המתיחות עם איראן

נתניהו צדק: עקבות אורניום במחסן האיראני

ראש הממשלה הצביע באו"ם על המחסן החשאי בטהרן שלטענת האיראנים משמש לייצור שטיחים וטען כי מדובר במתקן גרעיני, כעת מתברר שנתניהו אכן צדק בדבריו (עולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
נתניהו מציג את המחסן (צילום: לע"מ)

כבר לפני יותר משנה התריע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי האיראנים משתמשים במחסן חשאי בטהרן לצורך ייצור נשק גרעיני. האיראנים כמובן הכחישו וטענו כי מדובר בכלל במפעל לשטיחים, אלא שמתברר כי פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבב"א), אכן מצאו במקום עקבות של אורניום.

סבא"א חוקרת את מקור החלקיקים שנמצאו ודרשה מאיראן להסביר זאת אלא שעל פי הדיווחים האיראנים מתעלמים ולא מסבירים שום דבר הגיוני על החומר שאותר במקום.

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כבר לפני כחצי שנה כי סבא"א, שמפקחת על הציות להסכם הגרעין, בחנה את המתקן ולקחה משם דגימות לבדיקה. כלי תקשורת בארה"ב ובישראל דיווחו מאז כי בדגימות נמצאו שאריות של "חומר רדיואקטיבי". אחד הדיפלומטים שדיווח לרויטרס אמר כי האורניום שאותר במחסן לא היה מועשר מאוד, ולא היה קרוב לרמה הנדרשת עבור נשק גרעיני.

האתר המדובר נחשף בנאום שנשא נתניהו בשנה שעברה בעצרת הכללית של האו"ם. ראש הממשלה דרש מסבא"א לבקר מיידית באתר, ואמר כי מאוחסנים בו 15 ק"ג של חומר רדיואקטיבי חשוד: "איראן מחזיקה מתקן סודי נוסף בטהרן. מחסן גרעיני סודי לאחסון כמויות של חומרים וציוד מתוכנית הגרעין הסודית שלה". הוא הציג את כתובתו המדויקת של המתקן ואמר שהאיראנים פועלים לפנותו: "זהו עוד בניין תמים למראה. מדינות עם יכולות לווייניות יוכלו לראות פעילות מוגברת בסמטה שבה נמצא המתקן בשבועות הקרובים. האנשים שיוצאים ונכנסים משם הם איראנים שמנסים לסיים את העבודה באתר".

בשבוע שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן מתחמקת משאלות האו"ם על המחסן שישראל חשפה, ואז סירבו בסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית להגיב על הדיווח. בכיר איראני אמר לצד זאת כי לאיראן אין שום דבר להסתיר, וכי כל גישה שניתנה לפקחי סבא"א הייתה במסגרת החוקים והסיכומים ולא מעבר לכך.

בסבא"א לא הגיבו גם לדיווח של רויטרס, וגם גורמים באיראן טרם ענו לשאלות סוכנות הידיעות על איתור עקבות האורניום. הדיווח מביך במיוחד את הסוכנות והאיראנים שכן הוא פורסם בזמן שיו"ר סוכנות הגרעין בפועל, קורנל פרוטה, מבקר בטהרן ונפגש שם עם בכירים כמו שר החוץ מוחמד ג'וואד זריף. פרוטה מנהל את הסוכנות מאז שהיו"ר יוקיה אמאנו הלך לעולמו בפתאומיות בחודש יולי.

לפי הודעת סוכנות הגרעין, היו"ר בפועל קורנל פרוטה דן עם הבכירים האיראנים בהחלטתה לסגת מחלק מההתחייבויות שלה במסגרת הסכם הגרעין ולחזור ולהעשיר אורניום במחאה על הסנקציות האמריקאיות.

"אם המעצמות יישארו מחויבות להסכם - גם אנחנו נתחייב. אך השעון מתקתק", אמר דובר הסוכנות האיראנית לאנרגיה אטומית, בהרוז קמלבאנדי. הוא אמר כי החל מיום שישי המשטר הסיר את כל המגבלות שהתחייב אליהן בכל הנוגע לפיתוח והמחקר בתחום הגרעין. לדבריו, 20 צנטריפוגות במתקני הגרעין האיראניים כבר נכנסו לפעילות מבצעית, ותוך חודשיים שאר 164 הצנטריפוגות יפעלו באופן מלא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר