עוקץ את דרעי, תוקף את ביבי

ליצמן: נתניהו לא היה מעז לפנות אליי להתגמש בנושאי דת

בפתח ישיבת הממשלה תקף ליצמן את פנייתו של נתניהו לאריה דרעי "להתגמש בנושא דת", ואמר כי אליו, ביבי לא היה מעז לפנות. וגם, כל התרחישים להקמת ממשלה - מהזווית של החרדים (אקטואליה)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: סרוגים)

יממה לאחר הדיווח כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פנה ליו"ר ש"ס השר אריה דרעי, לנסות לרכך את עמדתם של המפלגות החרדיות בנושאי דת, תוקף הבוקר (ראשון) סגן השר יעקב ליצמן בפתח ישיבת הממשלה ואומר כי ‏"נתניהו לא היה מעז לפנות אלי בבקשה להתגמש בנושאי דת ומדינה".

"אף אחד לא הולך, כולם זוחלים לא יודע לאיפה, אני סטטי, אני בבלוק", אמר ליצמן, "חוק הגיוס שמונח על השולחן היה בהסכמת אביגדור ליברמן, לא לפני שהוא הסכים - כינסנו את מועצת גדולי התורה. הוא ז‎יגזג".

התרחישים: החרדים הופכים לצלע שלישית

מוצאי השבת האחרון חידד שוב כי החרדים פחות נספרים והם הופכים לצלע שלישית בפאזל בדרך להרכבת הממשלה. התרחישים להקמת ממשלה לא רבים, ואילו התרחישים להקמת ממשלה עם חרדים - מועטים יותר.

בדיקת 'כיכר השבת' מציגה את התרחישים האופציונליים להרכבת ממשלה לאחר הצהרת יו"ר 'ישראל ביתנו' אביגדור ליברמן כי מי שלא יתפשר נתמוך בצד השני. ליברמן הדגיש כי לא יתמוך בגוש בו קיים חלק "חרדי משיחי", ומנגד לא שלל ישיבה בקואליציה הנתמכת על ידי המפלגות הערביות.

האופציה הריאלית ביותר הנשקלת כעת היא הקמת ממשלת מיעוט על ידי בני גנץ, כאשר החרדים מחוץ למשחק. ממשלת מיעוט הינה ממשלה הנסמכת על פחות מ-61 ח"כים, מדובר במקרה דנן על ממשלה שנסמכת על 44 מנדטים - 33 של כחול-לבן, 6 של העבודה, 5 של מרץ - ותומכים בה 'מבחוץ' הרשימה הערבית המשותפת (13) וליברמן (8).

אופציה נוספת היא הקמת ממשלת אחדות המורכבת מ"כחול לבן" (33 מנדטים) והליכוד (35). באופציה כזו, במידה והצדדים מגיעים להסכמות, הרי שהחרדים לא ייקראו לשמש כחברים בקואליציה. ובמידה וייקראו, הרי שהם יהפכו לצלע שלישית בקואליציה. בשביל תרחיש כזה, יצטרך נתניהו לבגוד בבלוק ה-55, ועל "כחול לבן" יהיה לקבל את מתווה הנשיא האומר כי על נתניהו לפרוש במידה ויוגש כתב אישום.

במילים פשוטות הבהיר ליברמן כי לא יסכים לשבת בממשלת ימין-חרדים, אמירה שמתחזקת על רקע שורת דרישותיו בנושאי דת. ביניהם: ביטול חוק המרכולים, שינוי חוק הגיוס, לימודי ליבה ותחבורה ציבורית בשבת, דרישות עליהם לא יוותר, ומנגד החרדים הבהירו כי לא יתפשרו באף אחת מדרישותיו אלו. כך שנשללת האופציה להקמת ממשלת ימין, ליברמן חרדים בחלוף ה-28 יום שניתנו לגנץ להרכיב ממשלה.

החל מהיום (ראשון) לוח הזמנים נעשה צפוף, הזמן דוחק להקים ממשלה, ובאם לא יצלחו במשימתם, בחירות נוספות קרובות מתמיד. עשרה ימים בדיוק נותרו לבני גנץ לנסות ולהרכיב ממשלה.

ביום רביעי הבא יפקע המועד שניתן לגנץ, אז יחלו 21 הימים האחרונים בהם כל ח"כ שיאסוף 61 חתימות של חברי כנסת יהיה זכאי להרכיב ממשלה. אז נהיה עדים לניסיונות מרד ופיצולים בתוך המפלגות הגדולות. במידה ויעברו ה-21 יום הללו ללא ממשלה, יוכרז על בחירות לאלתר בתוך 90 יום.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר