אומדן ראשוני

מגמת הגידול ביצוא הישראלי נמשכת

עלייה של כ-3% ביצוא הסחורות והשירותים במחצית הראשונה של 2019 - הסתכם בכ-55.5 מיליארד דולר. שר הכלכלה אלי כהן: "לייצוא הישראלי חשיבות גדולה לכלכלת ישראל" (כלכלה)

(צילום: דוברות)

במהלך המחצית הראשונה של 2019 הסתכם יצוא הסחורות והשירותים מישראל בהיקף של כ-55.5 מיליארד דולר – גידול של כ-3% לעומת המחצית הראשונה של 2018. קצב הגידול של היצוא אומנם התמתן מעט לעומת אשתקד, אולם ניתוח הנתונים האחרונים עדיין משקף את המשך מגמת צמיחה. חשוב לזכור כי צמיחה זו מתרחשת לאחר שבשנים האחרונות גדל היצוא מישראל בקצב מואץ – אף בהשוואה בינלאומית. כפי שפרסמנו לאחרונה, מניתוח מיוחד שערכנו נמצא כי נתוני היצוא של ישראל חזקים גם בהשוואה למדינות ה-OECD וגם בהשוואה למגמות בסחר העולמי.

בהתאם למגמה בשנים האחרונות, העלייה נרשמה בזכות המשך הצמיחה המואצת ביצוא סקטור השירותים - אשר גדל בשיעור דולרי של כ-15% להיקף של כ-27.2 מיליארד דולר - בכך מהווה סקטור השירותים כ-49% מסך היצוא הישראלי בתקופה זו, רמתו הגבוהה ביותר מאז ומעולם.

הגידול ביצוא של סקטור השירותים נבע בעיקר בזכות יצוא שירותי ההיי-טק וזאת בדומה למגמה הכללית בשנים האחרונות. סך המכירות של שירותי מגזר ההיי-טק במחצית הראשונה של 2019 הסתכמו בהיקף כולל של כ-16.4 מיליארד דולר – המהווה גידול של כ-25% בהשוואה לרמות השיא שנרשמו אשתקד. נכון למחצית 2019 יצוא שירותי חברות ההיי-טק בישראל מהווה כ-60% מהכנסות היצוא של סקטור השירותים כולו וכ-30% מסך היצוא הישראלי (סחורות ושירותים).

מגמה זו אף משקפת את המשך עליית חשיבותם ותרומתם המשמעותית של שירותי התוכנה, המחשוב והמו"פ כענפי היצוא המובילים של המשק. במהלך שני הרבעונים של השנה נמשכה מגמת הגידול המואץ ביצוא שירותים אלו אשר גדלו בשיעור של כ-15% להיקף של כ-12.5 מיליארד דולר. השפעה מהותית נוספת נרשמה הודות לגידול ביצוא הנזקף לזכות מכירת חברות הזנק ישראליות אשר עמד במחצית השנה על היקף של כ-2.4 מיליארד דולר (גידול של כ-237%) – גבוה מהיקף היצוא שנרשם בשנת 2018 כולה אשר נחשבה כאחת השנים החזקות ביותר מבחינה זו.

לעומת זאת במהלך המחצית הראשונה של 2019 ירד סקטור הסחורות בשיעור של כ-5% (והסתכם בכ-27 מיליארד דולר). חלקה הארי של הירידה מוסבר בירידה החדה של יצוא היהלומים, אשר רשם ירידה חדה של כ-33% להיקף של כ-2.6 מיליארד דולר. ללא ענף היהלומים נותר יצוא הסחורות יציב לעומת היקפו בתקופה המקבילה אשתקד. היצוא החקלאי רשם גם הוא ירידה בהשוואה למחצית אשתקד (ירידה של כ-3% להיקף של כ-710 מיליון דולר). לעומת זאת היצוא התעשייתי נותר ללא שינוי והושפע מהירידות ביצוא התרופות אשר קוזזה בזכות גידול חד שנרשם בענף הכימיקלים.

מניתוח נתוני יצוא הסחורות ע"פ אזורים גיאוגרפיים עולה כי היצוא לאסיה ירד בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד בשיעור של כ-19% (הסתכם בכ-4.5 מיליארד דולר) - בהשפעת יצוא הרכיבים האלקטרונים וזאת כתיקון לעלייה החדה שנרשמה במהלך 2018. היצוא לאיחוד האירופי רשם גידול של כ-12% (הסתכם בכ-9.1 מיליארד דולר), בעיקר בהשפעת היצוא לבריטניה (גידול של כ-60% עקב יצוא חריג של מוצרים כימיקלים) – היצוא לאיחוד ללא בריטניה ירד בשיעור מתון של כ-2% בהשוואה להיקפו אשתקד. לעומת זאת היצוא לארה"ב רשם במחצית הראשונה של 2019 עלייה של כ-3% להיקף של כ-5.5 מיליארד דולר.

גדי אריאלי, מנכ"ל מכון היצוא: "נתוני מחצית השנה שבים ומוכיחים את חוסנו של היצוא הישראלי בכלל ושל תעשיית ההיי-טק בפרט. היצוא הוא מנוע צמיחה חשוב במשק הישראלי. נמשיך לסייע ככל שנוכל לחברות הישראליות להרחיב פעילותן מעבר לים".

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן: "שנת 2019 טומנת בחובה אתגרים משמעותיים ליצואנים, כמו התחזקות השקל מול המטבעות הזרים ומלחמת הסחר, ועדיין אנו עדים לביצועים המצוינים של החברות הישראליות בשווקים הבינלאומיים. לייצוא הישראלי חשיבות גדולה לכלכלת ישראל - הוא קטר הצמיחה של המשק הישראלי ומקור מרכזי לתעסוקה יציבה ושגשוג כלכלי וחברתי. היצואנים הם חוד החנית של התעשייה הישראלית ומהגורמים המובילים בצמיחת המשק. הזירה הבינלאומית מציבה אתגרים מורכבים וקשים בפני היצואנים הישראליים ולכן חשוב מאוד שתכניות הסיוע של משרד הכלכלה והתעשייה מצליחות לסייע ליצואנים בהתמודדותם בשווקים הבינלאומיים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר