סדרת הכתבות ב'כיכר השבת'

אבולוציית הפגנות השבת: ממלחמות סוערות למאבק שקט

הפגנות השבת שבעבר הסעירו את המדינה, נעלמו מהאופק • 'כיכר השבת' עם הצצה מצולמת של הבודדים שעדיין מוחים מידי שבת בצהריים • וגם: המאבק המתחדש בשכונת שמואל הנביא (חרדים)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
הפגנה, תמונת אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

לאן נעלמו הפגנות השבת הסוערות? בשנים הראשונות לאחר קום המדינה, ההפגנות נגד חילולי השבת בעיר הקודש ירושלים, הסעירו את המדינה כולה.

הפרקים הקודמים בסדרה>>>

מול המפגינים החרדים, התייצבו צעירים שהגיעו במיוחד בהסעות מהקיבוצים. האלימות הפיזית בהפגנות אלו כבשו את העמודים הראשיים של העיתונות אז - אך הם נעלמו מהאופק.

זה לא קרה ביום אחד. תחילה הפכו ההפגנות למתונות יותר. מאלפים רבים של משתתפים מכל חוגי החרדים בירושלים, החלו להתייצב מאות בודדות מחוגי הקנאים, עד שגם הם הפסיקו עם המלחמה השבועית.

מהפגנות של שעות ארוכות, הפכו מחאות השבת לאירועים בהם מתייצבים אנשים בודדים העוברים בין החנויות הפתוחות במרכז העיר תוך כדי צעקות "שאבעס!".

ההפגנה השבועית (צילום: מצלמות אבטחה)

מה גרם להפסקת ההפגנות האלימות? כמספר המשתתפים באותם המחאות הזכורות לטוב, כך מספר הדעות להסבר דעיכת המאבק העיקש על קדושת השבת.

מצד שני, מה גורם לאותם בודדים להמשיך במחאה השבועית? אחד מהם מסביר ל'כיכר השבת', כי למרות שהם מבינים שאף אחד לא יסגור את שעריו בגללם, הם מקווים כי בזכותם לא יהיו עוד מחללי שבתות.

בממוצע אחת לשנה, מקיימת העדה החרדית הפגנת מחאה גדולה על חילולי השבת, בדרך כלל בתחילת הקיץ, מיד אחרי חג הפסח. הטריגר למחאה האחרונה, היו חילולי השבת בשל תחרות הזמר האירוויזיון בתל אביב.

המאבק החדש לסגירת הכביש בשבת בירושלים

מאבק חדש על קדושת השבת, מתחדשת בשבועות האחרונים דווקא בשכונת שמואל הנביא, ברחוב ארץ חפץ. קבוצת תושבים החלה להפגין שם מידי שבת בדרישה לסגור את הכביש לתנועת כלי רכב.

לטענתם, אחרי שניסו לפעול במשך זמן רב לסגור את הכביש בשבתות, הבינו כי אין להם ברירה ולכן התחילו להפגין במקום.

במקביל, החלו להחתים את תושבי הרחוב על עצומה בנושא: "לאחר אסיפת תושבי ורבני השכונה בנושא הכביש ברחוב שמעון הצדיק שניפתח לאחרונה בשבתות ובחגים, ומכיוון שהדבר פוגע ברגשות השבת, ומהווה סכנה בפני עצמו, הוחלט ע"פ בקשת רבני השכונה להחתים את תושבי השכונות האזוריות בכדי שנוכל לסגור את הכביש באופן חוקי", לשון העצומה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר