מי חוסם מספרי טלפון?

הקלטות הרבנים מ'וועדת רבנים לענייני תקשורת' נחשפות

האם רבני 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת' מעורבים בפעילות הוועדה ומכירים את מיליוני המספרים החסומים לקומה הכשרה - ומדוע כל מספר נחסם?! • האזינו להקלטות עם ארבעה רבנים (חדשות)

אבי רבינא | כיכר השבת |
רבני הוועדה (צילום: יונתן זינדל - פלאש 90, אברומי ברגר, מ. גולדברג ובאדיבות המצלם)

בעקבות תחקיר 'כיכר השבת' שחשף התנהלות בעייתית לכאורה של 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת', השולטת באופן מוחלט על מאות אלפי מנויים בקומות הכשרות בחברות השונות, יצאנו לבדוק מי הסמכות הרבנית הקובעת איזה מספרים לחסום ומה הקריטריונים לחסימת מספר טלפון למאות אלפי אנשים.

כזכור, בשבוע שעבר פרסמנו כי להערכת גורמים בענף, נחסמו כחצי מיליון מספרים ביממה אחת - רק כצעד של נקמה נגד משרד התקשורת, שבחר לאמץ את עמדת החברות המפעילות את קווי המידע והתוכן, והחליט שלא לשנות את הכללים בקווי התוכן. לפי הגורמים, עסקני הוועדה הם אלו שניסו ליזום מהלך שיוביל לסגירה של עשרות אלפי קווי מידע ותוכן בסיסיים וחיוניים למגזר החרדי, ומשרד התקשורת דחה את יוזמתם באופן מוחלט.

הוועדה, כידוע, הוקמה על ידי גדולי הדור זצ"ל ויבדלחט"א מכל העדות והחוגים לפני כחמש עשרה שנה, כאשר כחברי ועדה מונו הרבנים הגאונים רבי צבי פרידמן - נציג מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל, רבי עמרם אופמן - נציג 'העדה החרדית', רבי ישראל פישביין - נציג חסידות גור, רבי ברוך שרגא - נציג מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, ורבי יוסף בנימין וואזנר - נציג סבו הגר"ש וואזנר זצ"ל. בנוסף, צורפו כחברי עמותה, מזכירי הוועדה חיים לנג מהציבור הליטאי ויונתן לפקוביץ מחסידות גור.

בשנים הראשונות פעלה העמותה על פי הוראותיהם של שני חברי הוועד המנהל, הרב פרידמן והרב פישביין, כששניהם סומכים על העסקנים לפקוביץ ולנג שיפעלו מטעמם בכל ענייני הוועדה. כתובת העמותה רשומה בביתו של יונתן לבקוביץ, שעל פי גורמים בכירים המעורים בשוק הסלולר, נכון להיום הוא השולט הבלעדי בוועדה יחד עם שותפו יהודה דוויק, ואין מי שיחלוק על כל החלטה שיקבלו.

לידי 'כיכר השבת' הגיעו הקלטות של הרבנים, המעידים בקולם - האם הם מעורבים בפעילות הוועדה, והאם הם יודעים מה הם מיליוני המספרים החסומים לקומה הכשרה, ומדוע כל מספר נחסם?!

בשנה האחרונה חשפנו, כי בשל תלונות שהגיעו אל הגר"צ פרידמן הקשורות בהתנהלות העמותה הוא פנה במכתב לכל חברות התקשורת בו כתב כי הוא מתנגד לחסימות של מאות אלפי מספרים בבת אחת ללא בדיקה פרטנית של כל קו.

ההקלטה עם הגר"צ פרידמן

התגובה לא איחרה לבוא והוא הודח מכל תפקידיו בוועדה. לאחר מכן פרסם העיתונאי נתי טוקר מ'דה מרקר' כי הג"ר יוסף בנימין וואזנר החליט לאור ההתנהלות בוועדה לפרוש מכל תפקידיו בעמותה.

כעת, אנחנו מפרסמים הקלטה בה עונה הגר"צ לאברך שמספר הטלפון בביתו נחסם בגל החסימות שביצעו בוועדה: "אני לא יודע מתי ואיך חוסמים". לשאלת האברך האם הרב יודע שנחסמו חצי מליון מספרים, הוא עונה: "לא יודע, אני חבר וועדה אבל אני לא אחראי ולא יודע".

ההקלטה הבאה שאנחנו מפרסמים היא של הג"ר יוסף בנימין וואזנר, כאשר לראשונה הוא נשמע בקולו אומר: "כבר זמן רב שאני לא ממונה בוועדה, אחד העסקנים בוועדה בשם יהודה דוויק, הוא חלק מהמערכת והוא הכתובת לחסימות אני חושב שלא הוא פיזית יושב ליד המחשב אבל הוא הכתובת. אני לא יודע שנחסמו חצי מליון מספרים אני כבר חודשיים לא בוועדה".

ההקלטה עם הגרי"ב וואזנר

מכאן נעבור להקלטה נוספת בה נשמע הג"ר ישראל פישביין, נציג חסידות גור בוועדה, עונה לאברך ששואל אותו על פשר חסימת הקו הפרטי בביתו: "זה לא שייך אליי, אני לא קשור לנושא הקווים והחסימות, לא למה חסמו ומה הסיבה, אני לא יודע מי האחראי.

ההקלטה עם הגר"י פיישבין

"ש מוקד לפעמים עונים שם לפעמים לא. גם כשאני צריך משהו אני מחייג למוקד לפעמים עונים לי לפעמים אני משאיר הודעה, אני לא יודע שנחסמו כחצי מליון מספרים, וגם לא יודע מה חסמו ולמה".

ההקלטה האחרונה שאנחנו מפרסמים היא של הג"ר עמרם אופמן בה הוא אומר: "התפקיד שלי בוועדה זה לתת לך טלפון של מוקד ששם יעזרו לך, יש מי שחוסם ופותח והוא יודע מה הסיבה לחסימה, זה לא התפקיד של הרבנים לדעת למה חוסמים". הרב מפנה אל אחד מעובדי הוועדה בשם וויל שהוא האחראי לחסימות.

ההקלטה עם הגר"ע אופמן - כיום

יצויין כי לפני מספר חודשים פורסם בעיתון 'דה מרקר' הקלטת שיחה של הרב אופמן, שבה גם הוא מבהיר כיצד הדברים עובדים. כאשר נשאל מה דעתו על חסימות המספרים בכמויות כה גדולות, הוא השיב: "אין לי כבר קשר עם הוועדה יותר משנה. אין להם היום שום רב. רק יונתן לבקוביץ מחליט הכל. הוא זרק את כל הרבנים. אין שם שום רבנים. הוא מנהל את כל הוועדה היום".

ההקלטה עם הגר"ע אופמן - לפני כשנה

בנוסף פורסם ב'דה מרקר' כי הרב אופמן, חבר עמותה בעצמו, יצא חזיתית גם נגד ההתנהלות הכוחנית של הוועדה בכל הנוגע לפסילת מכשירים בדיעבד, רק משום ששווקו שלא באמצעות סוכנות הוועדה. בעוד נציגי ועדת הרבנים החליטו לפתע כי מכשיר כשר מדגם MTK יהיה פסול משום שלא שווק דרכם, הרב אופמן, מתוקף תפקידו כדיין בבית הדין של העדה החרדית, הפך באחרונה את ההחלטה והבהיר כי המכשיר כשר.

בתחקיר של העיתונאי נתי טוקר פורסם גם מהלך ההשתלטות על שיווק הטלפונים הכשרים על ידי יהודה דוויק ואשתו, על חשבון הציבור החרדי. לדבריו: ההכנסות של בני הזוג דוויק מתחום הסלולר מגיעות, בחודש טוב, ליותר ממיליון שקל בחודש.

בתחקיר שמובא כאן עולה כי תחום התקשורת נותר המעוז האחרון עד כה שבו "הקומה הכשרה" נשלטת בלעדית על ידי כמה עסקנים. במקום שתהיה אפשרות בחירה, פרטית או קהילתית, בסוג הכשרות ובתוכן שאותו יצרוך כל לקוח של הקומה הכשרה, יש מי שקובע עבור כולם את הכללים.

יצויין כי דבריו של טוקר הוכחשו על ידי הוועדה, אבל פרסום ההקלטות כאן היום מאשרות מסקנה אחת ויחידה - מה שהתחיל ביוזמת גדולי ישראל הולך ומתפורר לאורך השנים כאשר לאחר שמיעת ההקלטות, אין חולק שהרבנים לא יודעים ולא מעורבים בנעשה בוועדה.

למרות שפנינו לקבלת תגובה מהוועדה, שאך בשבוע שעבר הגיבה כאן, ב'כיכר השבת', ארוכות על פרסום התחקיר, עד לשעת פרסום הכתבה - בחרו שלא להגיב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר