כיצד ילדים ומבוגרים עם הפרעת קשב יכולים להצליח בתפילות ימים נוראים

חיים דיין עובד סוציאלי קליני, דוקטורנט, יו"ר "מכון הקשב" בטור מיוחד בו הוא מציע כיצד גם ילדים ומבוגרים עם בעיות קשב יכולים להצליח בתפילות הארוכות בימים הנוראים (חינוך)

חיים דיין | כיכר השבת |
(צילום: דוד כהן, פלאש 90)

הפרעת קשב (ADHD) מלווה את מרבית המאובחנים בה לאורך כל חייהם והיא יכולה להשפיע על תחומי תפקוד רבים, ביניהם על התפילה. בימים נוראים האתגר מתעצם שבעתיים בשל אורך התפילות והדאגה להצליח לעשותן כראוי. הנה כמה טיפים שיכולים לסייע למבוגרים ולילדים.

א. שימרו על רוגע. ההשפעה של הפרעת קשב על תפקוד האדם תלויה בגורמים רבים, והיא יכולה להתגבר או להיחלש. אדם שמצוי בלחץ, משאבי ההתמודדות האישיים שלו מופנים לעמידה מול הלחץ, וכך פוחת החוסן האישי שיכול לסייע לו להתמודד בהצלחה עם ההפרעה.

ב. הכירו ביכולות. לאנשים עם הפרעת קשב יש קושי אובייקטיבי בתפילה. זו עובדה. הכרה בכך אינה שוללת את היכולת של אדם להתפלל כהלכה, אך היא מכוונת אותו לגשת לתפילה בצורה רגועה ולא פחות חשוב, להיערך אליה כראוי, בהתאם למאפיינים והצרכים הייחודיים שלו.

ג. הבחינו בין חלקי התפילה. תפילה מורכבת משילוב בין יסוד של "קבע" (נוסח וצורה קבועים) ויסוד של "תחנונים" (כוונה וקשר אישי לבורא). ההפרעה יכולה להשפיע על כל אחד מהחלקים הללו, ויש להתמודד עם כל אחד מהם בנפרד. כדי להתמודד נכון, חשוב להבין מהו מוקד הקושי שעומד בפניכם.

ד. הכירו את האתגר הרגשי. אנשים עם הפרעת קשב מתקשים לאזן בין "קבע" ל"תחנונים", והדבר יכול להתבטא בדאגות סביב נושאים כמו: "משמעות" צורך במשמעות חזקה ונטייה לשעמום ואיבוד עניין מהיר; "חירותיות", צורך בחופש שיכול להיות מאוים כאשר אדם נדרש לעמוד במשימה רצינית כמו להתפלל לאורך זמן; "ייחודיות" קושי של אדם לחוש שהוא מצליח לבטא את עצמו בתוך נוסח קבוע שאינו במילים שלו, או בתפילה יחד עם הציבור.

ה. זהו את האתגר הניהולי. ההפרעה יכולה להשפיע על תפילה ברמת הניהול העצמי: התארגנות ועמידה בזמנים; קושי ליצור שקט פנימי ופניות רגשית; קושי להתרכז בתפילה או מוסחות רבה; צורך בתנועה וקושי בישיבה ממושכת; קשיי התמצאות או שכחה של דברים. בנות שמתפללות בבית ואין להן את המסגרת החיצונית שיוצרת התפילה בציבור, נדרשות ליותר מאמץ בהתמודדות עם ההפרעה, להניע את עצמן ולהתארגן בתוך התפילה.

ו. הציבו ציפיות ריאליות. הגדירו מראש מה אתם מצפים מעצמכם להשיג בחלק ה"קבע" של התפילה ובחלק ה"תחנונים". אפשר לבחור מראש חלקים מתוך התפילה בהם להתאמץ יותר, כך ניתן להגביר תחושת יכולת וחיבור לתפילה. חשוב לזכור כי גם אדם שלא הצליח לכוון, עדיין תפילתו בעלת ערך רב (הגר"א, מעשה רב, תפילה וק"ש, תמ"ר, יב).

ז. אל תשוו לאחרים. לכל אדם ישנן יכולות משל עצמו, ועם הכלים שיש לו הוא אמור לכונן את הקשר עם הבורא. ההשוואה ליכולות של אחרים, אינה במקומה, במיוחד בתפילה שעיקרה קשר אישי בין אדם למקום. זאת ועוד, האתגרים הללו מלווים את רוב האנשים ברמה כזו או אחרת, אלא שהם מתעצמים יותר עם הפרעת קשב.

ח. צרו הפסקות יזומות. הפסקה כלשהי או יציאה בזמנים מוגדרים להתאווררות, יכולות ליישב את הדעת והכוונה. חשוב לזכור שהפרעת קשב קשורה לתפיסת זמן. אדם, במיוחד ילד, עלול לחוות את התפילה כנמשכת עד אין קץ. במצב זה הוא עלול לאבד מוטיבציה מלכתחילה, או לחוש לחץ, עכירות וחוסר שקט כבר בתחילת התפילה.

ט. אפשרו תנועה. ככל שאדם עם הפרעת קשב הוא צעיר יותר, כך ניכר יותר צורך בתנועה פיזית, אך גם אנשים מבוגרים יכולים לחוש אי נוחות פיזית ורגשית משהייה ממושכת בתנועה מעטה. אפשר לשלב את הצורך הזה בתוך התפילה. התנועעות בתפילה, תפילה תוך כדי הליכה וכיוצא, יכולות לסייע.

י. היערכו מראש. רוחנית – לימוד על תפילה, מילים אישיות בתפילה וכיוצא. רגשית – הרגעה, קביעת מטרות ריאליות, זיהוי מצוקה והתמודדות באמצעות דיבור פנימי או פעולה חיצונית כמו תרגילי נשימה. סביבתית - יצירת תנאים מתאימים לצרכים הייחודיים הללו, למשל נטילת ריטלין (על פי המלצת רופא), בחירת בית כנסת מתאים לצרכים מבחינת משך התפילות, שיתוף הקהל, אווירה, רמת הצפיפות ומקום ישיבה שמאפשר יציאה ותנועה.

יא. דונו לכף זכות. ההורים/מחנכים שמחזיקים בשליחות לגדל ילד/ה עם הפרעת קשב, נמצאים בפני אתגר מורכב בבואם להציב עבורם גבולות: מחד גבולותיהם הפנימיים רכים והם זקוקים לחיזוק מבחוץ, מאידך החיכוך המתמיד שלהם עם גבולות העולם הופך אותם לרגישים כלפי סמכות. אם לא הצלחתם לסייע לילד להתפלל כפי שרציתם, אל תתעצבו. התמקדו בחיזוק הקשר שלכם עימם, בכך אתם מניחים את התשתית הפסיכולוגית עליה יבססו את הקשר עם הבורא. בנוסף, גם כאשר אינם משתפים פעולה ואף מגיבים במרי, אין המשמעות בהכרח שאין להם עניין בתפילה. פעמים רבות, כפי שרמזה חנה לעלי הכהן, מה שנראה לנו "שִׁכֹּרָה" הוא בעצם "כְּשֵׁרָה" (ראו הגר"א, קול אליהו, קנג, על שמואל א,א,יג).

חיים דיין עובד סוציאלי קליני, דוקטורנט, יו"ר "מכון הקשב"

בימים אלה מתקיימת הרשמה לתוכנית "מצליחים" הכוללת טיפול פרטני וקבוצות הורים וילדים להתמודדות מוצלחת עם הפרעת קשב. התוכנית מיועדת לתושבי בני ברק בגילאים 12-9, בכפוף לתנאי הקבלה. ניתן ליצור קשר בטלפון 03-7445691 או בדוא"ל hakshev.adhd@gmail.com

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר