אאא

בימים אלה, נוטים להאשים את הסוכר בגרימת השמנת יתר, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה ואפילו מצבים בריאותיים כרוניים. עם כל השליליות האופפת את הסוכר, החלופות לו הופכות לפופולריות יותר ויותר במתכונים ובמדפי החנויות. סטיביה, סוכר תמרים וסוכר אלכוהולי, הם שלושה ממתיקים טבעיים נפוצים שניתן למצוא במזון.

לחלק מהממתיקים הללו יש יתרונות נוספים, כמו סיבים תזונתיים ושהם אינם מעלים את רמות הסוכר בדם. אצל חולי סוכרת, רמת סוכר גבוהה בדם יכולה להיות מסוכנת. אך אנשים ללא סוכרת אינם צריכים להילחץ מסוגי הממתיקים שהם צורכים, אומר ד"ר ג'יי ווסלי מקוורת'ר, מיוסטון, ארה"ב.

"עדיף להסתכל על כמה סוכר אתם צורכים בכללותו ולא להסתכל על סוג ממתיק מסוים", הוא אומר לאתר "בריאות הגברים". מקוורת'ר מאמין שעדיף לבחור ממתיק שאתם אוהבים וליהנות ממנו במתינות. עם זאת, הנה מבט על כמה ממתיקים טבעיים פופולריים:

דבש

הממתיק כולל ויטמינים ונוגדי חמצון ולו תכונות אנטי-מיקרוביאליות. כלומר, הוא יכול לשמש כאנטיביוטיקה טבעית כדי לעצור את גידולם של חיידקים מסוימים, על פי אוניברסיטת מישיגן.

אבל אם אתם רוצים להחליף את הסוכר במוצר בריא יותר, אולי כדאי להמשיך לחפש, על פי הדיאטנית הרשומה מפילדלפיה, ג'ני פרידמן: "הרבה אנשים מרגישים טוב יותר כאשר הם קוראים תווית מזון ורואים דבש במקום סוכר", הסבירה פרידמן ל"טיים". "עם זאת, בטווח הרחוק הניואנס הוא משמעותי יותר לתודעה, מאשר לגוף. הגוף די תופס סוכר ודבש שמוספים למזונות, באותה צורה".

לדבש יש מדד גליקמי נמוך יותר מסוכר: 58 לעומת 63 של החומר הלבן. 

תמרים

סביר להניח שראיתם סירופ תמרים (סילאן), ממרח תמרים או אפילו סוכר תמרים, שהם בעצם תמרים כתושים. מקוורת'ר אומר שממתיקים מתמרים הם אפשרות טובה יותר מהסוכר או הדבש מכיוון שהם מכילים סיבים תזונתיים.
קחו בחשבון שממתיקים אלו נאכלים בצורה הטובה ביותר במתינות: כוס תמרים מכילה 93 גרם סוכר ו-404 קלוריות, על פי מועצת המידע האמריקאית למזון.

סטיביה

משמש כתחליף סוכר במשקאות דיאטטיים, חטיפים ומוצרי מאפה. מקורו בצמח הסטיביה, כפי ששמו מרמז והוא מכיל מעט קלוריות, המאפשר לכנותו "נטול קלוריות".

• עשו לייק לעמוד הפייסבוק של 'להיות בריא ולהישאר בריא' ותישארו מעודכנים

על פי מקוורת'ר, האלטרנטיבה הזו מתוקה פי 500 מסוכר. זה מאפשר לכם לצרוך כמות פחותה, ברמה דומה של מתיקות. עם זאת, לעתים קרובות אנשים מתלוננים על טעם לוואי הנלווה לממתיק. 

סוכר אלכוהולי

נפוץ במסטיקים, גלידות ומוצרי אפיה ללא סוכר. תמצאו סוכר אלכוהולי תחת השמות אריתריטול, מלטיטול או קסיליטול על תוויות המזון. הם עשויים מצמחים או עמילנים ומכילים פחות קלוריות לגרם מאשר סוכר, על פי מנהל המזון והתרופות האמריקני ומכיוון שהם אינם גורמים לעליה ברמת הסוכר בדם, הם עשויים להועיל לחולי סוכרת.

אבל סוכר אלכוהולי עלול לגרום לאי נוחות במערכת העיכול בדמות גזים או נפיחות, אומר מקוורת'ר.

בשורה התחתונה

בחרו איזה ממתיק אתם הכי אוהבים והקפידו שצריכת הסוכר שלכם לא תעלה על עשרה אחוזים מהתזונה שלכם, ממליץ מקוורת'ר.