הפתעה מדינית

ג'ייסון גרינבלט פורש מתפקידו כשליח הנשיא טראמפ

שליחו של טראמפ למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, הודיע על פרישתו מהתפקיד - לטובת המגזר הפרטי. למרות ההחלטה, ימשיך גרינבלט ללוות את 'תכנית המאה' של ארה"ב (מדיני)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: השגרירות האמריקאית)

התפתחות דרמטית בזירה המדינית מכיוונה של ארה"ב. ג'ייסון גרינבלט, האיש שעומד בשנתיים וחצי האחרונות מאחורי הכנת "עסקת המאה", הודיע הערב (חמישי) במפתיע כי הוא פורש מתפקידו בממשל לטובת המגזר הפרטי.

למרות ההודעה על הפרישה על פי גורם רשמי, ימשיך גרינבלט ללוות בתקופה הקרובה את התוכנית שתוצג אחרי הבחירות בישראל.

"היה לי כבוד גדול לעבוד בבית הלבן יותר משנתיים וחצי תחת הנהגתו של הנשיא טראמפ", אמר גרינבלט בעקבות החלטתו. "אני אסיר תודה שהייתי חלק מהצוות שגיבש חזון לשלום. לחזון הזה יש פוטנציאל לשיפור עצום של חיי מיליוני ישראלים, פלסטינים ואחרים באזור".

הוא הוסיף: "אני רוצה להודות לאשתי המדהימה נעמי ולששת ילדיי המדהימים על הכוח והחיזוק. אתגעגע לגמרי לעבודה עם חבריי ושותפיי ג'ארד קושנר, דייוויד פרידמן ואבי ברקוביץ', כמו גם עם רבים אחרים בממשל האמריקני שסייעו לנו במאמצינו".

גרינבלט וחברי הצוות לתכנית (השגרירות האמריקאית)

הנשיא האמריקני התייחס לפרישתו של גרינברג בציוץ שפרסם בטוויטר שלו: "אחרי כמעט שלוש שנים של עבודה בממשל האמריקני, ג'ייסון גרינבלט יעבור למגזר הפרטי. הוא היה חבר נהדר ועורך דין מצוין. המסירות שלו לישראל ולחיפוש אחר פתרון של שלום בין ישראל והפלסטינים לא יישכח. תודה ג'ייסון!".

ג'ארד קושנר, חתנו היהודי של הנשיא טראמפ וזה שעבד עמו רבות על התכנית, אמר בעקבות הודעת הפרישה: "ג'ייסון עשה עבודה מעולה והוביל את המאמצים לפתח חזון כלכלי ופוליטי לשלום ארוך טווח במזרח התיכון. עבודתו סייעה לפתח את מערכות היחסים בין ישראל ושכנותיה, מכיוון שהוא זכה לכבוד על ידי כל המנהיגים באזור. הוא חבר קרוב ושותף וימשיך להשפיע לחיוב על העולם".

גם רעייתו של קושנר, בתו של הנשיא איוונקה טראמפ, התייחס לפרישתו של גרינבלט ואמרה: "טוב הלב וכישוריו הייחודים של ג'ייסון גרינבלט, חבר ושותף יקר, יחסרו בבית הלבן. אנחנו יודעים שהוא ימשיך להשפיע על העולם לטובה".

גרינבלט בבית הכנסת בבחריין

ראש הממשלה בנימין נתניהו לו היו יחסים חמים עם גרינבלט אמר בעת שהותו בלונדון כי הוא "מבקש להודות לג'ייסון גרינבלט על פועלו המסור למען הביטחון והשלום, ועל כך שלא היסס לרגע לומר את האמת על מדינת ישראל מול כל מלעיזיה. תודה לך ג'ייסון".

שר החוץ ישראל כץ הוסיף: "ברצוני להודות לג’ייסון גרינבלט. על מאמציו לקידום השלום. על ידידותו ומחוייבותו הבלתי מתפשרת לבטחונה ושגשוגה של מדינת ישראל ועל העבודה המשותפת בקידום היוזמות האזוריות. בהצלחה".

דייוויד פרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל, התייחס גם הוא לפרישת גרינבלט. לדבריו, "זו הייתה זכות אדירה לעבוד עם ג'ייסון בשנים האחרונות על המשימות הקריטיות של תיקון וחיזוק מערכת היחסים בין ישראל וארצות הברית, והחיפוש אחר שלום ויציבות במזרח התיכון".

ניקי היילי, לשעבר שגרירית ארה"ב באו"ם, כתבה: "העבודה שעשה גרינבלט במזרח התיכון היא בלתי ניתנת לכימות. זה היה תענוג לעבוד איתו, ואני יודעת שירגישו בחסרונו".

מנגד, הפלסטינים מרוצים מפרישתו של גרינבלט שלטענתם בשל היותו יהודי דתי הוא באופן אוטומטי מוטה כנגדם. נביל אבו רודינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אמר כי הפלסטינים "לא מזילים דמעה" על פרישתו של גרינבלט. "הוא הרס את האמינות של ארה"ב וחיסל את תהליך השלום", הוסיף.

כרגע אין עדיין תאריך מדויק לפרסום תכניתו של טראמפ וההערכה היא שבבית הלבן ימתינו לראות את תוצאות הבחירות שיתקיימו בעוד 12 יום בישראל. זאת למרות שטראמפ טען בצרפת כי ייתכן והתכנית תיחשף אף לפני הבחירות.

בינתיים, הפלסטינים מתנגדים נחרצות לחלקים הכלכליים של התכנית שנחשפו על ידי האמריקאים בפסגה שערכו בבחריין עם מדינות ערב וסביר להניח שההתנגדות תישאר גם לחלקים המדיניים שלה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר