אפליה, גזענות והתעלמות מהחוק

עובדיה בן ה-5 שובץ בתלמוד תורה; המנהל אסר להכניסו

ספרדים שחזרו בתשובה לא הצליחו להכניס את בנם, עובדיה, לתלמוד תורה. גם אחרי התערבות מחלקת החינוך של העירייה, אסר המנהל להכניס את הילד לת"ת. כעת עתרו לבית משפט (ארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
אילוסטרציה, למצולם אין קשר לכתבה (צילום: Uri Lenz/Flash90.)

בסיפור שלפניכם יש הכל: אפליה על רקע עדתי, גזענות נגד חוזרים בתשובה, התעלמות מהחוק ועתירה בבית משפט. אם נסערת משכונת קרית יובל הירושלמית שבנה בן החמש וחצי לא התקבל לתלמוד תורה בשל היותו ספרדי חוזר בתשובה, שוחחה עם 'כיכר השבת' והותירה אותנו המומים.

ולפרטים בהרחבה: רבקה ק. ובעלה חזרו בגיל 12 בתשובה והתאקלמו במהירות בחברה החרדית. הבעל אברך כולל, האם עקרת בית. לקראת שנת הלימודים תש"פ ניסו ההורים להכניס לראשונה את בנם, עובדיה, לתלמוד תורה, אך לא שיערו את מנת הסבל אותה הם יצטרכו לעבור.

תחילה ניסו רבקה ובעלה לרשום את בנם בדרך הפשוטה לתלמודי התורה בקריית יובל ובשכונת בית וגן הסמוכה, אלא שחמישה מנהלים בחרו לומר להם "לא". הסיבות מגוונות: חלקם התעלמו והתחמקו, והיתר העזו לומר בקול: "אתם חוזרים בתשובה ויש חוסר התאמה".

בצר להם פנה הזוג למחלקת חינוך בעיריית ירושלים. על פי חוק חינוך חובה, כל ילד בגיל זה זכאי להיות משובץ במוסד הסמוך לביתו.

בשיתוף פעולה עם תהל טוויטו מנהלת אזור רישום מטעם עיריית ירושלים, שובץ הילד בתלמוד תורה 'לויכטר' בשכונת בית וגן הסמוכה לקרית יובל. אלא שההורים התמימים לא הבינו כי בשלב זה הסאגה רק החלה.

ביום א' אלול, היום הראשון לשנת הלימודים, יצאו ההורים המאושרים מביתם יחד עם בנם עובדיה בן החמש וחצי לעבר התלמוד תורה בשכונת בית וגן. אלא שבהגיעם לשער התלמוד תורה נתקלו ההורים במנהל הת"ת שהבהיר להורים כי בנם לא ייכנס לתלמוד תורה זאת למרות השיבוץ שנקבע בעירייה, זאת בשל התנהלות ההורים שבחרו "לעקוף" את המנהל.

לאחר דין ודברים בחרו ההורים להכניס את הילד לכיתת המכינה למרות העימות מול המנהל. כעבור דקות ספורות נכנס המנהל לכיתה והודיע לילד כי הוריו מחכים לו בחוץ.

ההורים הזמינו את השוטר הקהילתי שנכנס אף הוא לעימות מול המנהל, אך ללא הועיל. בצר להם פנו ההורים למשטרת ירושלים בתלפיות והגישו תלונה נגד מנהל הת"ת. מנהל התלמוד תורה נחקר והוזהר כי עליו להכניס את הילד לתלמוד תורה.

בימים שלאחר מכן, ניסו ההורים להגיע עם בנם שוב אל התלמוד תורה, אך נתקלו בשומר התלמוד תורה שקיבל הוראה לא להכניסם.

בשיחה עם 'כיכר השבת' תהתה האם הכאובה: "חזרנו בתשובה לפני שנים רבות. אני ובעלי מתנהלים ומנהלים את ביתנו על פי כל גדרי ההלכה והצניעות. במה פשענו שמשתמשים בילד בן חמש כסחורה יד ג' משומשת?!".

האם הוסיפה: "אנחנו מחזיקים רק בטלפון כשר, בעלי אברך כולל, ואני לבושה על פי כל גדרי הצניעות, למה זה מגיע לנו לראות את הדמעות של הילד?!".

יצוין כי חברי המועצה ששוחחו עם רבקה, התעלמו לטענתה מפנייתה והבהירו לה כי ידיהם כבולות אל מול התלמוד תורה.

כמוצא אחרון פנתה רבקה לבית המשפט השלום בירושלים והגיש עתירה נגד מנהל התלמוד תורה ועיריית ירושלים.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה ל'כיכר השבת': "תלמוד התורה בחר שלא לקבל תלמידים ששובצו לגני הילדים במסגרתו. לכן, העיריה הודיע להנהלה כי גני הילדים יחדלו להיות עירוניים וההתייחסות אליהם תהיה כאל פרטיים. העירייה לא תגלה סובלנות כלפי אפליה מכל סוג שהוא. התלמיד שובץ בגן ילדים עירוני אחר בשכונת בית וגן".

מקורבים להנהלת תלמוד תורה לויכטר מסרו ל'כיכר השבת' כי הדברים אינם נכונים.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר