מכתבים בין הרבנים

דיון הלכתי: כך מותר ליולדת לנסוע באוטובוס בשבת

לאחר חשיפת הפסק של הגר"י זילברשטיין, ב'כיכר השבת', על ההיתר ליולדת לנסוע לביה"ח באוטובוס בשבת, התעורר דיון הלכתי בין הרב לבין הגרב"ש דויטש, מרבני 'הפלג' (אקטואלי)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הרב זילברשטיין והרב דויטש (באדיבות המצלם)

לפני יותר מחודש נחשף ב'כיכר השבת' פסק הלכה של חבר 'המועצת' הגאון רבי יצחק זילברשטיין לפיו, יולדת שכרעה ללדת בשבת, ויש באזור את אוטובוס השבת שמפעיל בשבת ראש עיר אנטי דתי, היולדת יכולה לנסוע עם אותו אוטובוס עד בית החולים, בתנאי שתבהיר לנהג ולנוסעים כי היא נוסעת לצורך פיקוח נפש.

פסק ההלכה עורר דיון הלכתי נרחב בקרב ציבור שומרי המצוות, במסגרתו, שיגר הגאון רבי ברוך שמואל דויטש, מרבני 'הפלג הירושלמי', מכתב אל הגר"י זילברשטיין בנושא.

"לכבוד הגאון הגדול רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, אחר בקשת המחילה", כותב הגרב"ש דויטש, "הואיל וראיתי מביאים בשם מעכ"ג פסק שליולדת עדיף לנסוע בתחבורה ציבורית, מאשר ברכב פרטי.

"לדעתי חלילה לעשות כן, בפרט עכשיו שרוצים להפעיל תחבורה ציבורית בשבת ויאמרו שהנה גם החרדים זקוקים לזה, וגם לא תמיד יידעו את הסיבה והדין, ובכגון דא אין דין הקל הקל, ולא מיקרי אפשר בהיתר, כי חילול ה' הוא העון החמור ביותר.

"ואם הדברים שנאמרו בשם מעכ"ג אכן נאמרו, לדעתי מצוה לפרסם שאינו כן, כיון שזאת עלולה להיות פירצה. ברוך שמואל הכהן דויטש".

הגר"י זילברשטיין השיב במכתב מנומק היטב: "כבוד הגאון הגדול רבי ברוך שמואל הכהן דויטש שליט"א' ראש ישיבת באר מרדכי, שלמכון יסגא לחדא, ותודה על הערתכם".

"כתבנו שאם אשה צריכה ללדת, ויש לפניה שתי דרכים, אוטובוס של מחללי שבת להכעיס שבין כך נוסע, או להדליק במיוחד רכב, ולעבור על אלפי הבערות, כתבנו שעדיף לנסוע עם האוטובוס, מכמה טעמים:

"בזה שהוא נוסע עם האוטובוס שבין כך נוסע, הוא מונע מעצמו חילול שבת מיותר, שהרי יש כאן אוטובוס שנוסע, ואם כן למה יוסיף לחלל שבת בהדליקו את מכוניתו. בזה שהוא נוסע הוא מציל את נהג האוטובוס מחילול שבת, כי הרי הנהג כרגע נוסע באיסור, וכעת שהוא נוסע לבית החולים עם יולדת, כאשר הודיעו לפניו את מטרת נסיעתם, הרי שהוא אינו עובר על חילול שבת".

הגר"י מוסיף במכתבו: "ולגבי האיסור הנורא של חילול השם, אמרנו שחייב להכריז בעלותו לאוטובוס 'דעו לכם, אחי התועים, שלא הייתי מעז להעלות על דעתי להצטרף לנסיעה הזו באוטובוס שבחילול השבת שלו הופך להיות כחומר נפץ - אבל מה אעשה שאשתי צריכה ללדת, ואני נוסע איתה לבית החולים, אבל לכם אסור לנסוע באוטובוס זה, וכל הנוסעים כאן עונשם חמור, אבל כשם שהתורה אסרה לנסוע לשם בילוי, כך התורה מצווה לנסוע לצורך פיקוח נפש, ואני נוסע לצורך פיקוח נפש".

בשלב זה עובר הרב זילברשטיין לדחות את שלוש הטענות של הרב דויטש וכותב: "וכת"ר כתב לי ג' טעמים לשנות את הפסק: עלולים בזה להחליש את המלחמה בתחבורה הציבורית בשבת, כי יאמרו שגם החרדים זקוקים לזה - טענה זו שיאמרו שגם החרדים זקוקים לאוטובוס, טענה זו אין בה ממש, ואם יטענו כך לא נצטרך אפילו להשיב על כך, כי הכל יודעים שמטרתם לנגח את השבת, ולא כדי לעזור יהודים חרדים מלהפחית בחילול שבת, וכי חסר לחרדים איך להגיע לבתי חולים בשבת, שהם צריכים את האוטובוס המרושע הזה?! וכי זה הפתרון של הנסיעה לבתי החולים?! ולמה בימות החול אין אוטובוס מהיר לנסיעה ליולדות, ורק בשבת צריך את האוטובוס?! כך שהטענה הזו היא מגוחכת מאד".

"מה שהעיר כת"ר שלא תמיד ידעו את הסיבה, הרי כתבנו שצריך להכריז, שמטרתו היא לצורך פיקוח נפש, וזה מותר על פי תורה, ומה שהם נוסעים אסור על פי תורה", כותב הגר"י ומוסיף, "מה שהעיר כת"ר שכל הנסיעה היא מותרת, ורק משום הקל הקל, צריך לנסוע עם האוטובוס".

הגרב"ש דויטש השיב במכתב מפורט שמובא בווי העמודים. את מכתבו הנוסף הוא פתח בדברים הבאים "כשכתבתי ראיתי רק המובא בעיתונות החינמונית בתור סקופ שעדיף לנסוע בתחבורה ציבורית מאשר ברכב פרטי, ולא נכתב הפרט החשוב שיעמוד ויאמר שזהו איסור ונוסע רק לפיקוח נפש, שזה באמת מוריד מחילול השם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר