הפיצול בגור

הפגישה הלילית הסתיימה: אין הסכם בין הגר"ש אלתר לגור

שניים מחברי הוועדה האחראית שמינה האדמו"ר מגור נפגשו הלילה עם הגר"ש אלתר, בניסיון להגיע להבנות. הפגישה הסתיימה ללא הסכם • במקביל, הרב וקסלשטיין הודיע כי הוא חוזר לגור (חסידים)

שאול כהנא | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-כ"ה בתשרי תש"פ | 24.10.19
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת ובאדיבות המצלם)

פגישה לילית נערכה בשעות האחרונות (ליל שישי) בביתו של הגר"ש אלתר, בו השתתפו מטעם חסידות גור שני חברי הוועדה, הרב דב לנדאו והרב אברהם בנימין זילברברג.

בסיום הפגישה התברר כי אין הסכם בין הצדדים, והניסיון הנוסף להגיע להבנות ולנסות להחזיר את הגלגל אחורנית ולמנוע את הפיצול - עלו בתוהו.

לדברי גורמים בחסידות גור, בסיום הפגישה, שנמשכה מספר שעות, ביקש הגר"ש אלתר מספר ימים על מנת לחשוב ולענות תשובה. עדי ראייה במקום סיפרו כי בסיום הפגישה עם חברי הוועדה, עלו מספר מתלמידיו הקרובים של הגר"ש לדיון בביתו.

בתיעוד: חברי הוועדה יוצאים מבית הגר"ש אלתר (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

במקביל, הרב בצלאל וקסלשטיין, ראש ישיבת טשרנוביל לצעירים בבני ברק ומו"צ ודיין בבית דין הישר והטוב בירושלים, שמונה לרב קהילת חסידי הגר"ש אלתר, הפתיע במכתב בו הצהיר כי הוא חוזר לחסידות גור.

"מאחר שיצא מכשלה מתחת ידי, אני מצהיר שאני כפוף אך ורק להנהגת אד"ש מגור שליט"א ולהוראותיו, ולא אלך למקום אחר" - נוסח המכתב.

מדובר בפרישה מפתיעה, שכן הוא צפוי היה להתמנות לרב הקהילה, ובמודעות הרישום למוסדות החינוך שהקימו, היה רשום כמי שיאשר את נושאי הטכנולוגיה, לאלו הזקוקים למחשב ולאינטרנט.

המתיחות הנוכחית, פרצה אל מעל לפני השטח בעת שהגר"ש אלתר הוציא מכתב תמיכה בדוד ברלינר, העסקן האמריקאי שנאבק בבית משפט על שטח הקעמפ בארה"ב.

רבנים בחסידות חתמו על חרם נגדו, אך ר' שאול בחר לגבות אותו ובמכתב בו כינה אותו "ידידי" הוסיף, כי בירר עם הרבנים והם אמרו לו כי חתמו על החרם ללא ששוחחו עם ברלינר. בסיום המכתב מחה על האלימות נגדו, בעת שביקר בארץ.

מכאן והלאה, המתיחות הפכה לגלויה. המאבק נגד שיטת הלימוד בישיבות החסידות, אשר כפי הוראת האדמו"ר לומדים בקיאות בלבד, ללא עיון. אלו שהוציאו את בניהם מישיבות החסידות לישיבות כלל חסידיות, אוימו כי יזרקו גם את בנותיהן מהסמינרים.

בערב חג הסוכות, במכתב לבחור הלומד בישיבה כלל חסידית כתב לו ר' שאול: "לא היית רוצה, מסתמא, להתחנך במקום שתלמידיהם מלבינים פנים ומאבדים חלקם לעוה"ב", ברמיזה נגד ישיבות גור.

בין סימני המתיחות, בחתונת נכד האדמו"ר בחודש אלול האחרון, לא השתתף הגר"ש אלתר, מאחר ולא הוזמן, בניגוד לחתונות קודמות במשפחת הרבי מגור.

לשיא הגיעו הדברים בימי חול המועד סוכות, לאחר שהתברר כי הגר"ש יערוך מניין נפרד בהיכל ישיבת רמ"א, לאחר שהובהר כי לא יקבל את עליית כל הנערים בבית המדרש הגדול של החסידות ברחוב ירמיהו, כמידי שנה.

באדיבות כאן 11

בהכרזה בשטיבלך של החסידות הודיעו הגבאים בשם הוועדה האחראית: "היות ולדאבונינו ישנם אנשים ממורמרים שמחרחרים ריב ומנסים לגרור אחריהם את חלושי הדעת, במטרה לקעקע את יסודות הדת, לכן כל מי שמשתתף או מבקר, אפילו באופן חד פעמי בכל התאספות כגון תפילה או שיעור וכדומה, עליו לדעת כי הוא מנתק עצמו מציבור אנשי שלומינו, על כל המשתמע מכך".

למרות זאת, כשלוש מאות איש השתתפו בתפילות ובהקפות שניות אצל הגר"ש, מה שסימן פיצול רשמי מחסידות גור. מאז, נערכו אנשי הגר"ש להקמת מוסדות עצמאיים, והיום (חמישי), אף הקימו ישיבה חדשה בירושלים.

למרות זאת, בניסיון נוסף, הגיעו שניים מחברי הוועדה האחראית, שהקים האדמו"ר מגור לפגישה עם הגר"ש אלתר, בניסיון להגיע להסכם ולהבנות - האם אלו יצליחו? נכון לעכשיו, נראה כי התשובה שלילית.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר