הגלריה של חיים גולדברג

ערב סוכות, ירושלים; 10 תמונות שמספרות את כל הסיפור

צלם "כיכר השבת", חיים גולדברג, תיעד מאות תמונות של "ערב חג הסוכות" בירושלים, אך בחר את עשר התמונות הטובות ביותר - ויש גם סיפור מעניין בצידן • כָּל הָאֶזְרָח בְּיִשְׂרָאֵל יֵשְׁבוּ בַּסֻּכֹּת (מעניין)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

1.

הדבר הראשון שעושים - בונים את הסוכה. יש משפחות בהן הילדים יהיו אלו שיבנו את הסוכה, כמו בתמונה הזו, ויש משפחות שבהן האבא בונה - לרוב במוצאי יום כיפור.

2.

אחרי בניית הסוכה, שמים את הסכך. יש אנשים, למשל כמו מוט'ל הירש (בתמונה), שהוא מתעקש מידי שנה לשים את הסכך, ולא נותן לאף אחד לעשות זאת בשבילו.

3.

יש שמשתמשים בסכך ירוק, שאולי זה יותר מהודר אבל בטוח זה יותר יקר. הם ילכו לקנות את הסכך ברחוב ויסחבו אותו לבית. יש משהו שהוא מעניין בכך שרוב האנשים שצילמתי אצלם בערב החג הזה, לקחו את הילדים שלהם לכל דבר, הם מסבירים זאת בכך ש"אין חינוך יותר טוב מזה".

4.

אחרי שבנו את הסוכה ושמו את הסכך, תולים בד לבן על דופן הסוכה מבפנים. בדרך כלל הנשים במשפחה יודעות לעשות את זה טוב יותר, אבל הצלחתי לצלם גם גברים שעושים את זה.

5.

אחרי פריסת הבד מגיע שלב הקישוטים. לצד הילדים, תפסנו את המלמד הרב וייס, שתולה את קישוטים ביחד עם הילדים.

6.

אחרי שהסוכה מוכנה, הבד תלוי והקישוטים גם הם תלויים, הולכים לחפש ארבעה מינים. בתמונה שבחרתי, רואים כיצד בודקים את האתרוגים, בסמטאות גאולה, לאור השמש.

7.

אחרי האתרוג עוברים להדסים, בהם יש מדקדקים יותר ויש פחות. פה בתמונה נראה צעיר ליטאי בכיכר זופניק, בודק עלה עלה בהדס שהוא מתכנן לקנות.

8.

הלולב הוא המרכז בארבעת המינים, כולם רוצים אותו מהודר. התמונה הזו צולמה בשעה 1 וחצי בלילה, בשוק מאה שערים, ורואים כיצד בודקים את הלולבים לחג.

9.

יש כאלה שאחרי שבדקו הכל, הם הולכים לרב שיעבור שוב על מה שבחרו. פה בתמונה נראה אחד מרבני 'תולדות אהרון' בודק לחסידים את ארבעת המינים שבחרו.

10.

השלב האחרון הוא ה'קוישיקלך', בשביל להחזיק את ארבעת המינים. יש שעושים את זה בבית, למשל כמו פה בתמונה, ויש כאלה שיקנו ברחוב אצל הילדים שמוכרים את זה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר