בניגוד להיסטוריה

בצרפת יכירו בקברי המלכים כאתר מוסלמי?

לאחר שיהודים מישראל הגישו בג"צ כנגד הממשלה הצרפתית, אל ג'זירה מפרסם תמונות מקברי המלכים עם הכינוי 'קברי הסולטנים'. חבר פרלמנט יהודי דרש, ולא קיבל תשובה (עולם)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
מאיר חביב בדיון בפרלמנט (צילום: האתר הרשמי של האסיפה הלאומית בצרפת)

לפני כשבוע, פורסם ב'כיכר השבת', בפרסום ראשון, כי יהודים הגישו עתירה לבג"צ נגד ממשלת צרפת בדרישה להשיב את השליטה במקום לידיים יהודיות.

השבוע, פורסם בכלי תקשורת מוסלמי תמונות מקברי המלכים, ונכתב כי אלו תמונות מקברי הסולטנים המוסלמיים, מה שכמובן יעזור מאוד לממשלה הצרפתית להפקיע את הבעלות היהודית מהמקום ולהישאר עם שליטה צרפתית.

עוד בנושא ב'כיכר השבת' >>>

תגובת הממשל הצרפתי, טרם הוגש לבית המשפט הגבוה לצדק - בפריז, אך נראה כי בשבועות האחרונים מנסה ממשלת צרפת למחוק את הזיכרון היהודי מהמקום.

צילום מסך מתור אתר אל ג'זירה בו מכונים הקברים - קברי הסולטנים

בשלל הפרסומים הממשלתיים, כותב משרד החוץ הצרפתי על פעילות ענפה שהוא עורך בקברי המלכים, תוך שהוא מכנה את המקום - קברי הסולטנים, או אתר לאומי צרפתי ועוד שלל ביטויים שפשרם לא ברור אך ניכרת הימנעות מציון העובדה כי מדובר באתר קבורה יהודי בלב ירושלים.

מה שברור שהכינוי הוא לא תמים, ולדבר יש משמעות משפטית בדבר המשך ניהול המקום וזכויות הביקור בו - עוד פעולה שהם עשו ואף הובא לכך תיעוד ב'כיכר השבת', וזה שבחודש האחרון נפתח האתר למבקרים לארבע שעות בשבוע בלבד.

המתפללים במקום אף דיווחו ל'כיכר השבת', כי פניות של גורמים רבים לקונסוליה הצרפתית בירושלים בבקשה לתקן את הטעות לא נענו.

היום (רביעי), במסגרת דיון בוועדת החוץ בפרלמנט הצרפתי, העלה חבר הפרלמנט היהודי, מאיר חביב את הנושא לדיון ואמר: "קבר המלכים הינו חלק מהמורשת של העם היהודי"

מאיר חביב בדיון בפרלמנט צילום: האתר הרשמי של האסיפה הלאומית בצרפת

בסרטון נראה חביב אמר לשר החוץ הצרפתי ז'אן-איב לה דריאן : "המציאות מורכבת יותר ואני חושש שהדברים שלך פגעו באנשים שדואגים לאמת ההיסטורית וקיבלתי על זה לא מעט מכתבים. אז בשביל הקולגות שלנו כאן, אני מבקש במספר דקות להזכיר מה זה קבר המלכים".

לאחר שסיפר על מקום פנה חביב לקהל ואמר: "אני הייתי רוצה שתכירו בעובדה שקבר המלכים הינו חלק מהמורשת של העם היהודי וצרפת צריכה לקחת את זה בחשבון כאחראית על תפעול המקום". השר לא הגיב אבל יו"ר ועדת החוץ הודה לו על הדברים הברורים

רעות אודם, דוקטורנטית באוניברסיטת בר אילן, הנחשבת למומחית בנושא קברי המלכים, אומרת ל'כיכר השבת': "לקרב על הזהות הלאומית של הקבורים במקום ישנה משמעות משפטית נוספת - והיא ניסיון של הממשלה הצרפתית להיתלות באמנה שנחתמה בין ממשלת צרפת לאימפריה העות’מאנית ב1913 לפיה יישמר החופש הניהולי של ממשלת צרפת באתרים נוצריים בירושלים".

"ישנה שאלה משפטית האם האמנה תקפה כיום, אך אין ספק כי הניסיון של ממשלת צרפת לשנות את שם האתר טומן בחובו מחשבה ואסטרטגי".

חבר מועצת העיר ירושלים, יונתן יוסף אף הודיע, כי "יפנה באופן מידי לגורמים הרלוונטיים בעירייה על מנת לשנות את שילוט העירייה במקום ל"קברי הילני המלכה". האתר הוא יהודי ואף אחד לא יוכל לשנות זאת".

מהו קברי המלכים ומהי החשיבות שלו? האתר המצוי במזרח העיר ירושלים בסמוך לבית המשפט המחוזי בעיר, נמצא לאורך תוואי של מערות קבורה יהודיות מתקופת בית שני הסובבות את העיר העתיקה.

הזיהוי המקובל במחקר של הקבורה באתר מייחס אותו לקברה של הילני המלכה שהגיעה מחדייב (איזור ארמניה) התגיירה וסייעה רבות לאנשי ירושלים (נסמך בעיקר על כתבי יוספוס פלביוס המתאר את האתר , מסורת מאוחרת יותר משייכת את הקברים לכלבא שבוע ונקדימון בן גוריון שהיו מעשירי ירושלים דור לאחר הילני המלכה.

אין חולק על כך שמדובר בקברי יהודים. החל מהמאה ה 18 משמש האתר כמקום תפילה לפרנסה ולגשם ע"י יושבי ירושלים, המקום מצויין כמקום תפילה בעשרות ספרי נוסעים ומחקרים היסטוריים.

כאמור, לאור מסמכים חדשים שאותרו לאחרונה הוגשה תביעה בנושא הבעלות על האתר שנרכש והוקדש לטובת העם היהודי ע"י יהודיה צרפתיה בשנת 1874.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר