"חובת חינוך הילדים גוברת על מצוות התפילה"

האב ביקש להחזיר את הילדים במוצ"ש כדי שיוכל להתפלל שחרית במניין אבל האם סירבה משום שהשבת יוצאת מאוחר. בית הדין דחה את בקשת האב שכן לפחות בימי הקיץ, טובת הילדים ללכת לישון מוקדם (משפט)

עו"ד מורן בריק מילר | כיכר השבת |
(צילום: Mendy Hechtman/Flash90)

בית הדין הרבני בפתח תקווה הכריע לאחרונה במחלוקת בין הורים לארבעה סביב זמני השהות, ובשלב זה דחה את בקשת האב להחזיר את הילדים במוצ"ש כדי שבראשון בבוקר יוכל להספיק לתפילת שחרית במניין. הרב דוד גרוזמן קבע כי כל עוד אנחנו בעיצומו של הקיץ שבו השבת יוצאת מאוחר, טובת הילדים ללכת לישון מוקדם ולא להיסחב בשעות הלילה לבית אמם. מעבר לזה צוין כי מבחינה הלכתית האב פטור ממצוות התפילה בזמן שהוא עוסק במצוות חינוך הילדים.

ההורים הגיעו להסכם בנוגע לזמני השהות למעט בנקודה של החזרת הילדים בסופי השבוע שהילדים – בני 3-6 – נמצאים אצל אביהם. האב כאמור ביקש להחזיר אותם במוצ"ש כדי לא לפספס את תפילת השחרית בראשון, אך האם טענה כי היא שוהה בשבתות אצל הוריה ולא תצליח להגיע הבית בשעה סבירה כדי לקדם את פני הילדים.

הדיין גרוזמן קבע כי ההכרעה בסוגיה חייבת להתבסס על טובת הילדים ולא על מה טוב או נוח להורים.

במקרה הנוכחי מדובר בילדים קטנים ששעות השינה שלהם מוקדמות (מי יותר ומי פחות). מאחר שאנחנו נמצאים בתקופת הקיץ, שבה השבתות יוצאות מאוחר, יוצא שאם האב יצטרך להביא את הילדים לבית האם הם יגיעו אליה בשעה מאוחרת מאוד בהתחשב בכך שלאחר השבת עוד יש לערוך הבדלה וללכת לתפילת ערבית.

הדיין ציין לפיכך כי החזרת הילדים בשבת בלילה לא תשרת את טובתם שכן הדבר יפגע בשעות השינה שלהם ובערנות שלהם ביום למחרת.

גם לפי ההלכה

מעבר לכך, מנה הדיין גם טעמים הלכתיים לדחיית בקשת האב. ראשית, נקבע כי "הרצון לקיים הלכה זו או אחרת אינו יכול לבוא על חשבון האחר ללא רצונו וללא שהסכים", כתב. במילים אחרות, האם לא צריכה להתאמץ ולהזדרז לצאת מבית הוריה בערב שבת רק כדי שהאב יוכל להתפלל במניין בבוקר יום ראשון.

שנית, עם כל הכבוד לרצונו החיובי של האב להתפלל במניין מדובר במצווה מדרבנן בעוד שחובת חינוך הילדים היא מדאורייתא (מהתורה) "ולעולם דרבנן נדחה מפני דאורייתא".

שלישית, כלל הלכתי גדול אומר "העוסק במצוה פטור ממצוה". כלומר, בזמן שהאב מקיים את מצוות חינוך ילדיו (כולל הבאתם למוסדות הלימוד) הוא פטור מקיום מצוות התפילה במניין.

"מי שעליו מוטל לטפל בילדיו ואין ביכולתו להתפנות להתפלל, פוסק מרן בעל ה'אור לציון' כי הוא פטור מתפילה, ואף אין לו חיוב להשלים את תפלתו", נכתב. "בהלכה זו אין הבדל בין אישה לבין איש וככל שבזמן מסוים מוטלת על אחד מהם חובת הטיפול בילדים, הרי חובה זו פוטרתם מתפילה".

בסיכומו של דבר הדיין קבע כי נכון לעכשיו הילדים יוחזרו על ידי האב ישירות למוסדות החינוך בימי ראשון בבוקר. ההחלטה הזמנית תעמוד על כנה עד לקבלת תסקיר מפקידת הסעד, ואם בינתיים יגיע החורף והשבתות יצאו מוקדם, בית הדין ישקול לאשר את בקשת האב לאחר שהאם תביע את עמדתה בנושא.

ב"כ האב: עורך דין אברהם הופרט
ב"כ האם: משה בן שימול, עורך דין משפחה
עו"ד מורן בריק מילר עוסק/ת ב- דיני משפחה - הכותב/ת לא ייצג/ה בתיק.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

הכתבה התפרסמה באתר המשפט הישראלי "פסקדין"

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר