"מוסיף מתמכרים לעישון"

דו"ח חדש קובע: סיגריות אלקטרוניות - בריאות או מזיקות?

ארגון הבריאות העולמי טוען בדו"ח כי לכאורה משתמשים בסיגריות אלקטרוניות כטקטיקה להרחבת בסיס המתמכרים לסיגריות, במסווה של תרומה לבריאות, והמליצו לאסור על שיווקם לצעירים (ארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

ארגון הבריאות העולמי, ה-WHO, פרסם ביום ראשון השבוע דו"ח חדש אודות מגפת הטבק העולמית, בתוכו הוקדש פרק לסיגריות אלקטרוניות לסוגיהן, תוך אזהרת שימוש במוצר.

הדו"ח קבע כי הסיגריות האלקטרוניות מהוות בשיעור ניכר, שער כניסה לעישון סיגריות רגילות עבור צעירים ומשמשות בידי חברות הטבק כטקטיקה להרחבת בסיס צרכני הסיגריות במסווה של תרומה לבריאות הציבור.

בדו"ח ה-WHO נכתב כי למדינות העולם מומלץ לאסור שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים שידוע שהן גורם מפתה לצעירים להתנסות בהן וכן לאמץ מדיניות ורגולציה שיאלצו את היצרנים להפוך את המוצרים ללא אטרקטיביים לצעירים באמצעות אריזה אחידה ככל מוצרי הטבק.

עוד קבע הדו"ח החדש, כי נכון להיום, לא ניתן לטעון כי סיגריות אלקטרוניות מסייעות בגמילה מעישון, הראיות המדעיות מוגבלות ויש מגוון של סיגריות אלקטרוניות וחלקן אף לא נחקרו מעולם על ידי היצרנים עצמם.

מה עדיף? (צילום: שאטרסטוק)

מהאגודה למלחמה בסרטן נמסר בתגובה: "אנחנו מצטרפים לעמדת ארגון הבריאות העולמי ומדגישים כי מחקרים מעודכנים כבר מצאו שסיגריות אלקטרוניות מכילות חומרים רעילים ומסרטנים העלולים לגרום להתפתחות גידולים סרטניים, אוטם שריר הלב, אירועים מוחיים וסיכון מוגבר למחלות לב כפי שמודים אף היצרנים בעצמם, אשר לרוב שותפים או בעלים בחברות טבק ותיקות, הממשיכות במקביל לייצר ולשווק סיגריות רגילות וזקוקות למתמכרים חדשים".

הם הוסיפו כי בניגוד לטענת היצרנים, אין הסכמה שזו חלופה פחות מזיקה מסיגריות טבק רגילות, אין מחקר שמוכיח שהן מפחיתות נזק, הטענה הזו לא הוכחה מדעית נכון להיום, מכיוון שפחות חומרים מזיקים, אינם מעידים על הפחתת נזק באותו שיעור, שלא לדבר על הנזקים ארוכי הטווח שעדיין לא ידועים. יש לזכור שנזקי עישון הסיגריות הרגילות, הוכחו רק כ – 40 שנה לאחר שהפכו לנפוצות בקרב הציבור.

"מדובר בטענה שנועדה לפתות מעשני סיגריות רגילות לעבור לסיגריות אלקטרוניות, במקרים רבים על חשבון גמילה מוחלטת, והחמור והמדאיג מכל, להכניס צעירים ונוער למעגל העישון. לכן מדובר בהחלפת נזק יותר מאשר בהפחתת נזק. לטעון שסיגריה אלקטרונית פחות מזיקה מסיגריה רגילה, בשלב זה, שקול לטענה שהתקף לב פחות מזיק מסרטן".

אסף אשכנזי, מנכ"ל רשת אלן קאר בישראל הגיב אף הוא לדו"ח: "הציבור חייב לדעת כי הסיגריות האלקטרוניות הן בבעלות של חברות הטבק, וכך יוכל להיות יותר ביקורתי ולהבין כי הפעילות שלהן מונעת מאינטרסים עסקיים. הן משקיעות מאמצי שיווק רבים בפנייה לקהל הצעיר במטרה לייצר העדפה מותגית בגיל מוקדם ולצערנו הן הצליחו בכך. זה בא לידי ביטוי בהיקף העישון בקרב בני הנוער - 1 מתוך 5 תלמידי תיכון ו-1 מתוך 20 תלמידי חטיבת ביניים בארה"ב משתמשים בסיגריות אלקטרוניות ובישראל אנו די מתקרבים לנתונים הללו".

עוד מתייחס אשכנזי לממצאי הדו"ח באשר להצגת הסיגריות האלקטרוניות כדרך גמילה: "הפן הנוסף הלא אתי והמסוכן בפעילותן של חברות הטבק, היא העובדה שהן מציגות את הסיגריות האלקטרוניות כאלטרנטיבה לגמילה מעישון, ומשכנעות את קהל המעשנים כי סיגריות אלקטרוניות הן אלטרנטיבה קלה יותר לגמילה אך בשל המסרים המעוותים, לא מחלחלת ההבנה בציבור המעשנים כי מי שעובר לאלקטרוניות, אולי נגמל מהסיגריות המסורתיות, אך עדיין נותר מכור לניקוטין, ועדיין חשוף להשפעות בריאותיות מזיקות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר