לראשונה בשנת ה'תש"פ

חברת מזהירי שבת: האנשים עם הצופרים ב'מחנה יהודה'

אחרי כחצי שנה הפוגה, עם המעבר לשעון חורף והכניסה המוקדמת של השבת, שבו אנשי 'חברת מזהירי שבת' לשוק, לזרז את הסוחרים • חיים גולדברג התלווה אליהם, צילם ושמע רשמים (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

יום שישי האחרון. השבת מקדימה להיכנס, בשל המעבר לשעון חורף. כשעה לפני זמן כניסת השבת, נכנסים לשוק מחנה יהודה בירושלים קבוצה של שמונה ירושלמים, עם הלבוש השבתי המלא וצופרים בידיהם.

פרויקט "שומרים שבת" >>>

אלו הם אנשי 'חברת מזהירי שבת' כפי שהם מכנים את עצמם. מידי יום שישי בתקופת החורף, גם במזג אוויר קשה, יגיעו לשוק כדי לעורר את הסוחרים לסגור את הבסטות בטרם תפרוש השבת את כנפיה על העולם.

את הסיבוב בשוק, שנמשך כשעה, הם עורכים כאמור רק בימי שישי בתקופת שעון החורף - כך שמדובר בסיבוב ראשון לשנת ה'תש"פ, אחרי כחצי שנה של הפסקה.

ר' שעיה רוטמן, כבר נושק לגיל 60. למעלה מארבעים שנה שהוא עושה את הסיבוב הזה בכל ימי השישי הקצרים של החורף. השבוע, 'כיכר השבת' ליווה אותו במלאכתו, במסגרת סדרת הכתבות "שומרים שבת".

לשוק, שם נמצאים עדיין עמוק באווירת החולין של ששת ימי המעשה, הוא מגיע לבוש בבגדי שבת ירושלמים מסורתיים. שטריימל לראשו, וקפטן ודז'ובה על גופו.

בידו הצופר והוא מסתובב במהירות בין בעלי הדוכנים. גם לא אין זמן מיותר. בכל זאת, ערב שבת היום - הזמן קצר והמלאכה מרובה.

הוא צופר על מנת שישימו לב לנוכחותו, ובמילים קצרות מזכיר להם כי בעוד שעה קלה נכנסת השבת ועליהם להתחיל לקפל את הבסטה.

בעלי העסקים, המכירים אותו ומזהים אותו, מקבלים את פניו בכבוד אחרי חצי שנה שלא נפגשו. אחד מהם מספר ל'כיכר השבת': "רק בזכותו, אני מצליח להכניס שבת בזמן".

ל'כיכר השבת' מספר ר' שעיה כי מדובר בירושה מאביו, שגם הוא היה מסתובב בשוק בימי שישי. "הייתי צעיר, אבל השתדלתי ללוות את אבא שלי מידי שבוע", הוא משחזר.

לדבריו, יש כאלו המלווים אותו בסיבוב לתקופה מסוימת, על מנת לזכות יהודים בשמירת השבת בזמנה, ולזכות על ידי כך לישועות.

בין היתר הוא מספר על אדם שחפץ בבן זכר, אך נולדו לו רק בנות. אחרי שליווה אותו חצי שנה בשוק במסגרת 'חברת מזהירי שבת' - נושע עם בן זכר, שנולד... כמה דקות לפני כניסת השבת.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר