לאקדמיה והכסף ילך לטמיון. במל"ג אטמו את האוזניים והמשיכו בכל הכוח לקדם את התכנית. את התוצאות הרות האסון של יישום התכנית ניתן לראות בדוח המבקר שפורסם לאחרונה ובכתבה של מירב ארלוזרוב. על הדרך גם קיבלנו עוד מנה של שנאה מיותרת בין דתיים לחילונים.

הגיע הזמן שהמל"ג יתעורר. אם מדינת ישראל רוצה שחרדים ילמדו באקדמיה, היא צריכה לשתף את החרדים בהחלטות שמתקבלות בנוגע אליהם. צריך להפסיק את הגישה הפטרונית של 'אנחנו מבינים יותר טוב מהחרדים מה טוב לחרדים'.

הכישלון המחפיר של התכנית צריך ללמד את מקבלי ההחלטות לקח. עליכם לחזור למודל הקודם של לימודי אקדמיה במסגרות חרדיות. זו הדרך היחידה שבה חרדים יוכלו ללמוד במספרים גדולים לימודים אקדמיים.

אם כנים אתם ברצונכם לשלב את החרדים באקדמיה, יש לבצע מספר צעדים בוני אימון שיוכיחו את כנות הכוונות של מקבלי ההחלטות ברצון לשלב חרדים באופן אמתי באקדמיה ולא רק מן השפה ולחוץ.

ראשית יש לפעול באמצעות חקיקה לביטול גורף של כל ההחלטות המונעות לימודי חרדים באקדמיה בהפרדה כולל ההחלטה שהתקבלה לאחרונה על הפסקת לימודי תואר שני בהפרדה. החלטות אלו מדירות את המגזר החרדי מהאקדמיה ומהוות חסם מפני השתלבות של החרדים בשוק התעסוקה בכל הרמות ובפרט במשרות הבכירות במשק ובמגזר הציבורי.

הגיע הזמן לעגן בחקיקה את הסעיף הקובע כי הפרדה הנובעת ממניעים דתיים אינה נחשבת לאפליה אסורה. ברי לכל שדרישה להפרדה הנובעת ממניעים דתיים אין בה מטרה של פגיעה בכבודו של איש אלא רצון לשמר את עולם הערכים הפנימי של האדם הדתי.

שינוי נוסף שנדרש כדי להוכיח שאכן משרד החינוך ומערכות השלטון מעוניינות בלימודים אקדמיים לחרדים, היא שינוי במדיניות החלוקה של מלגות משרד החינוך לסטודנטים. מידי שנה מחלק משרד החינוך מחלק מלגות טלדור בסכום של 120 מיליון. למרבה הצער משרד החינוך אימץ מדיניות חלוקה שאיננה מתחשבת במבחן ההכנסה של הסטודנט.מדיניות זו מפלה באופן בוטה את הסטודנטים והסטודנטיות החרדים שנאלצים לתמרן בין הלימודים התובעניים לצורך לפרנס את משפחותיהם.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר