הסנטור היהודי תקף: התנחלויות לא חוקיות

המועמד הדמוקרטי לראשות מפלגתו לקראת הבחירות בארה"ב, ברני סנדרס, תקף את הודעת ממשל טראמפ בנוגע להתנחלויות וטען כי היא פוגעת דיפלומטית בארה"ב (בעולם)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
ברני סנדרס (צילום: שאטרסטוק)

הצהרת הממשל האמריקאי לפיה ההתיישבות ביהודה ושומרון אינה מנוגדת לחוק הבינלאומי הרגיזה את השמאל האמריקאי. הסנאטור היהודי הדמוקרטי ברני סנדרס, המתמודד על ראשות מפלגתו לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב שצפויים להתקיים בשנה הבאה, גינה את ההצהרה וטען כי היא פוגעת בארה"ב

"ההתנחלויות לא חוקיות על פי החוק הבינלאומי. טראמפ בחר פעם נוספת לבודד את ארצות הברית ולפגוע בדיפלומטיה על מנת למצוא חן על ידי בסיס תומכיו הקיצוני", אמר סנדרס שידוע כבר בעמדותיו כנגד ישראל.

סנדרס אמר רק לאחרונה כי "זו לא אמירה אנטישמית לכנות את ממשלת נתניהו גזענית, אלא עובדה". הוא הוסיף כי "אם ישראל רוצה סיוע צבאי, היא צריכה לשנות את המדיניות כלפי עזה". סנדרס תקף בעבר גם פעמים רבות את מהלכי נתניהו.

מועמדת נוספת לראשות המפלגה הדמוקרטית, הסנאטורית אליזבת וורן, גינתה אף היא את הצהרת הממשל והגדירה אותו כ"ניסיון אידיאולוגי בוטה נוסף של ממשל טראמפ להסיח את הדעת מכישלונותיו באזור. לא רק שההתנחלויות הללו מפרות את החוק הבינלאומי - הן מקשות על השלום. כנשיאה, אני אשנה את המדיניות הזו ואחזור לפיתרון של שתי מדינות", צייצה וורן.

מנגד, במפלגה הרפובליקנית מרוצים מהמהלך. הסנאטור הרפובליקני טד קרוז מטקסס, החבר בוועדה ליחסי חוץ של הסנאט, שיבח את ההצהרה ואמר "מזה זמן רב שארה"ב איטית מדי בהכרה במציאות הבסיסית שלבעלת בריתנו ישראל יש ריבונות בשטחים שלה, והיום הממשל נקט בצעדים לתיקון העוול. על הישראלים לקבל החלטות משלהם לעשות עם השטחים שלהם", אמר קרוז בהצהרה שפרסם.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון, תקף את סנדרס על דבריו באירוע בניו יורק ואמר כי הסנאטור "מערער הן את הביטחון של ישראל, והן את ביטחון ארצות הברית".

"אולי סנדרס לא שמע על כך שישראל יצאה מעזה ב-2005", הוסיף דנון. "אולי לא יצא לו לבקר במעבר כרם שלום, שם מאות משאיות עוברות מדי יום על מנת לספק סיוע הומניטרי לעזה. אולי הוא לא שמע על טרור המנהרות".

"הוא מציע להקטין את הסיוע הצבאי לבת הברית החשובה ביותר של ארצות הברית במזרח התיכון במטרה לתת אותו לחמאס, ארגון טרור שחגג את הטרגדיה ב-11 בספטמבר. אני מבטיח לכם - לא נאפשר לזה לקרות. נילחם נגד הקולות הקיצוניים האלה", הצהיר שגריר ישראל באו"ם.

כזכור, אתמול הודיע מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפיאו כי לאחר עשרות שנים בהן ארצות הברית החשיבה את בת בריתה - ישראל, כמפרת החוק הבינלאומי בשל ההתנחלויות, הממשל האמריקני משנה את יחסו אליהן.

בשינוי המדיניות הנוכחי, ארה"ב תדחה את חוות הדעת המשפטית של מחלקת המדינה מ-1978, שקבעה כי היישובים היהודים הנמצאים מעבר לקו הירוק ביהודה ושומרון הם התנחלויות אזרחיות בשטחים כבושים.
לפי כך, הן אינן תואמות את החוק הבינלאומי. לפי טיוטה שהגיעה לסוכנות הידיעות, ממשל טראמפ סבור ששאלות משפטיות על ההתנחלויות הן עניין של בתי המשפט בישראל בלבד.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר