צפו בחזרות

אלי יפה: "היום העצוב בשנה, היום שאחרי שמח"ת"

מבקר המוסיקה של 'כיכר' נתנאל לייפר ליווה את מקהלת בית הכנסת הגדול בי-ם, בחזרותיה לקראת תפילות הימים הנוראים - וחזר עם צלילים יפהפיים ושיחה עם המנצח יפה (מגזין, TV)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום ועריכה: יוחנן בלייך)

הרגעים לקראת ראש השנה מתקרבים ובמקהלת בית הכנסת הגדול מתאמנים מידי יום לקראת התפילות בהן ילוו את החזן צבי וייס ובהשתתפות מאות רבות של מתפללים.

רגע לפני ראש השנה ביקרנו בחדר המקהלה בבית הכנסת הגדול בירושלים במהלך החזרות האינטנסיביות והתבסמנו מעט בצלילים ובהרמוניות המדהימות שיוצרים חברי המקהלה בניצוחו של מאסטרו אלי יפה.

בסיומה של החזרה, תוך כדי שאנו מלווים את אלי יפה להרצאה בבית הכנסת ישורון הסמוך, שוחחנו מעט עם המנצח הדגול וחדור האנרגיה על התפילות בימים הנוראים. יפה שמנצח על המקהלה כבר כ-40 שנה אומר בצורה נחרצת ומלאת חיות, "לא נמאס לי לעולם. כל פעם יש גוון אחר צבע אחר. אנחנו עובדים על הקטעים בצורה אחת ומאד יכול להיות שבתפילה עצמה אני ארגיש משהו קצת שונה ואוביל את המקהלה בצורה הזו, כך שזה תמיד מעניין".

למרות תפקידו, מידי שנה ביום הכיפורים מקפיד יפה על תענית דיבור במהלך הצום כולו ואת כל מלאכת הניצוח הוא מבצע באמצעות שלטים קטנים אותם הוא מכין מראש לפני הצום. כדי לא לפגוע באנשים שפונים אליו ומנסים לשוחח עמו הוא אף נושא על הקיטל שלט קטן עליו כתוב "תענית דיבור".

"ב"ה יש לי שליחות גדולה עם המקהלה, אנשים מתרגשים ורוצים לשמוע את המנגינות המוכרות וזו גם הסיבה שאנו לא מחדשים הרבה מאד, אלא שומרים על הנוסח ועל המנגינות שהקהל מכיר ומצפה להן מידי שנה", אומר יפה מחד אך מפתיע ואומר, "השנה אני רוצה לעשות חידוש מעניין ביום כיפור, ניגשו אליי בשנה שעברה אנשים ספרדים שמגיעים לבית הכנסת הגדול ביום הגדול וביקשו שאתן להם גם מצלילי יהדות המזרח, חשבתי שאכן הם צודקים והשנה בעז"ה אנחנו נשלב גם מנגינה ספרדית בנוסח התפילה".

יפה עצמו משתתף בשירה ומפליא בקולו קטעים מסוימים במהלך התפילות אך גם כשהוא לא שר החותם שלו על כל צליל במקהלה כשהוא מקפיד שהמנגינה ואפילו העצירות לנשימה יהיו תואמות את המילים בצורה המדויקת ביותר ולא רק מבחינה מוזיקלית טהורה.

יפה מצהיר, כי הוא סופר את הימים לקראת החגים, "חודש אלול ותשרי הם הימים הכי יפים שלי בשנה. היום הכי עצוב בשנה בשבילי הוא היום אחרי שמחת תורה, כשמפרקים את הסוכה ואני יודע שימי החגים עברו. אני פשוט חי מזה" הוא אומר וקל מאד להאמין לו כשרואים את עיניו הנוצצות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר