בחירות 2019

"בני, בא תקשיב רגע" | מכתב אישי לבני גנץ

אנחנו רוצים לדבר איתך, כי אתה נראה אדם רציני, וגם אנחנו אנשים רציניים. אז בבקשה בני, תיקח אותנו ברצינות. ולכן, בא נדבר רגע. יהודה סולובייצ'יק במכתב אישי לבני גנץ (פוליטיקה)

יהודה סולובייצ'יק | כיכר השבת |
בני גנץ (צילום: Gili Yaari /Flash90)

שלום בני גנץ. כבר הרבה זמן שאני רוצה לומר לך שאתה נראה בן אדם רציני. אתה נושא על שכמך בגאווה תרומה בלתי ניתנת לתיאור, לביטחון ישראל, ובאופן כללי החזות שלך משדרת תחושה של אדם רציני מאוד.

עכשיו, דווקא בגלל זה, אני רוצה להבין ממך משהו: מי גרם לך לחשוב שאם למפלגת 'כחול לבן' בראשותך יש בעיה עם הציבור החרדי, הפיתרון הוא ביקור מצולם ברחובות בני ברק שבמהלכו אתה נראה משוחח עם תלמידי ישיבה בני 16 ומתעניין באיזה ישיבה הם לומדים? הרי זה אפילו לא היה נראה אמיתי, זה לא תכליתי, וזה גם לא מקדם אותנו לשום מקום. אז ברצינות, ככה מנהלים שיח?

תסתכל גם איך זה נגמר. בושות. חבר מועצה אופוזיציונר מהליכוד אירגן לך קבלת פנים של עשרות צעירים שרק חיכו כדי להגיד לך משהו שלא בטוח שהם ידעו בדיוק מהו. הם הגיעו לשם כי העיקר האקשן, ועוד בליל שישי, ויש מצב אפילו שהבטיחו להם קערת טשולנט על חשבון הבית, לך תדע. תוספת קישקע למי שיצעק לגנץ בתוך האוזן.

עזוב אותך. אל תתפתה לשטיקים האלה. זה מתאים לפוליטיקאים נכלוליים וחלקלקים כמו יאיר לפיד, והם גם יודעים איך לבצע אותם כראוי. זה לא בשבילך, וגם לא בשבילנו. אנחנו רוצים לדבר איתך, כי אתה נראה אדם רציני, וגם אנחנו אנשים רציניים. אז בבקשה בני, תקח אותנו ברצינות.

ולכן, בא תקשיב רגע.

יש לנו בעיה. יותר נכון, אין לנו שום בעיה איתך. אבל עם הפרטנר שבא לסייע לך במהלך של - צעד וחצי קפיצה אל כס רוה"מ – יאיר לפיד, יש לנו בעיה קשה מאוד. אין לנו ויכוח איתו, כי זה לא נראה שהוא אי פעם ניסה לנהל איתנו ויכוח או דיאלוג כלשהוא. מבחינתו, כנראה שאנחנו הבעיה בעצמה. וזו בדיוק הבעיה שלנו איתו. אתה בטח מבין לבד שבעיה חמורה כזו, לא פותרים עם שטיקים חביבים כאלו כמו ליל שישי בבני ברק.

אקדים ואומר כי קטונתי, וגם לא קבלתי סמכות מאף אחד, להגיד לך מה בדיוק הבעיה שלנו עם יאיר לפיד ולמה ליצמן לא מוכן שהוא יגע בקצה החליפה שלו. אבל אני כן יכול לתאר לך את התחושה שליוותה אותנו - בני הציבור החרדי - בתקופת כהונתו של לפיד במשרד האוצר, החינוך ובעוד כמה מקומות שנגעו לחיינו האזרחיים. זה אמנם לא מייצג אף אחד, אבל היי - בא נתנחם בזה שלפחות חבר מועצה מהאופוזיציה לא יכול להפריע לך לשמוע את מה שיש לי לומר. במצב הנוכחי, זה גם משהו.

המגזר החרדי רוצה לחיות ולקיים את אורח חייו בשקט. יחד עם זאת, הוא גם רוצה לייצר אמירה שמייצגת את היהדות במדינה, ולשם כך הוא דורש לשמור על הסטטוס קוו שמייצג את האמירה הזו. אבל כל אלו, מתקיימים בתוך מסגרת של רצוי ומצוי שבה הרבנים וגדולי ישראל קובעים מהם גבולות הגיזרה שעליהם נציגי הציבור החרדי יעמדו ולא יתפשרו. הרבנים הם המנהיגים וזהו הקו שמנחה את המגזר החרדי. האזרח החרדי הפשוט יזעק בקול לא לו שהוא ימסור את נפשו ועוד כהנה כהנה, עד הרגע שהרב שלו יורה לו להיצמד לקו מסוים שיוכתב בהתאם לאילוצים של הזמן והמקום. אלה, כפי שאתה מבין, בהחלט תלויים במציאות הסובבת שעוטפת אותנו. רצוי ומצוי, כבר אמרנו.

כך זה התנהל כל השנים, ואז בא יאיר לפיד.

יאיר לפיד לא בא והציב תפיסה או חידש איזושהיא תובנה מהפכנית כיצד לנהל את השיח שקיים בין החרדים לחילונים. הוא אמנם מדבר הרבה מאוד על שיח ועל הידברות, והוא גם מקפיד תמיד להציב חרדים – מחופשים באמת או מחופשים בצחוק – כדי לייצג את "מגוון הדעות" שקיים אצלו. אבל בנתיים, מלבד עמידה עיקשת על קדושת ייצוג הטיעון החילוני, הוא לא באמת הביא משהו חדש לשיח.

יאיר לפיד לא בא בשביל לקיים הדברות עם החרדים, הוא פשוט רוצה לנצח את החרדים. הוא מעוניין שתפיסת עולמו תחול עליהם באופן שבו הוא חושב שהיא צריכה לחול. מבחינתו אין מקום לפשרות ואין מקום לנסיון לתת למגזר החרדי להיות שותף ולבטאות כיצד הוא רוצה להמשיך לקיים את אורח חייו כאן במדינת ישראל. לפיד יחליט, לפיד יקבע, ולפיד גם רוצה לבצע.

אולי מיותר להגיד את זה, אבל בכל זאת זה חשוב לומר: הציבור החרדי כן מבין שיש קהלים נוספים במדינה הזו והוא בהחלט נכון להידבר עימם כדי להגיע לעמק השווה בנושאים שונים שאין טעם להרחיב בהם בפומבי. כל אדם שנמצא בצמתים משמעותיים של מקבלי החלטות בתחומים הללו בשנים האחרונות יודע זאת. נציגי הציבור החרדי נכונים וקשובים לתהליכים מבורכים שמתרחשים בתחומים רבים: השתלבות בתעסוקה וכלכלה, השכלה ולימודי מקצוע, דיור, גיוס ושירות אזרחי ועוד ועוד. חלק מהתהליכים הללו התרחשו בעידודה של הממשלה וחלקם מכורח המציאות לבד.

אבל זה לא מה שלפיד רוצה. אולי כי הוא לא מאמין לנו, אולי כי הוא לא סופר אותנו, ואולי אנחנו בכלל נראים לו כמו ג'וקים שאין מה לנסות לדבר איתם. העובדות הן שבתקופת כהונתו של לפיד בממשלה, הציבור החרדי נחנק בכל תחום אפשרי. היו אלו שנתיים שלא התקיימה בהם הדברות כלל בשום נושא שהוא בעולם. החל ממוסדות החינוך, גיוס לצבא, מעונות יום (לנשות אברכים עובדות!!!!), תקציבי הישיבות, הערים החרדיות, ועוד ועוד ועוד. כל אלו הוכנסו לתוך תא מחנק בלתי אפשרי שנועד להביא לדבר אחד: לקריסתה המוחלטת של החברה החרדית.

בני, אתה בטח מבין איפה היתה הטעות שלו. נראה לך שזה היה יכול לעבוד? ככה מנהלים דיאלוג רציני בין שתי תפיסות חיים מנוגדות שרוצות להתקיים זו לצד זו? מישהו חושב שזו הדרך ליצור הסכמה שתהווה בסיס לחיים משותפים? ברור שלא. זה לא עבד בשנתיים שבהן הוא היה שם וזה גם לא יעבוד אפילו אם הוא יהיה שם עוד עשר שנים.

אין גם שום נתון אמיתי שתומך בדרכו של לפיד. אף אחד מבין גורמי המקצוע (מלבד מחקרים שהוכחו כשקריים) לא יכול להצביע לך על התרומה של לפיד לאיזשהוא תהליך חברתי. אתה היית רמטכ"ל, אז נדבר על סוגיית השוויון בנטל. אתה מכיר מישהו בצבא החושב שלפיד תרם לתהליך הגיוס של חרדים לצבא? מישהו חושב שלפיד סייע לתהליך הזה לקרות באופן מהר, נכון או יעיל יותר ? להיפך. כל המדדים מצביעים על האטה בתהליכי גיוס חרדים שהתרחשו בתקופת שלטונו של לפיד.

זו היתה דרכו של לפיד, והיום - אתה השותף שלו.

נוצרה סיטואציה שבה הפרשנים אומרים שהדרך שלך לממשלה עוברת דרך גשר שהמפתחות שלו נמצאים בידי החרדים. דרך אגב, גם אצלנו יש קולות - שאמנם כרגע הם קולות בודדים אבל בכל זאת, קולות - שקוראים לבחון מחדש את הברית שנכרכה בין הח"כים החרדים לבין בנימין נתניהו. אתה באמת רוצה לתת לקולות הללו את הצ'אנס שלהם? אל תיפול בפח של לפיד שחושב שאפשר לזלזל ולמרוח אותנו, והוא כבר יחליט עבורינו כי הוא יודע הכי טוב מה טוב לנו. הוא לא!

בבקשה, תתן לנו תשובות אמיתיות לשאלות שעולות כאן. האם אתה חושב כמוהו? הוא אומר שדעותיו בנושא החרדי לא השתנו. מהם דעותיך? אתה גם רוצה לכפות על הציבור החרדי את אורח החיים שנראה לך נכון עבורם מבלי לנסות לקיים עימם כל הידברות ומבלי לנסות למצוא את המאחד ואת המוסכם? היכן אתה נמצא על הסקאלה הזו שבין הידברות לכפייה ומלחמה?

בבקשה בני, תן לנו תשובות. אל תמרח אותנו. תשאיר את המשחקים האלו ללפיד, הרי בשביל זה הבאת אותו, לא?! הוא הדוגמן, אתה האיש הרציני. תתן לנו גם תשובות רציניות ובא נראה אם יש לנו מה לעשות ביחד. וגם אם לא, תמיד נוכל להישאר ידידים שמכבדים אחד את השני ומדברים ברצינות כמו ילדים גדולים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר