ה'אלול תעש"ט' של ישי ריבו: ביקורת אלבום

הזמר והיוצר המצליח, יצא בחצי פסק זמן ממוזיקה מקורית לטובת אלבום פיוטים איכותי ומרגש המשלב גם מעט מוזיקה מקורית. מבקר המוזיקה של 'כיכר', נתנאל לייפר האזין (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: יח"צ)

אלבום הפיוטים החדש של הזמר והיוצר ישי ריבו - "אלול תשע"ט" יצא בעיתוי המושלם עבורנו המאזינים - ימי הרחמים והסליחות ובהחלט נותן כניסה מרשימה לפלייליסט הסליחות של כל הערוצים והתחנות.

ריבו שעסק עד עתה לרוב במוזיקה קלילה יותר מגיע הפעם עם אלבום כבד יותר מבחינה מוזיקלית, אך עדיין מדובר בביצועים קלילים יחסית עבור הפיוטים שאנו רגילים בדרך כלל לשמוע בבית הכנסת או עם תזמורת מזרחית/ערבית כבדה פי כמה. ריבו לוקח את בית הכנסת לאולפן ההקלטות עם שלושה פיוטים מזרחיים, שני שירים "אשכנזיים" ושלושה שירים מקוריים וכמובן גם הדואט עם מוטי שטיינמץ "נפשי" שמקבל סוף סוף "בית" בתוך האלבום.

אתחיל בביצועים ה"מזרחיים" ל"בן אדם" ,"השם שמעתי שמעך" ו"לך א-לי". ריבו מצליח לקחת את הפיוטים האהובים אל אלול תשע"ט גם מוזיקלית, הוא הוסיף לחלקם גם קטעי קישור מוזיקליים שהלחין בעצמו כשהעיבודים המוזיקליים הכוללים כלי מיתר רבים וכלי נשיפה יוצרים חגיגה לאוזן גם זו שלא רגילה ולא מכירה את אותם פיוטים.

הקטע הכבד ביותר הוא "השם שמעתי שמעך" שם מארח ריבו את הזמר עקיבא תורג'מן בעל הקול העדין והנעים, את הפייטן הרב מני כהן ואת עמיר בניון. זו גם הרצועה הארוכה ביותר באלבום עם למעלה משש דקות. הביצוע מרגש ונוגע ונפתח בקטע אינסטרומנטלי יפיפה בביצועו של נגן הקאנון אמיר אלייב ובלחנו של ישי ריבו. הלחן המרוקאי המסורתי מכריח את ריבו לעשות שימוש בשם השם כפי שמבטאים אותו בבית הכנסת, דבר מעט בעייתי בביצוע שיר שיכול להיות מושמע לעתים במקומות לא מתאימים. כל אחד מהמבצעים בשיר מבצע בית אחר בפיוט, כשאת את הבית האחרון (מלבד החיתום של ריבו עצמו) מבצע עמיר בניון ששר נפלא מלבד העובדה שמסיבה כל שהיא שונה סולם השיר וישנה תחושה של צניחה מוזיקלית לא נעימה באוזן.

צפו בראיון ההשקה של ישי ריבו ב'כיכר השבת'

ריבו מסמן בשיר באופן מעניין שני אמנים אהובים עליו, עמיר בניון, אותו הוא אוהב כבר שנים רבות ועקיבא שבלט השנה עם הלהיט "אל תעזבי ידיים" כשהוא זוכה לחיבוק חם מריבו שאף הזמין אותו להופעה הגדולה שלו בקיסריה כדי לבצע בדואט את השיר המצוין. ריבו אף התארח במופע של עקיבא בירושלים.

בגזרת השירים האשכנזים מבצע ריבו את "אוחילה" המפורסם של ר' הלל פלאי ואת "מלוך" המעט פחות מוכר של ר' שלמה קרליבך ז"ל, שיר שאותו שמעתי לראשונה מגרונו של ריבו כבר לפני כמה שנים במופע לזכרו של קרליבך בבנייני האומה, הרבה לפני שהפך לכוכב הענק שהוא היום. הביצועים נעימים וכיפים להאזנה, אך ללא "פיקים" מיוחדים.

כאמור, באלבום גם שלושה שירים מקוריים, "אלול תשע"ט" שפותח את האלבום, שיר מקורי מהסוג שאנו רגילים לשמוע מריבו בדרך כלל, שיר השנה חד משמעית - "הלב שלי" שיר יפיפה שכתב והלחין ריבו. השיר זכה להשמעות רבות בכל כלי התקשורת מכל הסוגים והמינים וגרף כמה מיליוני צפיות תוך זמן קצר במיוחד. בהחלטה שאינה מובנית לי בחר ריבו לעשות שימוש בגרסה השגויה של השיר בה הוא מבטא את המילה "תופה" של מרים בצורה שגויה בפ' רפויה. ריבו הקליט כבר גרסה מדויקת אך בחר להכניס לאלבום את השגיאה הלא נעימה לאוזן.

שיר מקורי נוסף או יותר מדויק יצירה מקורית שחותמת את האלבום "סדר העבודה" לחן מקורי וגם מעט מילות קשר שלו לסדר העבודה של הכהן הגדול ביום הכיפורים. זו שיר פחות שגרתי ממה שאנו רגילים לשמוע מהיוצר המשובח הזה, אך בהחלט מדובר ביצירה שמומלץ להאזין לה כמה פעמים רק אז ניתן להבין ולהרגיש לגמרי את המהלך המוזיקלי המקסים שלה.

באופן כללי, האלבום החדש מתוזמר בצורה עשירה במיוחד, כמעט סימפונית. ההפקה המוזיקלית של האלבום והעיבודים הם של ריבו יחד עם המפיק הקבוע שלו מאור שושן כשעל מלאכת התזמורים הופקד חבר וותיק נוסף של ריבו הקלידן והמעבד המוכשר דוד איכילביץ'.

"אלול תשע"ט", הוא פחות אלבום מוזיקלי רגיל, אלא מסע לתקופה, מסע שמתחיל ב"אלול תשע"ט" ומסתיים ב"אשרי העם שככה לו" כשהכהן הגדול יוצא מבית קודשי הקודשים בשלום ב"סדר העבודה". ריבו מעביר אותנו עם קולו הענוג מסע מוזיקלי יפיפה כשהוא לא מוותר על קלסיקות הילדות שלו מצד אחד ועל הפקה איכותית במיוחד ועדכנית מאידך. זהו תענוג גדול שאמן מצליח כל כך יכול ליצור גם מוזיקה שכזו תוך הקפדה ושימת לב לפרטים הקטנים ביותר. המרוויחים מכך הם הפיוטים וכמובן אנחנו המאזינים. יישר כוחך ישי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר