"השטח יישאר לספרדים"

"הרב ספג איומים ברצח"; שטח המריבה בשכונה הספרדית

שטח המריבה ברחוב שמעון הצדיק, בשכונת שמואל הנביא בי-ם, ממשיך לעורר סערה • חבר כנסת מש"ס מספר: "רב השכונה הגר"י כהן ספג איומים ברצח; לא נכנע! מדובר בשכונה ספרדית" (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
הגר"י כהן לצד המאהל בשכונה (צילום: יעקב כהן ובאדיבות המצלם)

שטח המריבה: רבה של שכונת שמואל הנביא בירושלים, הגאון הצדיק רבי יצחק כהן, פרץ אמש (ראשון) בבכי בעצרת חיזוק ב'אוהל המרכזי' ברחוב שמעון הצדיק בשכונה, וביקש מהמוני האברכים להרבות בתפילה וזעקה.

האברכים והרבנים בעצרת לא הבינו את פשר הזעקה של הגר"י כהן. "אנחנו יודעים שהנושא כאוב לו, שהוא נלחם ונאבק למען האברכים ובני התורה הספרדים לצד עמך בית ישראל, אבל הפעם הוא פרץ בבכי מוזר", מספר אחד מהאברכים הקרובים לרב כהן.

אך ככל הנראה מאחורי הקלעים מתחוללת דרמה של ממש שצפויה להסתיים בחקירת משטרה. חבר כנסת בש"ס סיפר הבוקר (שני) ל"כיכר השבת" כי "הרב יצחק כהן ספג בימים האחרונים איומים ברצח. פשוטו כמשמעו. התקשרו אליו ואיימו על חייו אם לא יוותר על השטח בראש השנה. לא ייאמן איך הידרדרנו למקום הזה".

כך החל המאבק

תחילתו של הסיפור: בשנה שעברה חסידות קרלין הגישה בקשה להקים מאהל ענק בשטח עירוני ברחוב שמעון הצדיק בעיר, העירייה אישרה ויחד עם החסידות שיפצו את השטח בכדי שיהיה ניתן להקים בו את המאהל לימים הנוראים. השטח קיבל אישור לשנה אחת.

האברכים הספרדים במאהל

בחג פסח האחרון, האברכים הספרדים בשכונה הגישו בקשה לעירייה להקים במקום מאהל לתפילות וישיבות 'בין הזמנים', העירייה אישרה והמאהל הספרדי הוקם. כך קרה גם בחודש שעבר, האברכים ביקשו מהעירייה היתר לבנות מאהל ל'בין הזמנים' ולחגי תשרי, העירייה אישרה את הבקשה להקמת המאהל עד לג' חשוון.

אך בחודש האחרון הגיעו נציגי חסידות 'קרלין' וביקשו גם הם אישור לבנות את המאהל בשטח העירוני. בעירייה החלו לטפל בתיק ומהר מאוד הבינו כי השטח נתפס על ידי הספרדים והודיעו להם כי יצטרכו לחפש מקום אחר.

ב'קרלין' יצאו במאבק על מנת לקבל את השטח, "השקענו הרבה מאוד כסף על השטח הזה, לא ייתכן שאחרי שנה אחת יסלקו אותנו" טענו. אך מנגד, בעירייה הבהירו להם כי ידעו מראש שמדובר באישור לשנה אחת וכעת כבר קבוצה אחרת תפסה את המקום. ומאז המאבק החל.

דרישת נשיא המועצת הגר"ש כהן

תושבי השכונה, בראשות הרה"צ הגר"י כהן, זכו לגיבוי מוחלט מצד נשיא המועצת, ראש הישיבה הגאון חכם שלום כהן, ששיגר מכתב לראש העיר משה ליאון ודרש ממנו להגן על הספרדים ולא לאפשר פגיעה באברכים.

במכתבו מדגיש הגר"ש כהן כי לא ייתכן שהתושבים הספרדים, המתגוררים בשכונה, יצטרכו לנדוד ממקום למקום לטובת חסידי 'קרלין' שכלל אינם מתגוררים בשכונה. יתרה מזו, נשיא המועצת מבקש מליאון וחברי המועצה לסייע לקהילה הספרדית להקים במקום בית מדרש קבוע.

באו לגזול כבשת הרש", הגר"מ צדקה (ברוך אוביץ)

מכתבו של נשיא המועצת הגיע לאחר מכתב חריף מצד ראש ישיבת 'פורת יוסף' הגאון רבי משה צדקה, הגר"י כהן והגאון רבי ברוך שרגא. מבכירי הרבנים הספרדים המתגוררים בשכונה.

מכתב הרבנים הספרדים

במכתבם הכואב לנשיא המועצת, הם ביקשו את עזרתו, וכתבו: "היות ושמענו כי בזמן האחרון פועלים גורמים שונים שלא מקרב שכונתנו שכונת "שמואל הנביא" בירושלים תובב"א לבצע מחטף על שטח ציבורי גדול מאוד בשכונתנו שמיועד לציבור הספרדי המונה למעלה מתשעים אחוז מתושבי השכונה אשר ידוע כי אין להם מקום מסודר לתפילה ולתורה כלל זה עשרות שנים וכעת באו לגזול כבשת הרש ולהעביר את השטח לידיהם ולהשאיר את הציבור הספרדי של השכונה ללא מקום".

לדברי הרבנים: "וכעת שנמצא מקום מתאים לצרכיהם המרובים של בני השכונה קמו גורמים שאינם גרים בשכונה על ידי השתדלות אצל ראש העיר ועוד אנשי ציבור בדרכים שונות ומשונות לנשל אותם מחלקם המגיע להם בזכות ולא בחסד ולהעביר את השטח לידיים זרות".

מכתב נשיא המועצת

ההבטחה של ש"ס

בש"ס יצאו למאבק למען הקהילה הספרדית ובמקביל ניסו למצוא פתרון עבור חסידי קרלין. בין היתר נמצאו שטחים חלופיים. אחד מהשטחים נמצא במרחק הליכה של כחמש דקות ברחוב קרן נטל. שטח בבית ספר עירוני, מוכן לבנייה המאהל, אך בחסידות התעקשו לחזור למקום בו בנו את המאהל בשנה שעברה.

"אנחנו לא נוותר" מבהירים הבוקר בש"ס: "מדובר בשכונה ספרדית, אין איש שחולק על זה, אין סיבה שתושבים מחוץ השכונה יפלשו לשטח שמיועד עבור הציבור הספרדי, בהוראת נשיא המועצת נפעל בכל דרך להגן על בני הציבור הספרדי בראשות הגר"י כהן. השטח יישאר לספרדים".

הטענות לאלימות

אמש דווח ב'כיכר השבת' כי מספר 'נערי שוליים' פלשו באלימות לבית מדרש 'קרלין', בחסידות טענו כי מדובר ככל הנראה במסגרת המאבק המתנהל על שטח המריבה בשכונת שמואל הנביא.

חסידי קרלין במאהל, בשנה שעברה (צולם על ידי נוכרי)

אך בקהילה הספרדית הזדעזעו מהרמזים ואמרו כי "כל כך מגוחך שמנסים לומר שאנחנו אלימים, שיתביישו. בכל מאבק של ספרדים ישר מחפשים אירוע של אלימות ואומרים 'נערי שוליים תקפו על רקע המאבק', דהיינו הספרדים יש בהם את הנוער שוליים ושולחים אותם כמו כלבי תקיפה לתקוף את האשכנזים. שיתביישו. מדובר במאות בני תורה, חרדים לא פחות מהם ואפילו יותר מהם".

"אבל בכדי לנסות ולהשפיע על דעת הקהל הם יעשו הכל, לא נתפלא אם הם שלחו אותם בעצמם. אל דאגה, מחר חסיד קרלין יותקף על ידי אנטישמי בפולין, יאשימו את הספרדים משמואל הנביא", הוסיפו.

יצוין כי מחשש שגורמים שונים ינסו לחבל במאהל, ראשי הקהילה החליטו לרשת את כל השטח במצלמות אבטחה ולהציב שמירה בכדי למנוע וונדליזם.

מכתב הרבנים הספרדים

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר