פצעים לבנים בפה: מה גורם להם וכיצד מטפלים?

קמתם בבוקר עם תחושה לא נעימה בחלל הפה, רצתם למראה לבדוק מה פשרה וראיתם כי צמח לו פצע לבן ועגול על הלשון, אשר בלתי אפשרי להתעלם מקיומו. מה גורם להופעתו ואיך נפטרים ממנו? (בריאות)

אביטל לוי | כיכר השבת |
(צילום: shutterstock)

רבים מאיתנו חוו את זה: אחת הבעיות העיקריות עם פצעים אלו המכונים גם "אפתות" היא שלמרות שהם מציקים בעליל, העצה הכללית שרוב האנשים מקבלים לגביהם היא לחכות שיעלמו מאליהם. לא הסתפקנו בזאת ולכן ד"ר וידיה סנקר, מרצה לרפואת הפה וזיהומים בבית הספר לרפואת שיניים בהרווארד וחברה בוועד המנהל של האקדמיה האמריקאית לרפואת הפה, מספרת לנו מהם הגורמים לפצעים מסוג זה ואיך כן ניתן להיפטר מהם בבית.

אז מה גורם להופעת אפתות?

התשובה הקצרה היא שהרופאים אינם בטוחים מהי הסיבה - אבל יש המון דברים שיכולים לעמוד מאחורי הופעת הפצעים הקטנים והמעצבנים האלה. "הפתוגנזה (דהיינו: הגורם לפצעים אלו) אינה ידועה. יתכן והיא קשורה לכמה גורמים בעלי השפעה שיכולים להיות גנטיים, הנגרמים מלחץ, חסרים תזונתיים, הפרעות מסוימות במערכת החיסונית, רגישות יתר או תגובות אלרגיות למוצרים", מסבירה ד"ר סנקר. "אבל אין גורם ידוע אחד לנגעים האלה".

עם זאת, מתח יכול להיות גורם מרכזי. "כשמצבי לחץ נכנסים לחיים, כמו עבודות חדשות או קשרים משפחתיים בעייתיים, אנשים שלקו בפצעים אלו בילדותם עשויים להתחיל לחוות אותם שוב מכיוון שהטריגרים האלה נכנסים למשחק בהמשך החיים", אומרת ד"ר סנקר.

יתכן גם - אם כי פחות סביר - כי כיבים אלה נגרמים כתוצאה ממחסור תזונתי. בלי קשר, אם אתם חווים המון מהם בבת אחת, יתכן שהגיע הזמן ללכת למומחה פה.

"מומחי רפואת הפה הם אלה אשר בקיאים מאד בפצעי פה", אומרת ד"ר סנקר. "הם יכולים להבדיל בין אלה שהם אידיופטיים (ספונטניים יותר, חד פעמיים) לבין אלה שאפשר לייחס למחלות מערכתיות או ליקויים תזונתיים".

אילו טיפולים, תרופות ואמצעי הקלה ישנם לאפתות?

אמנם אין דרך לגרום לפצעים לבנים בפה להיעלם באופן קסום, אך ישנם מוצרים שיכולים להקל על חלק מהכאב. "מוצרים שאתם יכולים לרכוש הם דברים כמו מאלחש מקומי שאפשר למרוח עליהם - כל מה שהם באמת עושים זה להרדים את האזור", אומרת ד"ר סנקר. "יש כמה מוצרים שמשווקים כחומר ציפוי המהווה מעין איטום של האזור, כך שאם יש לכם פצע ליד שן, הוא סוג של חוסם את הכיב כך שהוא פחות כואב".

בנוסף לאפשרויות ללא מרשם, שטיפות עם מי מלח חמים יכולות להועיל בשמירה על ניקיון הפה, מה שיעזור לפצע הכואב להחלים מהר יותר ולמנוע מהמצב להחמיר.

"חיידקים או שמרים הם אינם הגורמים לכיבים האלה, אבל ברגע שיש לכם סדק בעור, האורגניזמים האלה יכולים להיכנס דרכו", אומרת ד"ר סנקר. "ככל שתשמרו על פיכם נקי יותר, הכיב ירפא מהר יותר, כך ששטיפות עם מי המלח החמים עשויות בהחלט להועיל". בנוסף, ישנן בשוק גם שטיפות פה שניתן לרכוש עם מרשם.

המידע אינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר